Az idei szezon nemcsak izgalmakban és statisztikákban ígérkezik gazdagnak, hanem sztorikban is – már csak azért is, mert még az előtt, hogy az autók elrajtoltak volna, két hatalmas hír is robbant a Forma–1-ben: Lewis Hamilton 2025-től a Ferrari versenyzője lesz, vagyis az idei lesz a búcsúszezonja a Mercedesszel, ráadásul nagyon rájuk férne már egy jó eredmény, amellyel megszépíthetnék az elválást.
A címvédő Red Bullnál pedig épp a szezonrajt előtt tetőzött a felfordulás, aminek eredményeként a csapatot két évtizede sikerre vezető Christian Hornernek ezúttal nem a többi ellenféllel, hanem komoly vádakkal kellett megküzdenie. Hornert az utolsó pillanatban tisztázták a vádak alól, és bár néhány hete még komoly lehetőségként vetődött fel, hogy mennie kell a Red Bull éléről, szerdán kiderült, hogy továbbra is ő vezetheti – nagy eséllyel ismét győzelemre – a világbajnoki címvédőt. Kiemeltünk öt sztorit az évből, amelyre érdemes lesz figyelni.
Feszültség a győzelmek mögött
Max Verstappen a negyedik világbajnoki címének fut neki, és nagy esélye van arra, hogy be is húzza, kérdés, hogy a riválisai is hisznek-e ebben, és mit tudnak tenni, hogy megakadályozzák. Ahogy a Sky Sports egyik szakértője fogalmazott, Verstappen egész egyszerűen másképp van huzalozva, mint a „normális emberek”, képes lazán, erőlködés nélkül kezelni az edzéseket, a felkészülést, és ez működik nála: egyszerűen kimegy a pályára és teljesít. Mivel az autót tökéletesen rá szabták, nagyon-nagyon nehéz lesz őt legyőzni – aminek talán pont a csapattársa, az alkalmasságát és versenyképességet görcsösen bizonyítani próbáló Sergio Pérez fogja majd a leginkább meginni a levét: neki nemcsak az eredményei és az önbizalma láthatja kárát Verstappen kirobbanó formájának, hanem a szerződése is.
Ugyanakkor a Christian Horner körüli balhé óhatatlanul nyomot hagy a csapaton, még úgy is, ha ugyanott folytatják, ahol tavaly abbahagyták: győztes pozícióban. Bár a csapatfőnököt tisztázták a vádak alól, az elmúlt feszült hetekben felvetődött, hogy belső hatalmi harc dúl a Red Bullnál a tulajdonos Dietrich Mateschitz halála óta, és Horner Helmut Markóval, a csapat nagy hatalmú tanácsadójával és Jos Verstappennel, a világbajnok Max Verstappen apjával is szembekerült, miközben az általa sikerre vitt szervezeten belül nagyobb hatalomra szeretne szert tenni. Hogy ez a meccse folytatódik-e, és hová fut ki, azt most még nehéz megmondani. A szakkommentátor Martin Bundle mindenesetre megjegyezte, kínos, hogy az ügy ennyire elhúzódott, és konkrétumok híján pletykáknak adtak teret, így az elmúlt néhány hét történései nemcsak a Red Bullra, hanem az egész sportágra árnyékot vetettek.
Christian Horner nem bukott bele a vádakba, marad a Red Bull csapatfőnöke
A szezon rajtja előtt, az utolsó pillanatban derült ki, hogy Christian Hornert tisztázták a vádak alól, a világbajnoki címvédő Red Bullnak továbbra is ő a csapatfőnöke.
