Kipróbáltuk, hogy milyen autó a gyakorlatban a Tesla nagyobbik elektromos szedánjának új kínai riválisa, az Exlantix ES, és annak SUV testvérmodelljébe, az Exlantix ET-be is beültünk.
A 26 évvel ezelőtt alapított és az autópiacon 24 éve felbukkant kínai Chery elsőként Omoda márkájával érkezik meg Magyarországra, a hazánkba januárban elsőként érkező belsőégésű motoros Omoda 5-ről nemrégiben részletes tesztben számoltunk be.
Ígéretek szerint tavasszal jön majd a tisztán elektromos Omoda 5 EV és a terepesebb hangvételű Jaecoo 7, melyet az év végén, 2025 elején követhet az alábbiakban taglalandó Exlantix ES és ET.
Exlantix ES
A tavaly több mint 1,2 millió autót értékesített, 17 ezer alkalmazottat foglalkoztató, állami tulajdonú Chery 2017-ben hozta létre a prémium kategóriás modellekre fókuszáló Exeed almárkát, és az Exlantix ES, valamint az Exlantix ET ennek a brandnek a két vadonatúj elektromos autója.
Az E0X platformra épülő ES 4,95 méter hosszú, vagyis körülbelül akkora, mint a Tesla Model S és a Porsche Taycan, illetve egy kategóriával nagyobb a Tesla Model 3-nál és annak nemrégiben hazánkba érkezett új kínai riválisánál, a BYD Sealnél. És ugyancsak jól láthatóan, érezhetően nagyobb az általunk nemrégiben alaposan letesztelt Hyundai Ioniq 6-nál.
A kínai újdonság kicsit szélesebb és hajszálnyival magasabb az említett versenytársainál, 3 méteres tengelytávolsága pedig mindegyik riválisáénál nagyobb. A 44 esztendős Pier Luigi Ferrari által tervezett karosszéria szinte csak úgy vonza magára a tekintetet, és ami legalább ennyire fontos, 0,205-ös legellenállási együtthatója veri a 0,208-as Tesla Model S-t és a hasonló kvalitású Nio ET7-et is.
Ennél jobb aerodinamikai mutatókkal csak a sokkal drágább Lucid Air (0,197), illetve a Mercedes EQS (0,2) büszkélkedhet. És ha már aerodinamika, Kínában a Chery 0,168-as Cd mutatójú vadonatúj prototípusát is alaposan körbejártuk.
A fénycsíkkal összekötött szuperokos fényszórók alatt egy-egy méretes kijelző kapott helyet, melyeken nemcsak előre definiált, hanem a tulaj által készített grafikák és feliratok is kitehetők.
Az akár az aktuális időjárás megjelenítésére is alkalmas feature hasznosságát firtató kérdéseink kapcsán a gyáriak inkább csak mosolyogtak, és egyelőre az sem biztos, hogy az Exlantix ES ilyen formában forgalomba helyezhető lesz Európában.
[embedded content]
Az oldalnézetet a hátrafelé látványosan lejtő tetővonal, a normál visszapillantó-tükrök és a rejtett kilincsek határozzák meg, illetve az esetünkben 19 colos kerekek, melyek az erősebb kiviteleken alapáron 20 colosak lesznek. A típus jobban mutatna némileg szélesebb gumikkal és/vagy kicsit impozánsabb nyomtávval, mindenesetre a fejlesztőknek akad még néhány hónapjuk a termék véglegesítésére.
A látványos keret nélküli ajtókat feltárva egy alapvetően remek minőségérzetet keltő utastér látványa fogad. A hatalmas tengelytáv és a sík padló miatt hátul is hatalmas a lábhely, ellenben a hátrafelé dinamikusan lejtő tető miatt elég korlátozott a fejtér, illetve a csomagtér is leginkább csak átlagos méretűnek nevezhető. A gépháztető ugyan felnyitható, de „frunkot” itt sajnos nem alakítottak ki a fejlesztők.
Az utastér illatát a bőr és a fedélzeti parfüm uralja, a minőségérzet többek közt emiatt is nagyon rendben van. A minimalista kialakítású, két tekerőgombot felvonultató kormány mögött egy vékonyka digitális műszeregységre lehetünk figyelmesek, a látványos grafikájú, de egyelőre csak kínaiul tudó infotainment rendszer érintőkijelzője 15 colos képátlójú.
Természetesen adott a vezeték nélküli Android Auto és Apple CarPlay támogatás, a wireless telefontöltő egyrészt nagyteljesítményű, másrészt léghűtéssel garantálja a gyorstöltést. A komfortra hangolt első üléseket a fabetétes ajtókon lévő gombokkal állíthatjuk amolyan Mercedes módra.
A hátul ülők a középkonzol hátsó részén található érintőkijelző révén szabályozhatják a klímát, mely alatt két USB-C töltőport figyel. A hi-fi 23 hangszórós és egész jól szól, kisebb-nagyobb tárolóhelyből összesen 31-et alakítottak ki a fedélzeten.
