Helyszíni: Leclerc a pole-ban, Andrettiék a paddockban
https://formula.hu/parc-ferme/36774
Mario és Michael Andretti biztató tárgyalásokat folytatott az F1 vezetőségével a COTA-n a 2025-ös beszállásról; Max Verstappen pole-körét elvették, így Leclerc indulhat vasárnap az élről. Mészáros Sándor Austinból jelentkezik. A videó a képre kattintva tekinthető meg!
Leclerc majdnem szívrohamot kapott: azt hitte, mérnöke az ő körelvételéről beszél
https://formula.hu/parc-ferme/36773
Charles Leclerc szerezte meg az F1-es USA Nagydíj rajtelsőségét, miután Max Verstappen körét négykerekes pályaelhagyás miatt elvették. A Ferrari monacóija azonban eleinte azt hitte, az ő eredménye ugrott, mérnöke, Xavier Padros ugyanis csak a mondat végén említette a rádióban a Red Bull-os nevét – ez a beszélgetés zajlott le az austini Q3 végén közöttük:
Mérnök: Szóval, törölték a körét Verstappennek.
Leclerc: Az ég szerelmére, a nevet mondd először.
Mérnök: Verstappen körét törölték.
Leclerc: Igen, nos, nekem meg közben volt egy szívrohamom…
Az idén harmadszor pole-pozíciós Leclerc a kvalifikáció utáni sajtótájékoztatón is felelevenítette a félreértést: „Volt egy kisebb szívrohamom, mert a mérnököm azt mondta, hogy pályaelhagyás és csak utána tette hozzá, hogy Verstappennél, ezért amikor meghallottam a körelvételt, odacsaptam a kormányra és a sisakomra, de amikor hallottam Verstappen nevét, úgy voltam vele, hogy az már jobb hír számunkra. Ezért mondtam akkor Xavinak, hogy előbb a nevet mondja, hogy ne izguljam túl a dolgokat.”
Százfutamnyi matrica, tisztelgés Cevert előtt: ilyen sisakokkal készültek az F1-esek az USA Nagydíjra
https://formula.hu/parc-ferme/36771
Austinba is rengeteg versenyző érkezett különleges bukósisakkal. Charles Leclerc-ről már írtunk külön is, hogy elfelejtette, hogy ez a századik versenye a Ferrarinál, így csak egy sima, de annál látványosabb zöld fényezéssel készült. Lando Norris viszont tudta, hogy ez lesz a századik nagydíja az F1-ben, így a száz futamáról készült matricákkal pakolta tele a fejvédőjét:
Pierre Gasly a majdnem pontosan 50 éve elhunyt honfitársa, Francois Cevert előtt tiszteleg texasi bukójával, ráadásul a legendás francia akkori csapattársával, Jackie Stewarttal közösen leplezték le a dizájnt:
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Guanyu Zhou különleges bőrhatású bukóval készült az USA Nagydíjra:
Emellett a teljesség igénye nélkül többeknél is megjelentek az amerikai zászló és Texasra jellemző motívumok:
MotoGP-futam, F1-es sprintszétlövés, majd éjfélkor sprint – szombati program
https://formula.hu/parc-ferme/36770
Furcsa menetrend szerint zajlanak az események ezen a hétvégén, hiszen az F1 az Egyesült Államokban versenyez, ráadásul sprintes lebonyolítás szerint, míg a MotoGP Ausztráliába látogat, így közel egy teljes nap eltelik a két széria programja között. Fontos kiemelni, hogy a MotoGP-nél ráadásul az időmérő után ezúttal magát a nagydíjfutamot rendezik meg szombaton, mivel vasárnapra esőt és viharos szelet jósolnak, így a programban felcserélték a versenyt a sprinttel. Emellett a DTM és a NASCAR is szerepet kap szombaton, majd vasárnap éjfélre csúszik át magyar idő szerint az F1-es sprint.
