A Gardénia romániai és nemzetközi sikere 2018 novemberében kezdődött a Bukarestben megrendezett FNT (Nemzeti Színházi Fesztivál) elnevezésű színházi seregszemlén, amiután Balázs Zoltán jelentős visszhangot kiváltó rendezése számos országos és külföldi meghívásban részesült.
Az Odeon Színház fesztiválkedvence már látható volt Románia legnagyobb összművészeti fesztiválján, a nagyszebeni SIBFEST Nemzetközi Színházi Fesztiválon, a kisinyovi 13. BITEI Nemzetközi Színházi Fesztiválon és az afrikai–arab régió egyik legjelentősebb nemzetközi színházi fesztiválján, a 20. alkalommal megrendezett tuniszi Journées Theatrales De Cartage Fesztiválon. A különleges vizuális és akusztikus megoldásokat ötvöző előadás a kínai vendégjátékot követően Olaszországban, Spanyolországban és Kolumbiában is bemutatkozik.
A világhírű Odeon Színház programkínálatában referenciapontként jelen lévő Gardénia, valamint a színház társulatával kialakult művészi kapcsolat jóvoltából Balázs Zoltán – folytatva vendégrendezői „sorozatát” – 2019-ben a kortárs olasz fenegyerek, Pier Lorenzo Pisano A Te érdekedben című művét állította színpadra a FabulaMundi Playwriting Europe elnevezésű nemzetközi projekt keretén belül. A Maladype Színház vezetőjének harmadik rendezését, a Jean de La Fontaine fabuláiból inspirálódott, Pandórium című előadást 2022-ben mutatta be a bukaresti színház.
Az 5. Daliangshan Nemzetközi Színházi Fesztivált november 29. és december 11. között rendezik meg Hszicsangban, a délnyugat-kínai Szecsuán tartomány Liangshan Yi Autonóm Prefektúrájának fővárosában. Ez Kína egyetlen, a téli szezonban megrendezett színházi fesztiválja, amely meleg éghajlatának köszönhetően szabadtéri eseményeknek is helyet ad. A több mint ötven helyi és külföldi produkció mellett a fesztivál nemzetközi konferenciát, drámafórumot, kiállításokat és workshopokat is szervez. Itt tartják a Nemzetközi Színházi Intézet (ITI) bizottságának 163. ülését.
Négy generáció jeleníti meg, hogy miként befolyásolják magatartásunkat az örökölt hajlamok és a tanult viselkedésminták
Fotó: Toldy Miklós
Elżbieta Chowaniec kortárs darabjának névtelen nők a szereplői, akiket csak számokkal jelöl a szerző. A Gardénia részleges családtörténet: négygenerációnyi lengyel nő drámája – a legidősebb 1920-ban, a lánya 1942-ben, az ő lánya 1962-ben, a legfiatalabb pedig 1982-ben született. Miközben végigélik a huszadik század szinte teljes történetét békében és háborúban, gazdagságban és szegénységben, bonyolultan egyszerű viszonyaikra is fény derül anya és lánya, nagyanya és unokája, dédanya és dédunokája között.
Az esküvőkön kitűzőként is használt egzotikus virág nevét szimbolikusan viselő mű egy kiemelten női univerzumban játszódó, transzgenerációs modell drámai tanulmánya: a családi múltból származó fantomsebeké, amelyeket DNS-ünkbe ágyazva hordozunk, és amelyek befolyásolják sorsunkat. A nézőpont itt nem a bűntudattal vagy a felelősséggel függ össze, hanem a családunkra jellemző viselkedési minták személyiségünkön történő elhatalmasodásával.
Miként befolyásolják magatartásunkat az örökölt hajlamok és a tanult viselkedésminták? Függetleníthetjük-e magunkat mindenkori társadalmi körülményeinktől? Kivonhatjuk-e magunkat a családi hagyományok és a beidegződések kényszere alól? Többek között ezekre a kérdésekre keresi a választ Elżbieta Chowaniec nagysikerű kortárs drámája, a Gardénia.
Írta a Magyar Hírlap