A Rio de Janeiro-i és Sao Paolo-i melegek hétköznapi életéről 1967-ben készített képeket Claudia Andujar félig magyar származású brazil fotóművész.
Ötvenhat év után ismét „cenzúrázták” Claudia Andujar félig magyar származású brazil fotóművész és aktivista homoszexuálisokról készített fotóit – a Néprajzi Múzeum minden jel szerint a Magyar Nemzeti Múzeum esetéből tanulva különítette el az Indiánok. Lelkek. Túlélők. című fotókiállítás egyik, az alkotóművész korai műveit bemutató részét – írja a Népszava.
A kiállításrészlet problémás voltára most kétnyelvű felirat figyelmeztet, miszerint „a kiállítás ezen része csak 18 év feletti személyek számára látogatható”, továbbá egy külön teremőr is vigyázza a képeket, nehogy illetéktelenül fiatalok tekinthessék meg azokat.
A képeket egyszer már cenzúrázták, igaz, akkor nem egy múzeum, hanem a brazil Realidade magazin 1967. évi novemberi számába nem fértek bele az alkotások, leszámítva egyetlenegy képet. A kiállítás egyébként a janomami indiánok életét mutatja be, akik jellemzően meztelenül tűnnek fel a képeken, így a melegeket bemutató, gondosan elkordonzott képsorozat talán a legvisszafogottabb része a galériának.
A szürreális lépést vélhetően L. Simon László kirúgása miatt tarthatta szükségesnek a múzeum vezetése, ugyanis a Nemzeti Múzeum korábbi igazgatóját épp azért menesztette Csák János miniszter, mert az intézményben megrendezett, melegeket is bemutató World Press Photo kiállításnál a személyzet nem ellenőrizte, hogy azt csak 18 éven felüli látogatók tekinthessék meg. Vagy legalábbis ez látszik a felszínen, ugyanakkor van olyan állítás is, miszerint a World Press Photo kíállítás körüli botrány csak az ürügye volt L. Simon kirúgásának, a valódi okot pedig a Magyar Művészeti Akadémián (MMA) belül kell keresni.
Hiller István elmélete szerint ugyanis L. Simont azért rúgta ki Csák miniszter, mert a Nemzeti Múzeum volt igazgatója az MMA közgyűlésén megfúrta, hogy a tárcavezető jó ismerősét, a testület éléről leköszönő elnököt, Vashegyi Györgyöt tiszteletbeli elnökké válasszák. Innentől kezdve Hiller szerint nem volt kérdéses L. Simon sorsa, már csak a megfelelő ürügyre volt szükség a menesztéséhez, ezt pedig a World Press Photo kiállítás körüli botrány jelentette.
A kiállítás – igaz még kordon nélküli – megnyitásáról annak idején mi is beszámoltunk:
HVG