Íme a szombati program:
01:10-01:40 MotoGP, második szabadedzés (Aréna4)
01:50-02:30 MotoGP, időmérő (Aréna4)
6:10 MotoGP, futam (Aréna4)
9:30-9:50 DTM, első időmérő
13:30 DTM, első futam
15:50-17:00 NASCAR Cup Series, időmérő
19:30 Formula–1, sprintszétlövés (M4 Sport)
Vasárnap
00:00 Formula–1, sprintfutam (M4 Sport)
A hétvége teljes programja pedig ezen a linken megtekinthető!
Fotó: Red Bull Content Pool
A Ferrarit alakító színész volt a Scuderia vendége Austinban
https://formula.hu/parc-ferme/36769
Adam Driver volt a Ferrari csapatának vendége csütörtökön, ami nem véletlen, hiszen az amerikai színész játssza a főszereplőt, magát Enzo Ferrarit a magyar mozikba december 28-án érkező életrajzi filmben, amely elmeséli majd nekünk az alapító rögös életútját és persze a márka történetét. Driver mellett a film rendezője, Michael Mann is belpést nyert az olasz istállóhoz, ahol a Scuderia két versenyzőjével, Charles Leclerc-re és Carlos Sainzcal beszélgethettek.
NEW video of Adam Driver & Michael Mann meeting with Formula 1 Ferrari Drivers Carlos Sainz & Charles Leclerc, Oct 19, 2023, Austin TX, cota_official pic.twitter.com/mEdQ9ptlvO
— Adam Driver Central (@adamdrivercentl) October 19, 2023
A Ferrari előzetese
[embedded content]
Leclerc nem tudta, hogy hétvégén lesz 100. ferraris futama, ezért random amerikai sisakfestést hozott
https://formula.hu/parc-ferme/36768
„Elfelejtettem, hogy ez lesz a 100. nagydíjhétvégém a Ferrarival, szóval ez a különleges sisak nem indokolt, viszont gyönyörű. Nézzétek a zöldet” – posztolta Charles Leclerc, beismerve, benézett egy fontos mérföldkövet csapatával.
A zöld – leginkább Aston Martinra és Lance Stroll normál sisakdizájnjára emlékeztető – sisak az amerikai futball megidézésével tiszteleg az USA közönségének. Leclerc későn kapcsolt, hogy éppen ez lesz 100. nagydíja a Ferrarival, tehát sokkal aktuálisabb lett volna ebből az apropóból kitalálni egy dizájnt – így azonban jobb híján marad a zöld focis témájú sisak.
Alonso kapcsolatot lát a himnusz és a katari túlhevülés közt
https://formula.hu/parc-ferme/36767
Austinban fejtegette a Katari Nagydíjon tapasztalt túlhevülés és fizikai kimerültség okait Fernando Alonso. A spanyol is felhozta Romain Grosjean 2020-as balesetét, amelyet követően szigorítottak a tűzálló ruházatra vonatkozó elírásokon: a vastagabb öltözet segít vészhelyzetben, ugyanakkor egy forró versenyen megnehezíti a hőleadást. Alonso egy másik problémát is megemlített: a versenyek előtti himnuszt, amelyre a teljes mezőny felsorakozik.
„Nem vagyok nagy rajongója például annak, hogy a nemzeti himnuszt 14 perccel azelőtt az autóba beszállás előtt játsszák le” – mondta Alonso az USA Nagydíj médianapján. „Ez elképzelhetetlen bármelyik más sportban, ahol a tested határait feszegeted. Ha kicsit korábban lenne és le tudnánk hűlni az autóba szállás előtt, akkor később érnénk el a hőmérsékleti limitet. Ahelyett, hogy már a 15. körtől a limiten vagyunk, mondjuk csak a 40. körben érnénk el és onnantól már csak 15 kör szenvedés maradna.”
Alonso javaslatot is említett, a WEC-t hozta fel, amely szériában 2019-ben világbajnok lett: az autókban van légkondicionáló, eltávolították a pilótafülke közelében a túlmelegedő alkatrészeket, és szabály írja le, hogy a benti hőmérséklet nem lépheti túl két Celsius-foknál többel a külsőt – ha ez megtörténik, ki kell állni. Hozzátette azonban, a Formula-1-ben ez a probléma nem a legsürgetőbbek közé tartozik.
