Az okostelefon-piac is dinamikus, márkák jönnek, mennek. Azonban az mégis meglepő lehet, hogy csupán az elmúlt öt évben több száz márka tűnt el innen. Van, amelyik hiányozhat, mások viszont kevésbé.
Érdekes adattal szembesít a Counterpoint Research elemzése: a 2017-es csúcson több mint 720 okostelefon-márkának volt köszönhető az évi 1,5 milliárd eladott eszköz, utána folyamatosan csökkent a márkák száma, és mára viszont nagyjából 250 márka van csak a piacon. Persze ne okolja magát, ha nem nagyon tud leköszönt márkákat felsorolni, ezek szinte mindegyike helyi márka volt, olyan helyeken, mint India, a Közel-Kelet, Afrika, Kína, Japán és Dél-Korea.
A Counterpoint Research több okra is rávilágít, amelyek az elmúlt hét évben a márkák számának ily jelentős csökkenése mögött állnak. A 2020-ban kezdődő világjárvány és az alkatrészhiány önmagában is óriási hatást gyakorolt, míg a 2022-es ukrajnai inváziót követő globális gazdasági lassulás sok kisebb okostelefon-gyártó céget késztetett leállásra. A helyi márkáknál persze más tényezők is hozzájárultak ahhoz, hogy be kellett zárni az üzletet. Egyre többen tartják meg hosszabb ideig a készüléküket, az olcsóbb telefonok minősége folyamatosan javul, egyre érettebb a felhasználói bázis, és ott van azután a technológiai átállás, például a 4G-ről az 5G-re, amit csak kevesen tudnak követni.
Egy másik okot a felújított telefonok jelentenek. Sokatmondók a statisztikák: a felújított okostelefonok eladása 14 százalékkal nőtt 2021-ben, szemben az új telefonok 5 százalékos növekedésével. A különbség 2022-ben még szembetűnőbb volt: 5 százalékos növekedés a felújított és 12 százalékos csökkenés az új készülékek esetében. Az is sokat nyom a latban, hogy a kisebb márkák, általában pénzügyi okokból, gyakran lemaradnak a kutatás-fejlesztésben és a marketingben.
Van viszont egy igazán ismert és nagy márka, amelyik ugyancsak áldozatul esett: az LG. Hat évnyi veszteséges működés, összesen csaknem 4,5 milliárd dolláros pénzveszteség után 2021-ben a vállalat bezárta az okostelefon-részlegét. Két éve kilépett az iparágból, és magával vitte a talán leginnovatívabb, ha nem is mindig a legsikeresebb készülékeket.
A Counterpoint szerint az idő előre haladtával még több okostelefon márka fog eltűnni, és a nagy globális márkk lesznek a legjobb helyzetben ahhoz, hogy alkalmazkodjanak a piachoz és a technológiai átmenetekhez. A kisebb márkák is túlélhetnek, egyrészt ha befektetnek a kutatás-fejlesztésbe, másrészt pedig ha valami egyedit kínálnak, mint például a Doro, amelyik az idősebb felhasználókat célozza meg, vagy a Fairphone, amelyik az etikus beszerzésre és az egyszerű javításra összpontosít.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.
HVG