Itthon: Egy orosz milliárdos alakja sejlik fel a Mészárosék által használt jacht körül egy szakportál szerint

Itthon: Egy orosz milliárdos alakja sejlik fel a Mészárosék által használt jacht körül egy szakportál szerint

A Superyachtfan nevű hajós szakmai portál szerint egy olyan orosz bányamilliárdosé a fedélzeten Mészáros Lőrincékkel lefotózott Rose d’Or nevű hajó, aki a Balkánon aktív ingatlanbefektető, és akinek egyébként van egy másik Sanlorenzo gyártmányú jachtja is. A 62 méteres hajó a harmadik, egyben az eddigi legnagyobb jacht, amit a NER szűk elitje használ az elmúlt években.

Ez még nem megajacht, azok nyolcvan métertől indulnak, de Mészáros Lőrincék szintet léptek: a 62 méteres Rose d’Or jacht mellett, amelyen Mészáros Lőrincet és családját lefotózta a 444.hu fotóriportere, eltörpülnek az ország leggazdagabb embere által korábban nyaralásra használt jachtok, az Artemy, Lady Mrd. és a Seagull Mrd is. A legfrissebb fotókon feltűnő, Sanlorenzo által épített hajón 12 vendég utazhat, 14 fős legénység gondoskodik a kényelmükről.

Egy jachtokkal foglalkozó szakportál meg is nevezi a Rose d’Or tulajdonosát, aki szerintük nem Mészáros Lőrinc, és nem is az Artemy, a Lady Mrd, vagy a Seagull korábbi tulajdonosa, Szíjj László.

A Superyachtfan szerint a 2023-ban vízre bocsátott Rose d’Or Konsztantyin Sztrukov kazah–orosz bányamágnás tulajdonában van.

Sztrukov a mai Kazahsztán területén született 1958-ban, amikor az ország még a Szovjetunió része volt. A jachtokkal foglalkozó oldal szerint elsősorban aranybányákból szerezte a vagyonát, és nem csupán a Rose d’Or, hanem egy másik Sanlorenzo gyártmányú jacht, a Reve d’Or is a tulajdonában van. Sztrukov jelenleg a Forbes gazdasági lap gazdaglistájának 2133. helyén áll. Vagyona egyébként a háború kitörését követően megcsappant, hiszen míg a Forbes 2021-ben még 2,8 milliárd dollárra taksálta azt, jelenleg 1,3 milliárd dollárra becsüli, ami egyébként hajszálnyival kevesebb mint Mészáros vagyona, amit a 100 Leggazdagabb magyar című kiadvány 660 milliárd forintra becsül, a nemzetközi Forbes pedig 1,4 milliárd dollárra. 1993-ban Kazahsztánból Oroszországba költözött, jelenleg Cseljabinszk városában él, az Urál mellett.

© Youtube

Sztrukov a Balkánon több komoly beruházást is vitt: a Ruscrime.com beszámolója szerint Montenegróban 15 millió dollár értékben vásárolt meg két kastélyt, majd húszmillió euróért épített egy luxusszállodát is. Ugyanezen lap szerint a milliárdos a Dél-uráli Törvényhozó Nemzetgyűlés alelnökeként is tevékenykedik.

Persze nem zárható ki, hogy Sztrukov csupán a jacht előző tulajdonosa, és a nyilvánosság számára elérhető internetes adatbázisban még nem frissítették a hajó tulajdoni lapját egy Mészároshoz vagy Szíjj Lászlóhoz közeli érdekkörbe tartozó cég nevére. De a hajóról fellelhető nyilvános leírásokból mégiscsak az derül ki, hogy 2023-as gyártású, a YachtCharterFleet szerint júliusban szállították le tulajdonosának, azóta pedig nem cserélt gazdát. A Superyachtfan leírásában pedig a következő mondat van: „a jacht tulajdonlása (Sztrukov részéről – a szerk.) egy magyar lízingcégen keresztül történik”.

A lízingcégek használata a valós érdekeltségek elfedésére mindenesetre belepasszolna abba a gyakorlatba, amit sokáig Mészáros üzlettársa, a vele egyidőben meggazdagodott Szíjj László is használt arra, hogy elfedje: valójában az ő tulajdona volt mind a három, a NER nagyemberei által előszeretettel használt szuperjacht.

A konstrukció elég bonyolult, de mindhárom jacht (Artemy, Lady Mrd és Seagull Mrd) esetében ugyanúgy nézett ki. A máltai zászló alatt hajózó jachtok közvetlen tulajdonosa az L&L Charter Ltd. nevű cég volt. Ennek a cégnek a tulajdonosa pedig a PKF Fiduciaries International Ltd. nevű máltai cég. A PKF tulajdonosi hátterét az Átlátszó tárta fel még 2018-ban. Akkori cikkükben azt írták, hogy a cég Marianne Mangion és George Mangion tulajdona.