Fotó: Aston Martin
Sargeant most már iszik a versenyek alatt
https://formula.hu/parc-ferme/36764
Miután az F1-es Katari Nagydíjat rosszullét miatt fel kellett adnia, s az orvosi központban extrém dehidratációval kellett ellátni, sokan felidézték Logan Sargeant korábbi nyilatkozatát, miszerint nem iszik versenyek közben, és teljesen megfelel neki, hogy a futam rajtja előtt megfelelően hidratálja szervezetét.
A hazai pályán induló amerikai versenyző most elmondta, hogy a rendszerint az egyik legkeményebb megterhelést jelentő szingapúri futamot követően változtatott ezen a szokásán, csakhogy Katarban ez sem segített: „Szingapúr óta iszom verseny közben, de őszintén szólva ebben a hőségben ez sem számított. Gyakorlatilag forró vizet ittam.”
„Az ülés pedig átforrósodott, égetett. Nagyon nehéz helyzet volt, közel sem ideális” – fogalmazott egészen finoman a mezőny egyetlen tagja, akinek nincs szerződése 2024-re.
34 Celsius-fok várható hétvégén, Bottas elvitte tudósítónkat egy körre
https://formula.hu/parc-ferme/36766
Kollégánk is megérkezett Austinba. A Red Bull cáfol, hőség várható, a hangulat texasi, a Formula.hu helyszíni tudósítóját pedig Valtteri Bottas vitte egy kört a COTA-n – Mészáros Sándor jelentkezik az austini F1-es paddockból, a videó ide kattintva érhető el.
Dupla KTM-vezetés Phillip Islanden, Bagnaia ismét a Q1-ben
https://formula.hu/parc-ferme/36765
Alig néhány nappal a fordulatos indonéz hétvége után már az Ausztrál Nagydíj helyszínén, Phillip Islanden van jelenése a MotoGP-nek. Pénteken szokás szerint két edzés volt a program, amelyek közül a délutáni egy óra bírt téttel, hiszen ott dőlt el, kik kvalifikálják magukat automatikusan a Q2-be. A leggyorsabbnak a két gyári KTM-es bizonyult: Brad Binder zárt az élen a hazai hős Jack Miller előtt. Maverick Vinales végzett a harmadik helyen az Apriliával, majd jött a vb-összetettben 18 pontos hátránnyal második Jorge Martin, aki a mandalikai bukása után remek tempóval vágott vissza (az első szabadedzésen hét tizedmásodpercet adott a mezőnynek), az utolsó gyorskörei egyikén még fel is tartották, úgy zárt negyedikként.
A világbajnokságot vezető Francesco Bagnaia azonban újfent harmatosan kezdett: a délelőtti tréningen problémái is voltak, délután pedig egyszerűen nem volt elegendő tempója, így csupán 11. lett, azaz a múlt hétvége után ismét jelenése lesz az időmérő első szakaszában. A Q2-be amúgy a fent említettek mellett Pol Espargaro, Marco Bezzecchi, a MotoGP-s helyéért küzdő Fabio di Giannantonio, valamint Enea Bastianini, Aleix Espargaro és a Repsol-váltást kizáró Johann Zarco fért még be. Az edzés krónikájához tartozik, hogy Marc Marquez elcsúszott a 10-es kanyarban – ahogy délelőtt is –, míg Fabio Quartararót ugyanitt feltartotta a végén Augusto Fernandez: mindkét világbajnok tízen kívülre szorult, így a Q1-ben fog szerepelni szombaton.
A MotoGP Phillip Island-i menetrendje, amelyet a vasárnapra jósolt eső és viharos szél miatt módosítottak, így a MotoGP nagydíját előrehozták szombatra, s a sprintet ütemezték át vasárnapra, ide kattintva található.
A péntek délutáni edzés végeredménye (a top 10 bejutott a Q2-be):
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Aston Martin: Alonso akár 2026-ig is maradhat
https://formula.hu/parc-ferme/36762
Miközben fia gyenge teljesítménye miatt egyre többször merülnek fel a csapat esetleges eladásáról szóló pletykák, az Aston Martin első embere, Lawrence Stroll másik versenyzőjével, a kétszeres F1-es bajnok Fernando Alonsóval továbbra is rendkívül elégedett. „Rengeteget adott nekünk, annyi energiája van, mint egy 22 évesnek” – nyilatkozta a kanadai csapattulajdonos.
