Az előző napoknál valamivel rövidebb, szűk 300 kilométeres szelektív szakasz várt a Dakar mezőnyére kedden, navigációs szempontból viszont a szervezők szerint eddig ez jelentette a legnagyobb kihívást.
Az autós élmezőny folytatta az eddig látott elképesztően szoros küzdelmet, az első ellenőrzőnél, 36 kilométer után Nasser Al-Attiyah vezetésével tíz másodpercen belül járt az első négy, és egy percen belül az első tizenhárom helyezett, és mivel a szakasz egészen a hajráig hasonló terepen zajlott, ez előrevetítette, hogy milyen kiélezett harcra lehet számítani a nap során.
Loeb első szakaszgyőzelme
Al-Attiyah mindenesetre végig stabilan, remek formában autózott, a szakasz közepén volt egy kisebb idővesztesége, amikor csökkent az előnye, de egészen a nap végéig ő járt elöl – azonban a legutolsó szektorban, az utolsó mérőponttól a célig tartó 36 kilométeren a tegnapi naphoz hasonlóan megint legyorsulták.
Egyrészt a futamot vezető Al-Rahji is adott neki közel két percet ezen a távon és végül 14 másodperccel befért elé, másrészt csapattársa, Sebastien Loeb is ugyanennyivel volt nála gyorsabb – a francia ezzel bezsebelte idei első szakasgyőzelmét. Loeb a 23. helyről rajtolt, így azért más időben, más körülmények között versenyzett az említettekhez képest, mindenesetre végig ott volt a legjobbak között, a hajrában pedig ő tudott a legpontosabban menni, így szép győzelmet aratott.
A Prodrive így egy első (idén először nyertek szakaszt) és egy harmadik idővel jelezte ma, hogy az eddigi problémák ellenére harcban lesznek a győzelemért, míg az Audik kicsit visszafogottabban teljesítettek: Sainz negyedik, Peterhansel ötödik lett, Ekström pedig másodikként rajtolva több mint tíz percet kapott Loebtől.
A tegnap is bajba kerülő Seth Quintero futamának érdemi része viszont ma lezárult: az újonc amerikai jól kezdett, 36 kilométernél még öt másodpercre volt az első helytől, de aztán technikai problémák léptek fel a Toyotánál, amit nem tudott megoldani – meg kellett várnia a szervizautót, ezzel kiszállt a komolyabb pozíciókért zajló küzdelemből. A végén járt pórul Romain Dumas is, aki sokáig az élmezőnyhöz tartozott, ám az utolsó szektorban „eltűnt”, így végül az élmezőnyben csak Al-Rahji képviselte a Toyotát – a japán autók kezdenek fogyni, tegnap például az első szakaszt megnyerő Guillaume de Meviusnak kellett szakasz közben féltengelyt cserélnie.
Al-Rahji növelte az előnyét
Az összetettben így a szakaszgyőztes Al-Rahji növelni tudta az előnyét, és a félperces különbségből bő négyperceset csinált Sainzhoz képest, míg Al-Attiyah átugrotta Ekströmöt és Moraest, így már a harmadik helyen áll – az éllovashoz viszont nem tudott közelíteni sem ma, sem tegnap, most is 11 perc a lemaradása, mint a második szakasz után.
Loeb a mai szakaszgyőzelmével a hatodik helyre lépett előre a kilencedikről, csaknem 24 perc a hátránya Al-Rahjihoz képest. Szóljunk még Stephane Peterhanselről, aki a vasárnapi szakaszgyőzelmét leszámítva meglehetősen csendesen teljesít eddig, jelenleg a nyolcadik helyen áll 27 perc hátránnyal, igaz ebben már négy perc büntetés is szerepel.
Emeljük ki a francia Mathieu Serradorit, aki a Century régebbi fejlesztésű, kétkerék-meghajtású CR6-osával autózik ott az élmezőnyben és jelenleg hetedik – érdekesség, hogy a csapat új, 4×4-es CR7-eseinek már véget ért a futam érdemi része, a futómű gyengesége miatt ugyanis mindkét autót visszaléptette a Century.
Szerdán már szinte 100%-ban homokdűnék várnak a mezőnyre, eddig nagyrészt sziklás részeken haladtak a résztvevők, és csak átmeneti szektorokat kellett homokdűnéken teljesíteni – a következő napok viszont erről szólnak majd, csütörtök-pénteken ráadásul a 48 órás szuperszakaszt kell megoldania mindenkinek.