A Mangionok neve nem ismert a nyilvánosság előtt, de pont ezért választhatták őket több százan érdekeltségeik elrejtésére. A PKF ugyanis az Átlátszó szerint több mint kétszáz offshore céget kezel tulajdonosként vagy igazgatóként.

Az offshore cégek sajátossága, hogy szinte képtelenség felfedni, ki áll mögöttük. Azonban az Európai Unió 2020-ban hozott egy pénzmosás elleni direktívát, a máltai offshore-paradicsomnak pedig fel kellett fednie, hogy kiknek a cégeit kezelik. Így derült ki, hogy az L&L Charter valójában Szíjj László cége.

Szíjj László

© Túry Gergely

Azt pedig Szíjj Lászlótól tudjuk, hogy az L&L jachtok bérbeadásával foglalkozik. 2020 augusztusában a fehéroroszországi forradalom idején fotózta le a Rose d’Ort is lefényképező Németh Dániel Szijjártó Pétert a Lady Mrd-n. Szíjj akkor a botrány közepén azt mondta: nincs köze ahhoz, hogy kik bérlik a jachtjait. Az ügyből egyébként azért is lett balhé, mert Szijjártó nyaralása közben a Facebookra kitett fotókkal azt a látszatot keltette, mintha éppen az irodájában dolgozna, vagyonnyilatkozata alapján pedig nem lett volna arra pénze, hogy a hajó heti hetvenmilliós bérleti díját kipengesse.

Két évvel később, 2022. augusztus 18-án pedig pont Szíjj Lászlót látták a jachton, ekkor a vállalkozó sajtósa az Átlátszónak azt írta, hogy Szíjj magánszemélyként bérelte saját, a jacht üzemeltetésével és bérbeadásával foglalkozó cégétől a hajót.

Öt év alatt három hajó, két repülő

A NER-elit jachtozásáról akkor kezdtek el először kiderülni a részletek, amikor 2016-ban egy Artemy nevű kisebb jachton fotózták le Mészárost, majd 2018-ban felkerült egy olyan fotó a Mércére, ami az olaszországi Ischia kikötőjében készült, az üzletember pedig egy Lady Mrd nevű hajó fedélzetén pihent.

Mészáros már ekkor érezhette, hogy kellemetlen lesz neki az ügy, ugyanis takargatta magát, majd lekiabált a háromszintes jachtról az őt fotózó turistának, hogy ne fényképezzen. Az Átlátszó aztán 2018 kora őszére feltárta Magyarország leggazdagabb embereinek nyaralásait, és nem csak a Lady Mrd elnevezésű, 42 méteres Benetti Crystal 140-et találták meg, hanem az azzal sokszor együtt mozgó OE-LEM lajstromszámú Bombardier Global 600 luxus magánrepülőgépet is. A repülőgép számtalanszor landolt olyan adriai kikötővárosok mellett, amik kikötőjében már ott horgonyzott a luxusjacht, nemegyszer pedig videófelvételen tudták megmutatni, ahogyan a NER-hez köthető csúcsvállalkozók megjelennek először a kikötőben, majd a hajó fedélzetén is. A Bombardier gép egymagában drágább volt, mint Szíjj László két luxusjachtja, az Artemy és a Lady Mrd együttvéve. Az OE-LEM ugyanis 17 milliárd forintba került, míg az Artemy 1,4 milliárdba, a Lady Mrd pedig 6,8 milliárdba.

Seagull MRD

© navis-marine.com

2021-ben derült ki, hogy Szíjj László cégének a Lady Mrd mellett van egy másik jachtja is, a Seagull Mrd. Ez a hajó a maga ötven méterével nagyobb volt a Lady Mrd-nél és már egy másik kategóriát képviselt. Ugyanis míg a Lady Mrd típusából több is készült, a Seagull már egyedi darab volt: a Benetti az egyedi igények alapján készülő hajóit a tulajdonossal együtt tervezve építi meg. A hasonló típusú hajók ára 10,5 milliárd forint körül kezdődik, ez a típus azonban még ennél is drágább lehetett, hiszen most 12,5 milliárd forintért árulják. A Lady Mrd már nincs Szíjj László érdekeltségének tulajdonában.

2022 őszén az OE-LEM mellé újabb gép érkezett a NER-flottába: felbukkant az OE-IMB. A Bombardier BD-700-1A10 Global Express 6000 fedélzetén Szíjj László utazott Zambiába egy infrastrukturális beruházásról tárgyalni. Szíjj az Átlátszó szerint nem bérelte a gépet, az viszont pont azt az útvonalat járta be, mint ő, vagyis minimum tartós bérletben, vagy lízingelve van nála, ha nem vette meg.

Kerestük kérdéseinkkel a Szíjj László érdekeltségébe tartozó Duna Aszfaltot, valamint a Mészáros Lőrinc érdekkörébe tartozó Mészáros és Mészáros Zrt.-t is. Ha válaszolnak, arról be fogunk számolni.

HVG