„Nagyon eltökélt, elképesztően motivált, természetesen rendkívül tehetséges és fantasztikus nagykövet a márka számára. Elképesztő versenyző, szóval azt mondanám, hogy a pályán és azon kívül is csodálatos nagykövete az Aston Martinnak” – mondta az idősebb Stroll, aki azt is el tudja képzelni, hogy a spanyol akár a 2026-os szabályváltozásokat is megvárja.
Amikor arról kérdezték, hogy még 45 évesen is a sportágban lehet-e a legendás versenyző, Stroll így felelt: „Minden lehetséges. És nagyon várjuk a jövő évet!”
Hamilton: Az FIA egyeztethetne a PR-essel
https://formula.hu/parc-ferme/36763
Nem maradt következmények nélkül, hogy Lewis Hamilton átsétált az „élő pályán” az F1-es Katari Nagydíjon: bár a büntetés relatíve enyhe volt, az FIA vizsgálatot indított az ügyben, a közleményben külön kiemelve, hogy „példakép státusza” miatt Hamiltonnak jobban kellene figyelnie a viselkedésére. Amikor az USA Nagydíj sajtónapján arról kérdezték, hogy úgy érzi-e, kipécézte magának őt a szövetség, Hamilton nemmel felelt:
„Szerintem csak rossz volt a kommunikáció, nem éppen úgy fogalmaztak, ahogy szerettek volna. Inkább úgy érthették, hogy meg kell vizsgálni, hogyan lehet a hasonló eseteket elkerülni” – mondta, majd csípősen hozzátette: „Szerintem ez a gyökere az egésznek, de talán beszélhetnének a PR-esükkel, hogy jobb munkát végezzenek.”
Ettől függetlenül Hamilton tudja, hogy hibát követett el: „Beszéltek velem, és a mondandójuk lényege fontos. A stewardok irodájában nem tehettem mást, mint hogy felemelem a kezem. A pillanat hevében rossz döntést hoztam. Fontos, hogy a megfelelő üzenetet küldjük a fiataloknak, hogy ilyet nem szabad csinálni.”
„Baromság” a viszály Horner és Marko között
https://formula.hu/parc-ferme/36761
Az elmúlt hónapokban gyakran visszatérő téma a Red Bullon belüli hatalmi harc Christian Horner és Helmut Marko között, melynek kapcsán olyan hírek is felmerültek, hogy a csapatfőnök el akarja távolítani a veterán tanácsadót az istállótól – ezt mindkét érintett cáfolta –, sőt az is szárnyra kapott, hogy Verstappen kiállt Marko mellett, mondván hogy inkább Horner távozzon, mintsem a 80 esztendős szakember.
„Kívülről nézve sok baromságot próbálnak meg mondani ez emberek” – mondta Verstappen Austinban a sajtó képviselőinek, többek közt a Formula.hu tudósítójának. „A csapaton belül nagyon jó a hangulat, mindenki tudja, hogy mi a feladata” – folytatta a holland, aki felidézte Dietrich Mateschitz egy évvel ezelőtti halálát is:
„Nagyon szomorú volt tavaly ilyenkor, amikor Dietrich elhunyt, de próbáltuk az örökségét életben tartani és továbbvinni. A csapatban mindenkinek fontos szerepe van a sikerben, ezért sem változtatunk, és ezzel mindent elmondtam” – zárta rövidre a kérdést a háromszoros világbajnok.
Raikkönenék Olaszországba költöztek Robin karrierjéért
https://formula.hu/parc-ferme/36760
A Gazzetta arról számolt be, hogy Kimi Raikkönen és családja úgy döntöttek, hogy hátrahagyják svájci otthonukat, és Olaszországba költöznek, hogy ezzel is segítsék a család legidősebb gyermeke, Robin ígéretesen induló gokartos karrierjét. A választásuk Comóra esett, de a tópart luxusa helyett egy kissé csendesebb, jelenleg felújítás alatt álló birtokra, az Il Torchióra esett – a renováció idején pedig egy Como belvárosában található lakásba költöztek.