Hamilton búcsúturnéja
A 2024-es szezon úgy kezdődött el, hogy a – potenciálisan – legnagyobb sztorija már jóval előtte berobbant. Lewis Hamilton döntése – bár van benne logika – hatalmas meglepetés volt, a hírek szerint még a Mercedesnek is, amelynek a csapatfőnökével, Toto Wolff-fal a sajtóhír megjelenése előtt egy nappal közölte a világbajnok, hogy bő egy évtized után búcsúzik, és átül egy Ferrariba. Hamilton elégedetlenségéből talán lehetett volna következtetni arra, hogy a váltásban gondolkodik, de épp tavaly írt alá egy kétévesnek gondolt szerződést, amelyről kiderült, hogy egy év után biztosított kilépést, és Hamilton élt is ezzel – részben, mert a Mercedes a verstappeni tehetségnek tartott 17 éves Andrea Kimi Antonelli miatt nem akarta túlságosan is elkötelezni magát Hamilton mellett, részben mert eleve felgyűlt a feszültség az autó tervezése és nem túl rózsás teljesítménye miatt a csapat és a pilóta között.
Rég robbant akkora bomba a Forma-1-ben, mint amit Hamilton és a Ferrari dobott le
Évek óta ment a spekulálás, mégis nehéz volt elhinni, hogy bekövetkezik: a Forma-1 legsikeresebb pilótája beül a Forma-1 leghíresebb csapatának az autójába. Lewis Hamilton karrierje során most szembesült először azzal, hogy két szezonban sem tudott nyerni. 2025-ben egy olyan csapathoz igazol, amely több mit másfél évtizede csak kergetni tudja a világbajnoki címet.
Így aztán az idei év nemcsak arról fog szólni, hogy a Mercedes talál-e valamit a régi fényéből, hanem arról is, hogy hogyan búcsúztatja el az embert, aki hat vb-címet gyűjtött be nekik, és hogy épít fel a kétségtelenül tehetséges és eltökélt csapattársából, George Russellből vezéregyéniséget a csapatban.
Hamiltonnak ez lesz a 12. szezonja a Mercedesnél, és a profizmus átitatja annyira a kapcsolatukat, hogy ebből a farewell tour-ból kihozzanak pár emlékezetes eredményt, de néhány elérzékenyült pillanat mellett a Mercedesnél az az év már sokkal inkább arról fog szólni, hogy George Russellt kiemeljék Hamilton árnyékából – nem mintha ez ne sikerült volna neki magától is többször is tavaly –, és megalapozzák a jövőt. Ebben feltehetően segít majd, hogy mindkét pilóta szerint kellemesebb vezetni az idei autót, mint a tavalyit, de a kilátásaikat azért reálisan nézik: még nagyon sok munka vár rájuk.
Indul a pezsgés
A realitások talaján tovább haladva, míg kevesen kételkednek abban, hogy a Red Bull a szezon nagy esélyese, a legtöbben azt is aláírnák, hogy a Ferrarinak lesz a legkomolyabb lehetősége arra, hogy megszorongassa a címvédőt. A Ferrari sokadszor fut neki annak, hogy komolyan vehető kihívója legyen a világbajnoki esélyesnek (a saját lelki békéjük érdekében talán már nem is számolják, hányadszor), és a tesztek alapján úgy tűnik, hogy az autó tavalyi gyenge pontjait sikerült korrigálni, így eséllyel eredhetnek majd a Red Bull nyomába. Sokat számíthat az is, hogy egy év után a csapatfőnök Fred Vasseurnek mostanra már sikerült „belaknia” az új munkahelyét, és bár tavaly csak egyetlen futamot sikerült nyernie a Ferrarinak, a csapat az építkezés lázában ég, amit csak tovább szít Hamilton jövő évi érkezése.
De nem elhanyagolható az sem, hogy a Ferrari már idén erős pilótapárossal vág neki a világbajnoki versenynek. Hamilton érkezése miatt Carlos Sainz – tavaly az egyetlen pilóta, akinek legalább egyszer összejött a győzelem a Red Bull-lal szemben – akár a felszabadultságot is választhatja a versenyzésben, és miközben a frusztráltsága érthető, könnyen lehet, hogy ez lesz az egyik legjobb szezonja – már ha nem görcsöl rá a jövőjére. Charles Leclerc-nek pedig fel kell szívnia magát nemcsak a bizonyítani vágyó Sainz-cal, hanem Hamiltonnak a fölé tornyosuló érkezésével szemben is. A monacói pilóta eddig könnyen érezhette azt, hogy egyfajta vezetői szerep jutott neki a csapatnál, ami Hamilton érkezésével óhatatlanul meginog majd, így izgalmas lesz látni, hogyan fogja tudja mozgósítani az önbizalmát a vitathatatlanul nagy kihívással szemben, amit Hamilton közelsége jelent majd. A Ferrarinál nemcsak a technikai, versenyképességi fejlődést lesz érdemes lekövetni, hanem egyéni és csapatszinten is az elképesztő pszichés játszmát is – egy eleve kiélezett szélesebb versenyközegben is.
