Érdemes átnézni, hogy mi is derült ki pénteken, mit szűrhetünk le az első két szabadedzésen látottakból az Olasz Nagydíjon azok után, hogy Carlos Sainz volt a leggyorsabb, a Red Bull nem volt igazán magabiztos, a Mercedesek pedig a középmezőnyben foglaltak helyet.
A pénteki nap egyik legfontosabb tanulsága az volt, hogy a Ferrari autói szokatlanul gyorsak voltak az Olasz Nagydíj speciális pályáján és ismét megerősítették azt, amit sejthettünk a hétvége előtt: hogy ezt az autót szinte ide találták ki.
A Ferrari erőssége (tud lenni…) az egyenesbeli tempó és a lassú, rövid, egyértelmű kanyarokban való elfordulás, betapadás – a hátránya a hosszabb, nyújtottabb kanyarok és főleg azok a pályák, amikor nagy leszorítóerőre van szükség, mert az ehhez összeállított csomag szinte vezethetetlenné teszi a vörösök fegyverét.
Monza nagyon fekszik nekik: a hosszú egyenesekben megvan a jó tempó, a rövid kanyarokban pedig nem tud igazán tervezhetetlenné válni az autó, egyértelmű a kanyarok megoldása, nem kell hosszabb ideig stabil, kiszámítható tapadást biztosítani. Monza nagyon Ferrari-pálya.
A pénteki nap alapján az egyértelmű, hogy Charles Leclerc és Carlos Sainz veszélyes lehet a Red Bullra, az pedig tényleg világos, hogy a „best of the rest” kategória legjobbjai – a Williams nem hozza a várt extrát, a Mercedes és az Aston Martin az ilyen egyenesekben sosem elég gyors, a McLaren kicsit kérdéses, de a Ferrari tempóját egyelőre nem tudta. Nagyon hasonló a helyzet, mint Spielbergben és Spában, de Monza még „ferrarisabb” pálya ezekhez képest.
Egy körön biztos, hogy nagyon éles lesz a Ferrari, és Leclerc időmérős tempóját ismerve jó esélye lehet a pole-ra, de a pénteki teljesítmény alapján Sainzot sem szabad leírni. A versenytempó viszont kicsit érdekesebb – szokás szerint.
A monzai hétvége egyik trükkje, hogy hogyan lehet megtalálni az optimális szárnybeállítást. Egy körön a speciális, nagyon lapos, nagyon kis légellenállást és kis leszorítóerőt hozó megoldások a nyerők, a versenytáv azonban valamelyest más, ugyanis egy valamivel nagyobb leszorítóerős szárnybeállítással sokkal inkább meg lehet óvni a gumikat.
Monzában hagyományosan nem nagy a gumikopás a kevés és főleg kis terhelést adó kanyarok miatt, de a bal első abroncson sokat lehet bukni, ha elfogy – a célegyenesre ráfordító kanyarban csökken a tempó, ami az azt követő hosszú egyenes egészére kihat, illetve a két Lesmóban is lehet időt veszíteni, ami szintén hatványozódhat az azt követő egyenesben.
MIKOR KEZDŐDIK AZ OLASZ NAGYDÍJ? ÍME A HÉTVÉGE PROGRAMJA
Monzában nincsenek nagy különbségek a köridők terén, legalábbis ami a kanyarokban nyerhető időt jelenti, két-három tizedmásodperc már bőven számít versenytávon is, így a kicsit jobban elfogyasztott gumiknak is lehet jelentőségük.
Az Olasz Nagydíjon hagyományosan az egykiállásos taktikát választják a csapatok az említett kedvező gumikopás és a bokszban elveszíthető sok idő miatt, de éppen ezért nagyon nem mindegy, hogy valaki alatt elfogynak-e annyira a Pirellik, hogy mégis két kerékcserére kényszerül, vagy éppen jelentősen visszaesik a tempója az etapja végére.
A gumikopáson magasabb szárnyakkal lehet segíteni, ebben az esetben agresszívebben vezethet is az adott pilóta a futam során, nem kell annyira figyelnie az abroncsokra, viszont egyrészt egy körön, az időmérőn lassabb lesz, másrészt a verseny során az egyenesekben válik támadhatóvá, vagy éppen nehezebben tud előzni.
Ezt mérlegelte a Red Bull, amely az első edzésen Max Verstappennek egy magasabb, Sergio Pereznek egy alacsonyabb szárnyat szerelt fel, és összességében Verstappen volt a gyorsabb vele, nagyon sokat nyert a kanyarokban, viszont az egyenesekben is jól mérhető volt a lemaradása. Az FP2-re már mindkét autó az alacsonyabb szárnyakat használta, úgy tűnt, hogy a versenyre gondolva nem akartak annyi végsebességet feladni, és inkább ők is ebbe az irányba mentek, nem a nagyobb leszorítóerő felé, de Verstappen a nap végén elmondta, hogy még nem döntötték el véglegesen, hogy mit választanak, még ki kell találniuk, hogy mi a jó megoldás.
A Mercedes is kipróbálta a nagyobb szárnyakat a második edzésen, de rengeteg tempót veszített vele az egyenesekben, és nem nyert eleget a kanyarokban, ami a csillagosoknál azért még nagyobb kérdés, mert így egy körön egészen pocsék időket futottak csak, és bár a versenytempójuk jobb lehet, de a magasabb szárnnyal az egyenesekben nehéz lesz előzni és így felzárkózni is, ha nem sikerül bejutni mondjuk még a Q3-ba sem.
A McLaren egy körön gyorsabbnak tűnt a Mercedesnél, de a versenytempó ott is nagy kérdés – egyelőre annyi a biztos, hogy nincsenek a Ferrari és a Red Bull szintjén.
Ilyenkor hagyományosan érdemes átbogarászni az FP2 versenyszimulációs adatait, de nem igazán találunk ilyet, Perez balesete ugyanis nagyjából elrontotta a bulit, alig 2-3, maximum 5 kört tudtak futni a pilóták, amiből nem lehet érdemi következtetéseket levonni. Egyedül Hamilton ment többet, az ő kilenckörös átlaga egyébként jobbra is sikerült, mint Verstappen ötköröse a közepes gumikon, és egyértelműen jobbra, mint Sainz ötköröse, de ezek még nem mondanak túl sokat – talán csak annyit, hogy a Mercedes vasárnap tényleg megint versenyképesebb lehet, mint szombaton.
Érdekesség, hogy Sainz az FP1-en ment egy tízkörös versenyszimulációt a kemény gumikon, és ott gyorsabb volt a Red Bullnál, de az aztán tényleg nem jelent túl sok mindent a futamra nézve…
formula.hu