Észak-Lombardia mindenekelőtt azért tökéletes választás, mert a gokartsport egyik legfontosabb központja – Lonato del Garda például mindössze 150 kilométerre található onnan.
Édesanyja visszavonultatná Strollt?
https://formula.hu/parc-ferme/36759
Az F1-es paddockban terjedő értesülések szerinte Claire-Anne Stroll, az F1-ben hetedik évét töltő Lance Stroll édesanyja azért kardoskodik, hogy fia visszavonuljon a sportágtól, miután az idei szezonban számos balesetet szenvedett – ezek közül is kiemelkedik szingapúri becsapódása, melynek következtében ki is kellett hagynia a nagydíjat.
Mindez érdekes módon egybecseng azokkal az értesülésekkel, melyek szerint Lawrence Stroll az Aston Martin eladását mérlegeli, mindenekelőtt azért, mert kudarcot vallott a terve, hogy a fiából világklasszis versenyzőt faragjon – egyes felvetések motivációvesztésről beszélnek nemcsak az ifjabb, hanem az idősebb Stroll esetében is.
Stroll és az Aston Martin helyzetével, valamint azzal, hogyan érintheti ez Yuki Tsunoda karrierjét, a Formula Podcast legújabb adásában foglakoztunk:
Hajnalban MotoGP, este F1-es időmérő: ez a pénteki program
https://formula.hu/parc-ferme/36758
Furcsa menetrend szerint zajlanak az események ezen a hétvégén, hiszen az F1 az Egyesült Államokban versenyez, ráadásul sprintes lebonyolítás szerint, míg a MotoGP Ausztráliába látogatott, így közel egy teljes nap eltelik a két széria programja között.
A motoros világbajnokság így magyar idő szerint már péntek hajnalban letudja az első szabadedzését, míg az F1 csak péntek este kezd, de olyannyira, hogy éjfélkor már a vasárnapi futam rajtsorrendjét (vagy legalábbis az esetleges büntetések előtti sorrendjét) tudni fogjuk. Íme a pénteki menetrend:
Péntek
1:45-2:30 MotoGP, első szabadedzés (Match4)
6:00-7:20 MotoGP, szabadedzés (Match4)
19:30-20:30 Formula–1, szabadedzés (M4 Sport)
23:00-24:00 Formula–1, időmérő (M4 Sport)
A hétvége teljes programja pedig ezen a linken megtekinthető!
Az USA Nagydíjon is játssz a Formula.hu F1-es tippjátékával!
https://formula.hu/parc-ferme/36757
Ezen a héten is folytatódik a Formula.hu F1-es tippjátéka, a Formula Tipper: a bajnokság részletei, szabályzata, működése ezen a linken elérhető, és ha csatlakoztok a Formula.hu bajnokságához, akkor minden hétvégén nyerhettek.
Ugyanis aki a bajnokságban a legtöbb pontot szerzi az adott hétvége során, azt megajándékozzuk egy Autósport évkönyvvel, szerkesztőségünk évösszefoglaló kiadványával!
Akkor is érdemes tehát játszani, ha a bajnokságban már nincs esély jó végeredmény elérésére: tartsatok velünk az USA Nagydíjon is, a tippjeiteket az időmérő (ami péntek este a sprintformátum miatt) kezdetéig adhatjátok le.
Fotók: a Ferrarinál tojáslabdázással melegítenek az F1-es paddockban
https://formula.hu/parc-ferme/36756
A száguldó cirkusz már birtokba vette az austini paddockot, Mészáros Sándor, a Formula.hu utazó tudósítója pedig tojáslabdákat dobálgató Ferrari-pilótákba botlott az események sűrűjében. A speciális pólókat a Puma Motorsport készítette.
