Porsche Penske #6
Kevin Estre, Andre Lotterer, Laurens Vanthoor
Természetesen a világbajnokságot vezető, csütörtökön pedig a Le Mans-i rajtelsőséget megszerző #6-os Porschével kell kezdenünk, akiket már a hyperpole előtt is az első számú favoritnak tartottak a fogadóirodáknál. A gyártók közül a Porsche várhatta a legjobb reményekkel Le Mans-t, a #6-os egység versenyzőhármasa pedig az egyik legerősebb a mezőnyben: a háromszoros győztes Le Mans-legenda Lotterer, a GT-világbajnok és Le Mans-i kategóriagyőztes Estre, és a GTE Prót 2018-ban vele együtt megnyerő Vanthoor a győzelemig repíthetik a Penske autóját.
BMW M Team WRT #15
Raffaele Marciello, Dries Vanthoor, Marco Wittmann
A másik Vanthoor-fivér, Dries szintén szerzett már kategóriagyőzelmet Le Mans-ban, s partnerével, Marciellóval együtt az európai GT-színtér legnagyobb alakjai közé tartoztak az elmúlt években, míg Marco Wittmannt elsősorban a DTM-ből ismerhettük az idei szezonig. A BMW két egysége közül egyelőre egyértelműen a #20-as (Frijns, Rast, Van der Linde) szerepelt jobban a szezonban, de a Le Mans-i időmérők megmutatták, milyen potenciál rejlik a hagyományos festést viselő autóban is.
Cadillac Racing (Ganassi) #3
Sebastien Bourdais, Scott Dixon, Renger van der Zande
Pár percig úgy tűnt, a pole-t is megszerezheti az IMSA-bajnokságból érkezett Cadillac, ami ismét ráerősített arra, hogy a világbajnokságban futó #2-es egység nehézségei eltakarták a Ganassi által futtatott autó valódi erejét. Bourdais-ék a tengerentúlon második helyen állnak a bajnokságban, s érdemes lesz figyelemmel kísérni a velük együtt Amerikából érkező #311-es Whelen Cadillacet is, mely egység pedig az endurance-kupa különértékelését vezeti az IMSA-ban.
Ferrari AF Corse #51
James Calado, Antonio Giovinazzi, Alessandro Pier Guidi
Természetesen nem maradhat ki egy ilyen összeállításból a címvédő egység, még akkor sem, ha finoman szólva is elmaradtak a várakozásoktól idén a Ferrarik, s még a házicsatát is rendre elveszítik az #50-essel szemben. Persze tavaly sem volt más a helyzet: Le Mans előtt hibázgattak és tempóhátrányban voltak, a két autó közül pedig Fuocóék voltak az erősebbek, aztán végül mégis az #51-es szerezte meg a történelmi sikert. Csak vajon meg lehet ezt csinálni még egyszer?
Toyota Gazoo Racing #7
Kamui Kobayashi, José Maria Lopez, Nyck de Vries
A Toyotával mindig számolni kell, s a japánok két autója közül még úgy is az imolai fordulót megnyerő #7-es tűnik esélyesebbnek, hogy az állandó hármasuk egyik tagját, Mike Conwayt egy kerékpáros baleset miatt elveszítették. A helyére érkező Lopez, valamint Kobayashi együtt nyertek Le Mans-t 2021-ben, míg a 24 óráson eddig csak LMP2-ben induló De Vries első csúcskategóriás megmérettetésére készül.
United Autosports USA #23
Filipe Albuquerque, Ben Hanley, Ben Keating
A világbajnokságról kikerülő, de Le Mans-ban továbbra is szereplő LMP2-es géposztály 16 nevezője között egyedül a United #23-as érkezett az IMSA-sorozatból. Az egység a rajtelsőséget is megszerezte annak ellenére, hogy Ben Keating bronz minősítése miatt Pro-Am kategóriában indulnak. Le Mans egyik legjobb úrvezetője most is hozza megszokott remek formáját, partnere a tavaly az IMSA-sorozatban épp Keatingék mögött második helyet szerző Ben Hanley és az igazi endurance-menőnek számító, egykor még az Audi gyári egységével is induló Albuquerque lesz.
Inter Europol #34
Vladislav Lomko, Clement Novalak, Jakub Smiechowski
Avagy a turbópékek. A nevét (és anyagi hátterét) a pékárukra szakosodott lengyel Inter Europol SA-tól kapó alakulat lassan másfél évtizedes múltra tekint vissza, s legnagyobb sikerüket tavaly érték el, amikor annak ellenére tudták megnyerni a 24 órást, hogy első számú versenyzőjük lábtörést szenvedett, amikor átment a lábán egy másik autó a bokszban. A hármasban az alapító fia, a csapatvezető Kuba Smiechowski mellett ott van a tavaly óta sportautózó, grenadai licensszel versenyző orosz Lomko és az előző két szezont az F2-ben töltő Novalak – azaz hármuk közül a már 2016-ban LMP3-ban induló lengyel képviseli a rutint.
Team WRT BMW #46
Ahmad Al Harthy, Maxime Martin, Valentino Rossi
Az autó, mely Valentino Rossiról szól. Miután 2021 végén elbúcsúzott a MotoGP-től, a kétkerekű versenyzés élő legendája nagy tempóban kezdte meg sportautós karrierjének felépítését, s ahogy korábban formulaautós tesztjei során, illetve a Monza Ralin, úgy GT-kkel is bizonyította, hogy négy keréken is otthonosan érzi magát. Kérdés nélkül a #46-ost kíséri a legnagyobb figyelem a GT-mezőny összes tagja közül, melyben az ezüst minősítéssel futó olasz partnere a 2020-ban GTE Prót nyerő rutinos Maxime Martin, valamint a bronz minősítésű ománi Al Harthy lesz.
Iron Dames Lamborghini #85
Sarah Bovy, Rahel Frey, Michelle Gatting
Az elmúlt évek (évtizedek?) legsikeresebb női projektje az autósportban: az Iron Dames tavaly a WEC egyetlen GT-kategóriájának második helyén végzett, s megnyerték az LMGTE géposztály történetének utolsó futamát. Az idei évre változott a felállásuk, ám Doriane Pin sérülése miatt a csapatmenedzser Rahel Frey visszaült az autóba régi partnerei mellé. Az eddigi három bajnoki fordulóban két pontszerzés és egy rajtelsőség a „vasdámák” mérlege, s Spában a győzelemre is esélyesnek tűntek, mielőtt egy koccanás következtében le kellett mondaniuk erről.
Manthey Pure Porsche #92
Klaus Bachler, Alex Malykhin, Joel Sturm
Egy győzelem, egy második és egy harmadik hely, valamint egy rajtelsőség – a litván zászló alatt futó Porsche kiemelkedik a világbajnokság GT3-as mezőnyéből, s a Le Mans-i időmérőt is esélyeshez méltóan, a második helyen zárták (egy Amerikából érkező „vendég”, az Inception McLaren #70 mögött). Az egység húzóneve a 2014-ben mindössze 22 évesen kategóriamásodik helyet szerző Klaus Bachler, aki ennek ellenére 2017 óta először tér vissza Le Mans-ba, míg bronz licensszel a St. Kitts-i licensszel induló belorusz Malykhin ül az autóban, aki versenyzői karrierje érdemi részét három éve, 33 esztendősen kezdte el.
A Le Mans-i 24 órás verseny szombaton 16 órakor rajtol, a futam eseményeit szokásainknak megfelelően élő szöveges tudósításban követjük majd, ráadásul egy kollégánk a helyszínről küldi majd a legfrissebb információkat!
formula.hu