Wuhui látogatásunk során egy hátsókerék-hajtású „Plus” alapmodellel tudtunk autózni egy keveset. Tapasztalataink szerint a 252 lóerős teljesítményű és 356 Nm nyomatékú villanymotor egész vehemensen mozgatja az 1870 kilogrammos kocsit. Az erő jól érezhetően hátul ébred, de ha kell, akkor a szigorú menetstabilizátor villámgyorsan közbeavatkozik.
A kormányzás a kategóriaátlagnak megfelelően szintetikus, a hatdugattyús első fék hatékonyan teszi a dolgát, a légrugós felfüggesztés pedig sokkal inkább komfortos, semmint sportos. A szokásos PRND funkciók a kormánytól jobbra lévő bajuszkapcsolóval Merci módra érhetők el.
A CATL-től származó 400 V-os akkumulátor 66 kWh kapacitású és ideális esetben 550 kilométeres hatótávolságot biztosít. Itt jegyzendő meg, hogy a kínai gyártók első körben mindig a helyi szabvány szerint adják meg a hatótáv értékeket, melyek jellemzően nagyobbak, mint a valósághoz közelibb európai WLTP vagy amerikai EPA adatok. Vagyis kéretik némi fenntartással kezelni őket.
Az 1960 kilogrammos „Pro+” már 800 V-os és 82 kWh-s telepet vonultat fel, mely 720 kilométeres hatótávval kecsegtet. Ez a szintén farmotoros verzió 313 lóerős és 425 Nm nyomatékú.
A 2,1 tonnás „Max” szintén 82 kWh kapacitású, de a nagyobb tömeg és egyben komolyabb teljesítmény miatt csak 650 kilométert képes megtenni egy töltéssel. Ez a 480 lóerős és 663 Nm-es összkerekes nekifutás 3,8 másodperc alatt pattan fel 0-ról 100-ra, és elektronikusan 200 km/h-ra van korlátozva a végsebessége.
A „Plus+” ugyanúgy 313 lóerős és 425 Nm-es, mint a „Pro+”, csak éppen 100 kWh kapacitású, ami akár 905 kilométeres hatótávot is képes biztosítani a 2040 kilogrammos hosszútávfutó számára.
Töltés fronton egyelőre annyit kommunikál a gyártó, hogy DC-n 5 perc alatt akár 150 kilométernyi hatótáv is nyerhető, és egy 30-ról 80 százalékra történő feltöltés ideális esetben 15 perc alatt letudható.
Exlantix ET
Az Exeed azokra is gondol, akik az ES-nél tágasabb utas- és csomagtérre vágynak, számukra készült a nagyobb hasmagasságú szabadidő-autó testvérmodell, az ET.
Az ET szinte pontosan ugyanolyan hosszú, mint az ES és a 3 méteres tengelytáv is ismerős lehet a szedánból, a magasság viszont ezúttal 22 centiméterrel nagyobb. A kormány alul-felül látványosan igen csapott, az ülésállító kezelőszervek az ajtók helyett az ülések oldalán landoltak, a középkonzol pedig lebegő kialakítású.
Hátul ezúttal nemcsak a lábtér, hanem a fejtér is fejedelmien nagy, és a csomagtér a legdurvább hétvégi bevásárlásokkal és akár a nagycsaládos nyaralásokkal is kompatibilis lehet.
A 19-21 colos kerekekkel szerelt, fejlett vezetéstámogató rendszereket felvonultató ET kiviteltől függően 2070-2340 kilogrammot nyom a mérlegen. A hátsókerék-hajtású alapmodellek 252-313 lóerősek, a drágább összkerekes verziók pedig 480-562 lóerővel gyötrik a gumikat.
Konklúzió, árak
A Chery nemcsak az európai Suzuki S-Cross vásárlókat veszi célkeresztbe a 9,5 millió forinton nyitó Omoda révén, hanem a tehetősebb Tesla ügyfélkört is megcélozza az Exlantix modellekkel.
Az első személyes találkozás meggyőzőre sikeredett, a formaterv és a minőségérzet megfelel az európai elvárásoknak, és bár egyelőre csak keveset tudtuk vezetni az ES-t, az első kilométerek alapján a vezetési élményre sem igazán lehet panasz.
És az is szimpatikus húzás, hogy az Exeed megáll 500 lóerő környékén, és a riválisatól eltérően nem hajszolja fel magát 800-1000 lóerőre.
A legújabb kínai villanyautókkal történő első randevú annak fényében is bizakodásra ad okot, hogy a kipróbált kocsik még csak előszériás, nem teljesen végleges fejlettségi szintű példányok.
A masszívan versenyképesnek ígért árakról szinte semmi konkrétumot nem tudni, az Exlantix ES és ET egyelőre még Kínában sem kapható. Az viszont már nyílt titok, hogy a helyi piacon 5 év, illetve 150 ezer kilométer garancia vonatkozik rájuk.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.
HVG