Az autós mezőny állása négy szakasz után:
1. | Al-Rahji, Gottschalk | Toyota | 15:44:39 |
2. | Sainz, Cruz | Audi | +4:29 |
3. | Al-Attiyah, Baumel | Prodrive | +11:03 |
4. | Moraes, Monleon | Toyota | +19:31 |
5. | Ekström, Bergkvist | Audi | +19:42 |
6. | Loeb, Lurquin | Prodrive | +23:50 |
7. | Serradori, Minaudier | Century | +24:20 |
8. | Peterhansel, Boulanger | Audi | +26:56 |
9. | Zala, Fiuza | Mini | +32:52 |
10. | De Mevius, Panseri | Toyota | +40:43 |
Chilei dupla a motorosoknál
A kétkerekűek között a chilei Jose Ignacio Cornejo Florimo bizonyult a leggyorsabbnak a nap során, három percet adott Ricky Brabecnek, szinte ugyanennyit Kevin Benavidesnek, és bő négyet Ross Branchnek, aki keresztben álló kormánnyal érkezett meg a célba – a top ötbe még Van Beveren fért be, megelőzve Barreda Bortot és Luciano Benavidest, akik már hét-nyolc perceket kaptak.
A hondás Corjeno Florimo ezzel már második szakaszgyőzelmet könyvelhette el az idei Dakaron, ő lett az első duplázó.
Ami pedig még ennél is fontosabb, az az, hogy az összetettben is átvette a vezetést: 75 másodperccel előzi meg az egészen eddig éllovas Branchet, és öt perc az előnye Brabec előtt. A győzelemért most már egyre inkább csak ők lehetnek harcban, a többiek leszakadtak.
A negyedik Kevin Benavides 20 perc feletti hátrányban van, Daniel Sanders és Toby Price is kénytelen volt átmenetileg megállni a mai szakaszon, és amilyen szoros a küzdelem, ahhoz hatalmas fordulatnak kellene következni, hogy ne a mostani top három valamelyike örülhessen a végén.
A motoros mezőny állása négy szakasz után:
1. | Jose Ignacio Cornejo Florimo | Honda | 17:27:13 |
2. | Ross Branch | Hero | +1:15 |
3. | Ricky Brabec | Honda | +4:56 |
4. | Kevin Benavides | KTM | +20:39 |
5. | Adrien van Beveren | Honda | +22:30 |
6. | Luciano Benavides | Husqvarna | +31.11 |
7. | Pablo Quintanilla | Honda | +31:44 |
8. | Toby Price | KTM | +34:54 |
9. | Martin Michek | KTM | +38:11 |
10. | Romain Dumontier | Husqvarna | +38:44 |
Goczal újra nyeregben a T3-asok között
Tegnap ha nem is sokkal, de kikapott Mitchell Guthrie-től az addig hibátlanul autózó Eryk Goczal a Challenger kategóriában, a 19 éves pilóta azonban ma visszaült a lóra, és újabb parádés teljesítményt nyújtva megint szakaszt tudott nyerni, négyből harmadszor. Az Energylandia versenyzője három és fél percet adott Guthrie-nak és hatot nagybátyjának, Michal Goczalnak, aki tegnap hajtásprobléma miatt jó másfél órát veszített, így az összetettben már nem kell vele számolni. A negyedik legjobb időt autózta a korábbi WRC-sztár Kris Meeke, aki 11 percet kapott. Frissítés: majd kiosztottak neki utólag másfél óra büntetést, így esélytelenné vált bármire.
Ha már összetett, a „kis” Goczal már 19 perccel vezet Guthrie előtt, édesapja, Marek Goczal pedig 30 perces lemaradással harmadik, így a fiatal versenyző igazából a verseny negyedénél olyan helyzetbe hozta magát, hogy menedzselnie kell a magabiztos, masszív előnyét, de nem kell sietnie. Frissítés: Guthrie-t utólag 17 perces büntetéssel sújtották, így csak harmadik 36 perc hátránnyal, vagyis Eryk Goczal már fél órával vezeti a futamot.
A negyedik helyen Cristina Gutierrez 51 perces lemaradással következik, a tavalyi győztes Austin Jones pedig már egy óránál is többet kapott Goczaltól.
Van Kasteren újra vezet a kamionoknál
A prológ és az első két szakasz megnyerése után tegnap nap közben bajba került Janus van Kasteren, és bár a szakasz első felében ő haladt az élen, egy jelentősebb időveszteség miatt végül az összetett első helyét is elvesztette Ales Lopraisszal szemben. A holland pilóta ma megpróbált visszavágni, és ez sikerült is neki: Van Kasteren végig a leggyorsabb volt a kamionosok között, Loprais pedig ugyan bizonyos szektorokban remek időket produkált, és sokáig kzöel tudott hozzá lenni, de végül több mint nyolc percet kapott, és harmadik lett a napi menetben.
Van Kasteren ezzel az összetettben is visszavette az első helyét, az extra utolsó szektorában bő ötperces előnyt épített ki magának Loprais előtt, a győzelemért pedig igazából már csak ők küzdenek, miután Michal Macik a szakasz utolsó periódusában fél órát bukott el, így 45 perces lemaradással harmadik az összesített eredménylistában, a többiek már iszonyatosan nagy hátrányban vannak.
formula.hu