Itthon: Szeptember 1-től jelentősen emelné a kormány tervezete a gyorshajtásért járó bírságot

Itthon: Szeptember 1-től jelentősen emelné a kormány tervezete a gyorshajtásért járó bírságot

Más tételek is emelkednek, mutatjuk a részleteket.

Felkerült a kormány honlapjára egy olyan kormányrendeletnek a tervezete, amellyel jelentősen megemelnék a közlekedéssel összefüggő bírságok összegét. A tervezet szerint gyakorlatilag minden bírságot emelnek szeptember 1-től.

Nézzük a részleteket.

Ha a megengedett legnagyobb sebesség 50 kilométer/óra:

  • 15 km/h-s túllépés esetén 30 ezer forint helyett 39 ezer,
  • 25 km/h-s túllépésnél 45 ezer helyett 58 500 forint lesz a büntetés,
  • 35 km/h-s túllépésnél 60 ezer helyett 78 ezres csekk jön majd.
  • 45 km/h-s túllépésnél 90 ezres csekk helyett 117 ezres jön,
  • 55 km/h-s túllépésnél 130 ezer helyett 169 ezer,
  • 65 km/h-s túllépésnél 200 ezer helyett 260 ezer,
  • 75 km/h-s, vagy afeletti túllépésnél pedig 300 ezres helyett 390 ezres büntetést kap a sofőr.

Ugyanezek a büntetési tételek ismétlődnek később is, csak magasabb sebességhatárokkal.

Ha a megengedett legnagyobb sebesség 50 és 100 kilométer/óra között van meghatározva:

  • 15-30 km/h-s túllépésnél 30 ezer helyett 39 ezer,
  • 30-45 km/h-s túllépésnél 45 ezer helyett 58 500,
  • 45-60 km/h-s túllépésnél 60 ezer helyett 78 ezer,
  • 60-75 km/h-s túllépésnél 90 ezer helyett 117 ezer,
  • 75-90 km/h-s túllépésnél 130 ezer helyett 169 ezer,
  • 90-105 km/h-s túllépésnél 200 ezer helyett 260 ezer,
  • 105 km/h-s sebességtúllépés felett pedig egységesen 390 ezer forintos büntetés fog járni.

Ha pedig a megengedett legnagyobb sebesség 100 kilométer/óra felett van és valaki túllépi, akkor a következőre számíthat:

  • 20-35 km/h-s túllépésnél 30 ezerről 39 ezerre nő a bírság,
  • 35-50 km/h-s túllépésnél 45 ezer forintról 58 500 forintra nő a büntetés,
  • 50-65 km/h-s túllépésnél 60 ezer forint helyett 78 ezret,
  • 65-80 km/h-s túllépésnél 90 ezer helyett 117 ezret,
  • 80-95 km/h-s túllépésnél 130 ezer helyett 169 ezret,
  • 95-110 km/h-s túllépésnél 200 ezer helyett 260 ezret kell fizetni,
  • 110 km/h-s túllépésnél pedig az eddigi 300 ezres bírság helyett 390 ezer forintot kell fizetni.

Emelik a gyorshajtás és az ittas vezetés utáni büntetéseket a személy- és áruszállításban dolgozók esetében is. Ha valaki gyorsan hajt, vagy részegen ül a volán mögé, akkor

  • 2000 köbcentis, vagy annál kisebb motor esetén az autó sofőrjére az eddigi 400 ezres büntetés helyett 520 ezer forintos büntetés jár,
  • 2000 köbcentis motorméret felett viszont az eddigi 800 ezres büntetés egészen 1,04 millió forintig nő.

Mutatunk néhány példát más büntetési tételekre is

  • Az autópálya leállósávján vezetésért 130 ezer forintos büntetést szabhatnak ki,
  • a kötelező haladási irány megszegéséért pedig 65 ezrest.
  • Ha valaki a behajtani tilos tábla ellenére hajt be valahova, 39 ezer forintos büntetést kap.
  • Ha engedély nélkül hajt be fokozottan védett természeti területre, 390 ezres büntetésre számíthat.
  • Jogosulatlan úthasználatért – függően annak időtartamától és a járműkategóriától – 39.000-214.500 közti büntetést kell fizetni.

A gyártókat is jobban fognák

Ha végül így adják ki a rendeletet, akkor azzal nem csak a sofőrökre, hanem a gyártókra kiszabható büntetési tételek is növekednek, mivel a típusjóváhagyás során elkövetett hibákat is durván szankcionálni fogják. Ha a gyártó a típusjóváhagyás során ezentúl

  • az adatközlő lapon valótlan adatot tüntet fel, 500 ezer forint helyett 650 ezret kell, hogy fizessen,
  • ha valótlan adattartalmú jóváhagyási okmányt nyújt be, vagy valótlan adatokat tüntet fel a megfelelőségi nyilatkozatokban, akkor ezentúl nem 700 ezer forintot kell fizetnie büntetésként, hanem 900 ezret,
  • ha pedig valótlan adatot közöl a szennyezőanyag-kibocsátásnál, akkor az eddigi 800 ezres bírság helyett 1,04 milliót kell befizetnie az államkasszába.

Ugyancsak magasabb büntetést fizetnie a gyártónak, ha az eladott autót környezetvédelmi okokból hívja vissza, de itt hamis okot jelöl meg. Az eddigi 300-ról itt is 390 ezerre nő a büntetés.

A hamis vizsgálati jegyzőkönyv leadását az eddigi 500 ezer helyett 650 ezer forintra büntetik. A károsanyag-kibocsátást korlátozó eszközök megbuherálását 900 ezer helyett 1,17 millióval büntetnék.

900 ezer forintról 1,17 millió forintra ugrana a tervezet szerint annak a büntetésnek az összege, amit az állam akkor szabhatna ki a gyártókra, ha károsanyag-kibocsátást korlátozó eszközök működését egy saját kütyüvel akadályoznák az autóban. (Ilyen többször előfordult: a gyártó ilyenkor feltünteti, hogy az autóban van károsanyag-kibocsátást mérséklő felszerelés, azonban ezt egy saját szerkezettel ki is üti, hogy pluszteljesítményt nyerjen a motornak.)

A javaslatot társadalmi vitára tették közzé, a véleményeket augusztus 10-ig lehet elküldeni.

Bár korábban felmerült, hogy Lázár János közlekedésügyi tárcája gondolkozik a zéró tolerancia felszámolásán, semmi ilyen utalás nem szerepel a tervezetben. A zéró toleranciáról itt írtunk bővebben:

Zéró tolerancia: évi ezer baleset áll szemben a magyar boripar panaszaival

A csütörtöki kormányinfó alapján kormányon belül egyelőre nem nagyon van támogatása a Lázár-féle zérótolerancia-enyhítésnek, és a statisztikák alapján nehéz is lenne mellette érvelni: amellett, hogy a baleseti adatok szerint működik a teljes tiltás, az emberek többségének sincs vele baja.

HVG