Számos fejlesztést hozott a Hungaroringre az AlphaTauri, megemelte orrkúpját és első szárnyát, valamint újra finomított a padlólemezen, a legérdekesebb azonban kétségtelenül a hátsó szárny módosítása. A 2022-ben bevezetett szabályok viszonylag kevés mozgásteret biztosítanak a hátsó légterelőre vonatkozóan, ennek eredményeként az autók többségén a fő és a felső szárnyelem ívesen csatlakozik a szárnyvéglaphoz – ezt a trendet követte az AT04 is eddig.
A szabályok által meghatározott kialakítás célja a szárnylapok csúcsán kialakuló légörvények megszüntetése, a turbulencia csökkenése, az autót követő nagyobb alacsony nyomású terület kialakítása, amely végső soron a szívóhatás mértékét növeli.
A jelek szerint a még szigorúan előíró szabályban is vannak kiskapuk, az AlphaTaurin látható új szárny felső eleme ugyanis szinte teljesen különálló a szárnyvéglaptól. A kapcsolódási pont a felső szárnyelem és a szárnyvéglap között beljebb kerül, így az elem szabadon hagyott csúcsain légörvények alakulnak ki.
Ezek hatására a felső, magas nyomású levegő az alsóbb, alacsony nyomású területre fog áramlani: a hátsó szárny régiója által generált leszorítóerő megnő, ez pedig az övszárny és a diffúzor hatékonyságára is hatással lesz. A Hungaroringen, ahol rövidek az egyenesek, fontos a minél nagyobb leszorítóerő, így profitálhat a második szabadedzésen Yuki Tsunoda révén negyedik legjobb köridőt teljesítő csapat.
Az Aston Martin és Alfa Romeo is hasonlóval próbálkozik
A szakíró Jake Boxall-Legge szerint az AlphaTauri hátsó szárnya az eddigi legextrémebb dizájn ezen a téren. Két istálló próbálkozik hasonló úttal. Az Aston Martiné emlékeztet legjobban a mostani újdonságra, de a csapat esetében a felső szárnyelem elülső sarkai nincsenek szabadon hagyva. Az Alfa Romeo esetében egy kicsi, V alakú fémbetét kapcsolja össze a szárnyvéglapot és felső elemet, melynek felső csúcsai szintén szabadabban vannak hagyva.
A fő kérdés természetesen az, mennyire szabályos az AlphaTauri új kialakítása. A szabály betűje szerint „ahol a hátsó szárny véglapjának felülete és a hátsó szárny csúcsa teljesen definiált, csatlakozniuk kell, egy egységes tömeget alkotva, további, átfedésben levő felületek nélkül.”
Az Aston Martin tavaly éppen a Magyar Nagydíjon mutatta be hátsó szárnyát, ahol a véglap az alsó (fő) szárnyelemhez kapcsolódó részén felső toldalékot kapott. A „karosszék” szárnyat szabályosnak nyilvánították 2022-ben, viszont az idei szezonra betiltották a megoldást.
formula.hu