Sportágat váltanak Norrisék egy estére Las Vegasban
https://formula.hu/parc-ferme/36755
Golfütőt ragad négy F1-es pilóta a profik ellen a Las Vegas-i Nagydíj előtt. A The Netflix Cup névre hallgató sporteseményt élőben közvetíti majd a streaming szolgáltató november 14-én a Wynn Golf Club pályájáról. A meccs során Lando Norris, Carlos Sainz, Pierre Gasly és Alexander Albon képviseli majd a Formula-1-es pilótákat, míg a profi golfozók csapatát Rickie Fowler, Max Homa, Collin Morikawa és Justin Thomas teszik ki.
Two worlds collide in Netflix’s first LIVE sports event — the Netflix Cup! It’s Formula 1: Drive to Survive vs. Full Swing — streaming live from the Wynn Las Vegas on November 14 at 3PM PT/6PM ET! pic.twitter.com/CbTg3k7qIL
— Netflix (@netflix) October 17, 2023
A golf egyébként igazán népszerű sport az F1-es mezőny körében: Norris és Sainz köztudottan évek óta örömmel hódolnak hobbijuknak, míg Albon nem mással, mint profi golfozó barátnőjével, Lily Muni He-vel készülhet a megmérettetésre.
Stroll helyett Drugovich az Aston pilótája az austini plakáton
https://formula.hu/parc-ferme/36754
Furcsa baki kavarta fel az állóvizet a Formula-1-fanok körében a közösségi médiában: az F1 Academy egyik csapatának, a Camposnak a szerelője lett figyelmes arra, hogy Felipe Drugovich szerepel az utóbbi időben rendkívül gyengén szereplő Lance Stroll helyett az austini pálya körül kihelyezett plakátokon a többi pilóta mellett.
Here in Austin preparations for the #USGP are ongoing.
Interesting detail though, the posters around the COTA track show Felipe Drugovich alongside the rest of the drivers instead of Lance Stroll.#F1 #Formula1 #COTA pic.twitter.com/hhbCk9nUVj
— Valero (@ValeroRacing) October 18, 2023
Az Aston Martin teszt- és tartalékpilótája maga is csodálkozva vette tudomásul az esetet, egy, az X-re kirakott posztjában csak ennyit írt: „Megnyitom ezt az appot és nem értek semmit.” A hibát észlelő szerelő későbbi posztjából kiderül, hogy időközben eltávolították a poszter Drugovichot ábrázoló részét.
Eu abrindo esse app agora sem entender nada pic.twitter.com/2TzVi76A1C
— Felipe Drugovich (@FelipeDrugovich) October 18, 2023
Először tesztelte az Alpine LMDh-autóját Mick Schumacher
https://formula.hu/parc-ferme/36753
Mick Schumachert már néhány hete szóba hozták az Alpine endurance-világbajnoki alakulatával: a WEC csúcskategóriájához jövőre csatlakozó franciák meg is erősítették, hogy érdeklődnek az előző két F1-es szezont a Haas színeiben végigversenyző, jelenleg a Mercedes teszt- és tartalékpilótájaként tevékenykedő német iránt. Nos, a Motorsport.com beszámolója szerint Schumacher kedden túl is esett az első tesztjén az Alpine A424 volánjánál: egy többnapos jerezi gyakorlás keretein belül próbálhatta ki a jövőre debütáló és most először a márka ikonikus kék színeiben pompázó LMDh-modellt.
A tudósítások szerint a német ugyan nem tett meg sok kört a géppel, de így is belekóstolhatott abba, hogyan viselkednek a Hypercarok, amelyeknek például a tömege is jelentősen nagyobb, mint a Formula-1-es autóké. Schumacher mellett egyébként az Alpine kötelékeibe tartozó Nicolas Lapierre, Charles Milesi és Andre Negrao is körözött az A424-essel, ők mind esélyesek arra, hogy 2024-ben a kétautós felállás versenyzői legyenek – igaz, a franciák saját bevallásuk szerint sem sietnek a pilóták kiválasztásával. A hírek szerint egyébként egyelőre nem terveznek több tesztet Schumacherrel.
Nem ő amúgy az egyetlen korábbi F1-es, akit szóba hoztak egy esetleges WEC-üléssel: a Jota Porsche például Jenson Buttont, Robert Kubicát és Sebastian Vettelt is megszerezné magának.
formula.hu