Élet+Stílus: Kifutottak első útjukra az új balatoni kompok és katamaránok

Élet+Stílus: Kifutottak első útjukra az új balatoni kompok és katamaránok

Az új kompok idén év végéig állhatnak majd forgalomba, a katamaránok pedig a következő hajózási szezon kezdetekor.

Újabb fontos mérföldkőhöz érkeztek a balatoni fejlesztések azzal, hogy kifutottak első útjukra a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) új hajói, amelyek új minőséget hoznak a balatoni közlekedésbe – mondta a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára Siófokon az új hajók sajtónyilvános megtekintésén.

Dömötör Csaba kitért arra, hogy a kormány jelentős támogatást nyújtott ehhez a megújuláshoz, amikor 2019-ben döntött a Bahart több mint hatmilliárdos tőkeemeléséről. Ez tette lehetővé a több mint 5 milliárdos beruházást, amelynek révén két új komp és két új katamarán áll szolgálatba hamarosan a tavon – mondta

„Ezzel egy régóta esedékes adósságot törlesztünk, hiszen a mostanáig közlekedő kompok és katamaránok negyven éve működnek itt a Balatonon” – tette hozzá.

Az új hajók javítják a Balaton környékén élők közlekedési lehetőségeit, a turisták számára nagyobb élményt jelentenek, több kerékpárt tudnak szállítani, és rövidül az átkelési idő – mondta az államtitkár. Megjegyezte, hogy várhatóan sokan használják majd az új kompokat, ami mérsékelheti a Balaton körüli autós forgalmat is.

Az új kompok a tervek szerint idén év végéig állhatnak majd forgalomba, a katamaránok pedig a következő hajózási szezon kezdetekor – közölte Dömötör Csaba.

A Komáromban készült, és nyár elején a Dunán, majd a Sió-csatornán a Balatonhoz szétszerelt állapotban eljuttatott hajók közül egy kompot és egy katamaránt már sikerült összeszerelni, de még hátravan a beüzemelés, a hatósági szemlék, és a személyzet betanítása – közölte Veigl Gábor vezérigazgató. Ez csak az egyik apropója a sajtónyilvános eseménynek, a másik, hogy 77 évvel ezelőtt, szeptember 21-én Széchenyi Istvánhoz kötődően indult el az első gőzhajó a tavon, amely a balatoni hajózás napja lett – tette hozzá.

Az új hajókról elmondta: a műszaki megújulás mellett fontos szempont volt az utasigények magasabb szintű kiszolgálása és a férőhelyek számának növelése. A kompon az elmúlt években nagyon dinamikus és folyamatosan emelkedő volt az utasszám. Míg 2010-ben 800 ezer utas kelt át Szántód és Tihany között, tavaly már közel 1,4 millió – ismertette. Megjegyezte, a személyhajókra is igaz, hogy növekszik az utazóközönség igénye és száma is. Különösen igaz ez a kerékpárosokra, akiknek csak az idei évben több mint 20 százalékkal növekedett a számuk a személyhajókon – emelte ki.

A vezérigazgató hangsúlyozta, az új hajók műszaki színvonalukban, üzembiztonságukban, környezeti kibocsátásukban, utaskomfortjukban, valamint vezetési technológiában is XXI. századi, színvonalat képviselnek. „Olyan prototípusokról van szó, amelyeket kifejezetten a Balatonra, a Bahartnak építettek, figyelembe véve a Balaton speciális adottságait” – fogalmazott.

Kitért arra is, hogy az új katamaránok elsősorban menetrendi hajóként fognak üzemelni, de fontos szerepet kapnak majd programokban, vagy rendezvények helyszíneként is. Végül reményét fejezte ki, hogy a négy új hajó az első része lesz a Bahart teljes megújulásának, amit majd a rév- és személyhajókikötők megújulása, valamint a cég flottájának további bővítése követhet.

A régi balatoni katamaránok maximális utazósebessége 12-13, a fiatalabbaké 17-18 kilométer/óra, a régi kompoké 12-13, míg az újaké 15-16 kilométer/óra, ezért, de az új járművek befogadókapacitása is nagyobb ezért csökkenhet a várakozási idő a parton – hangzott el a bemutatón.

HVG