Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
2023-ban mérföldkőhöz érkezett a gyorsaságimotoros-világbajnokság: a Superbike és a Formula-1 után ők is bevezették a sprintfutamokat, amelyek a normál futamokon kiosztott 500 mellé további 240 megszerezhető pontot jelentettek (volna, ha Ausztráliában nem törlik a vasárnapra halasztott sprintversenyt). De vajon mennyiben befolyásolta ez a vb-harcot? Mi lett volna a szezon végeredménye, ha csak sprintfutamokból áll a szezon, illetve ha egyáltalán nem is tartanak sprinteket?
Az előbbi forgatókönyv végeredménye eléggé egyértelmű, ahogy az a The Race szaklap összefoglalójából is kiderül: bár a nyári szünetig Bagnaia a sprintfutamokon nyújtott jó teljesítményével (három győzelem, négy további dobogós helyezés) kompenzálta a futamokon nyújtott botlásait, a szezon második felében egyértelműen vb-riválisa, Jorge Martin érzett rájuk a legjobban: a spanyol hét győzelmet szerzett (amit két további dobogós helyezéssel fejelt meg), így összességében kilenc sprintfutamos elsőséggel ő gyűjtötte a legtöbb, szám szerint 168 pontot, Bagnaia 140 ponttal a második lett ezen a listán.
Helycsere történt a dobogó legalsó fokán is, a sprintbronz Binderé lett Bezzecchi előtt. A legnagyobb nyertes a sérülésből lábadozó Pol Espargaro lett, aki öt helyezéssel került előrébb a világbajnoki tabellához képest, de Marc Marquez is négy, Marini és Rins pedig három-három pozíciót javított a vb-helyezéséhez képest.
A legnagyobb vesztesek listáját Zarco vezeti, ő hat hellyel került hátrébb, de nem járt jól a Yamaha párosa sem: Morbidelli négy, Quartararo három pozíciót esett vissza. Mir és Nakagami pedig egyetlen pontot sem szerzett a sprintfutamok során.
Vb-állás csak a sprintfutamok eredményeivel:
Helyezés | Eredeti vb-helyezés | Pilóta | Pont |
1 | 2 | Martin | 168 |
2 | 1 | Bagnaia | 140 |
3 | 4 | Binder | 109 |
4 | 3 | Bezzecchi | 87 |
5 | 8 | Marini | 54 |
6 | 7 | Vinales | 54 |
7 | 9 | A. Marquez | 50 |
8 | 6 | A. Espargaro | 48 |
9 | 11 | Miller | 47 |
10 | 14 | M. Marquez | 38 |
11 | 5 | Zarco | 37 |
12 | 12 | Di Giannantonio | 19 |
13 | 10 | Quartararo | 19 |
14 | 16 | Oliveira | 14 |
15 | 15 | Bastianini | 13 |
16 | 19 | Rins | 9 |
17 | 13 | Morbidelli | 7 |
18 | 23 | P. Espargaro | 4 |
19 | 17 | A. Fernandez | 3 |
20 | 20 | R. Fernandez | 1 |
Hogyan alakulna viszont akkor a sorrend, ha minden marad a régiben, és csupán egyetlen teljes értékű futamot rendeztek volna a hétvégék során? Az előbbiek fényében nem nagy meglepetés, hogy ez Bagnaiának kedvezne: az olasz már Katarban bebiztosította volna második királykategóriás vb-címét Martin előtt, aki a sprinteken nyújtott nagyszerű teljesítménnyel odázta el a bajnokavatást a szezonzáróig.
Bezzecchi megőrizné év végi dobogós helyezését, kényelmes előnnyel az ebben az összevetésben Bindert éppen csak felülmúló Zarco előtt. Ebben a ransorban a legtöbbet Quartararo lépne előre, hetedikként zárna tizedik helyett, de Fabio di Giannantonio is beférne a legjobb tízbe. A legnagyobb visszaesést Marc Marquez szenvedné el, három helyet rontva csupán a 17. lenne a tabellán, de testvére is éppen kikerülne a legjobb tízből.
Vb-állás a sprintfutamok nélkül:
Helyezés | Eredeti vb-helyezés | Pilóta | Pont |
1 | 1 | Bagnaia | 327 |
2 | 2 | Martin | 260 |
3 | 3 | Bezzecchi | 242 |
4 | 5 | Zarco | 188 |
5 | 4 | Binder | 184 |
6 | 6 | A. Espargaró | 158 |
7 | 10 | Quartararo | 153 |
8 | 7 | Viñales | 150 |
9 | 8 | Marini | 147 |
10 | 12 | Di Giannantonio | 132 |
11 | 9 | A. Márquez | 127 |
12 | 11 | Miller | 116 |
13 | 13 | Morbidelli | 95 |
14 | 15 | Bastianini | 71 |
15 | 17 | A. Fernández | 68 |
16 | 16 | Oliveira | 62 |
17 | 14 | M. Márquez | 58 |
18 | 18 | Nakagami | 56 |
19 | 20 | R. Fernández | 50 |
20 | 19 | Rins | 45 |
21 | 22 | Mir | 26 |
22 | 21 | Pedrosa | 22 |
23 | 24 | Savadori | 12 |
24 | 23 | P. Espargaró | 11 |
25 | 25 | Folger | 9 |
26 | 26 | Bradl | 8 |
27 | 27 | Pirro | 5 |
28 | 28 | Petrucci | 5 |
29 | 29 | Crutchlow | 3 |
30 | 30 | Lecuona | 0 |
31 | 31 | Bautista | 0 |
Látható tehát, hogy a világbajnoki cím sorsa nem a sprintfutamokon múlott, Bagnaia nélkülük is megvédte volna elsőségét. Martin mellett Marini és Marc Marquez is jól alkalmazkodott a sprintekhez, és a lábadozó Pol Espargaro nem teljesen százszázalékos állóképességéhez is jobban passzoltak a rövidebb távok.
Ezzel szemben a futamok hajráját jobban érző Zarco jóval nehezebben hangolódott rá a sprintekre, értékes pontokat veszítve azokon – igaz, hozzá kell tenni, némileg meglepő módon a franciához hasonlóan a futamok végére nagyot zárkózó Binder viszont javítani is tudott vb-helyezésén a sprintfutamos rangsorban.
Persze mindkét lista esetén hozzá kell tenni, hogy ez csak pusztán játék a számokkal, hiszen egészen más taktikával indultak volna neki a versenyzők egy-egy hétvégének, ha csak sprintek vagy csak rendes futamokat rendeztek, így a pontos végeredmények minden bizonnyal másképp alakultak volna.
[embedded content]
formula.hu