Nagy titokról rándult le a lepel, a Google ellen indult trösztellenes vizsgálat során kiderült, hogy az Apple óriási szeletet hasít ki a Google hirdetései bevételeiből minden egyes keresés után, amit a Safari böngészőben végeznek a felhasználók.
Bár a Google és az Apple bizonyos tekintetben egymás ellenfele (elég csak arra gondolni, hogy előbbi cég fejleszti az Androidot, mely az Apple-féle iOS versenytársa az okostelefonos piacon), van, amiben mégis együttműködnek: ez pedig a Google által uralt keresési piac.
Az Apple-féle Safari böngészőben ugyanis a Google keresője az alapértelmezett, melynek meg is kéri az árát az almás cég – állítólag évi 8 milliárd dollárról van szó. Az ügyben nemrég indult egy igen jelentős trösztellenes tárgyalás, melyben az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma megvádolta a Google-t, hogy elfojtja a versenyt azáltal, hogy fizet az Apple-nek (és más cégeknek is) a keresőjének előre sorolásáért.
A tárgyalás részeként hétfőn egy igen érdekes részlet látott napvilágot. Mint ismert, a Google a keresések során a hirdetésekből tesz szert bevételre – és most kiderült, hogy
minden alkalommal, amikor valaki például az iPhone-ján a Safariban keres a Google segítségével, az így szerzett hirdetési bevételek 36 százaléka az Apple markát üti.
Ezt a számot Kevin Murphy, a Chicagói Egyetem közgazdász professzora tárta fel hétfőn, miközben az Alphabet (a Google anyavállalata) védelmében tett vallomást – írja a Bloomberg.
A számot bizonyára mindkét fél szerette volna bizalmasan kezelni: múlt héten a Google kifogást is emelt az ellen, hogy nyilvánosságra kerüljön, mondván az korlátozná a versenyképességüket.
Arról ugyanakkor csak sejtéseink lehetnek, hogy ez a 36 százalékos megállapodás mennyi pénzt hozhat az Apple-nek. Az viszont gyakorlatilag biztosra vehető, hogy a Google-nek még így is bőven megéri elsőnek lenni a Safariban.
HVG