Fiatal titánok harca
A McLaren tavaly nagyon látványosan kimászott a szezon eleji gödörből, és az év második felében visszatérően dobogóra állhattak a versenyzői. Bár most, a bahreini rajt előtt igyekeztek hűteni a kedélyeket az autó versenyképességét illetően, de a két fiatal versenyző közötti élesedő rivalizálás mindenképpen figyelmet érdemel majd. Lando Norris a hatodik szezonját kezdi meg idén az F1-ben és a McLarennél, és a versenyeken szerzett rutinnak és a magabiztosságának is köszönhetően már azt is tudja, milyen Max Verstappent megszorongatni. A 24 éves Norris annak tudatában vág neki a szezonnak, hogy tavaly már be kellett volna zsebelnie az első győzelmét, ehelyett hat második helyet gyűjtött be – fájdalmasan közel a dobogó legfelső fokához.
A McLaren egyetlen győzelmét – a katari sprint futamon – nem ő, hanem a 22 éves csapattársa, a csapat újonca, Oscar Piastri szerezte meg. Ők ketten példásan jól kijöttek tavaly, de a McLaren vezérigazgatója, Zak Brown is utalt arra, hogy nagyon is benne van a levegőben az, hogy a két győzelemre éhes versenyzőjük között elfajul a rivalizálás. Mindkét versenyzőre hosszú távon számít a McLaren, öröm lesz nézni, ahogy egymást próbálják majd legyőzni. És erre az eshetőségre Brown is felkészült, nem véletlenül mondta: „Ha két kutya morogni kezd egymásra, közbe kell avatkozni.”
Ki merre?
Hamilton ferraris átigazolását már itt is többször emlegettük, és még sokszor fogjuk, mert egyszerűen megkerülhetetlen sztori lesz egész évben. Nemcsak a váltás hordereje miatt, hanem azért is, mert alaposan felrázza a pilótapiacot. A húsz versenyző közül mindössze hétnek van az idei szezonon túl is érvényes szerződése (Max Verstappennek, Lewis Hamiltonnak, George Russellnek, Charles Leclerc-nek, Lando Norrisnak, Oscar Piastrinak és Alex Albonnak), vagyis hatalmas sakkozás várható, ráadásul nagyon csábító helyek kínálják magukat. Rögtön egy ülés a Mercedesnél, Hamilton helyén.
A jövő évre csapatot kell keresnie Sergio Péreznek, akivel már tavaly sem volt túl elégedett a Red Bull, így könnyen lehet, hogy nem hosszabbítanak vele. Hamilton miatt Carlos Sainz kénytelen búcsút kell inteni a Ferrarinak, és hogy még pikánsabb legyen a helyzet, Fernando Alonso szerződése is lejár az Aston Martinnál. Az idén a 43. évét betöltő Alonso még mindig az egyik legforróbb fogás a pilótapiacon, és bár ő maga jelezte, hogy mindenekelőtt a jelenlegi csapatával konzultál, ha a jövőjéről van szó, nem sokan lepődnének meg azon sem, ha a kétszeres világbajnok a Mercedesnél kötne ki, ahol tökéletes választás lenne arra az átmeneti időszakra, amíg a most 17 éves csodagyereket, az olasz Andrea Kimi Antonellit be tudják ültetni az autójukba (bármennyire tehetséges is, mégis csak egyetlen F2-es szezonnyi tapasztalata lesz). Alonso pedig tisztában van a vonzerejével: „Három világbajnok van a mezőnyben, és közülük csak én vagyok elérhető.”
Írta a HVG