Az idei leggyorsabb és könnyen lehet, hogy legizgalmasabb futamaival folytatódik a brit Forma–4-es bajnokság a Hampshire megyében, Southamptontól 50 km-re található Thruxtonban. Mint megannyi versenypálya Angliában, a mai formájában 3793 méter hosszú Thruxton Circuit is második világháborús repülőtérből jött létre, méghozzá olyanból, amely jelentős szerepet töltött be a normandiai partraszállásban, lévén innen is szálltak fel brit és amerikai ejtőernyősöket szállító repülőgépek.
A háború után, 1950-ben először a motorversenyzők vették birtokba az addigra elhagyatott repteret, majd 1952-ben jöttek az autók is. Ekkor még a kifutók is a vonalvezetés részét képezték, de 1968-ra ezek kikerültek a nyomvonalból, amely elnyerte mai formáját, és kialakult a zömében gyors, sodrós kanyarokból álló kör. A hőskorban rendezett F2-es viadalokon olyan nevek is versenyeztek itt, mint a ketten összesen hat Forma–1-es világbajnoki címig jutó Graham Hill és Jackie Stewart, illetve az F1 egyetlen posztumusz világbajnoka, Jochen Rindt, de az elmúlt évtizedekben számos későbbi Forma–1-es versenyző, illetve Martin mentora, egyben a MOTAM vezetője, Kiss Pál Tamás is megízlelhette, milyen a szigetország legtempósabb versenypályája.
„Az egész pályán mindössze két féktáv található, miközben rendkívül tempós kanyarokon száguldunk át fékezés nélkül. Ezek között akadnak nehezebbek, de két kanyart kivéve azért végig padlógázzal megyünk. Hatalmas a szélárnyék szerepe, így izgalmas, előzésekkel tarkított futamokra van kilátás. A védekezés nehezebb lesz, mint a támadás, mert nagyon hosszú egyenes is van a pályában. A széliránytól is függ, de nemcsak a legnagyobb átlagsebességet, hanem a legnagyobb csúcssebességet is itt érjük el az idény során, a múlt heti teszten a 240 km/óra is megvolt” – jellemezte a versenyzőket több helyen bátorságpróba elé állító pályát Martin.
„A két féktáv egyaránt nagyon nehéz, mert kanyarodás közben kell fékezni, és könnyű blokkolni az első gumit. Mivel durva az aszfalt, egyetlen elfékezésnek akkor a hatása, mint ha más pályán 5-6 alkalommal blokkolnánk a kereket. Erre vigyázni kell, mert így is hamar ki lehet nyírni a gumikat, úgyhogy a gumikezelés kiemelten fontos lesz” – mutatott rá a sikeres szereplés egyik kulcsára a Virtuosi versenyzője.
„A nagyon durva aszfalt abból a szempontból egyébként előnyös, hogy egy kis esőtől még nem válik azonnal csúszóssá, ráadásul nem mindenhol egyforma a minősége, és a többszöri újraaszfaltozásnak, foltozásnak köszönhetően van olyan kanyar, ahol az új és a régi aszfalt váltja egymást a kanyar közepén. Esőben az új sokkal jobban csúszik, erre nagyon oda kell figyelni, különben könnyű nagy tempónál eldobni az autót.”
Noha a katonai repteret 1946-ban bezárták, és kezdetben a kifutókat az autók és motorok vették birtokba, azóta ismét használatban van, ami további különlegességet csempész a thruxtoni versenyekbe.
„Amellett, hogy ez a leggyorsabb pálya az idei naptárban, amiatt is különleges, mert egy működő reptér van a közepén. Vezetés közben persze nem erre figyelünk, de amikor az ember jókor van jó helyen, a feje fölött, vagy nem sokkal előtte suhannak el a le- és felszálló gépek, és ezt ilyenkor azért észrevesszük” – számolt be a teszten szerzett tapasztalatairól Martin.
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által működtetett Hungarian Motorsport Academy versenyzője az első három forduló során négyszer végzett dobogón az újoncok értékelésében, így természetesen Thruxtonban is ez a cél amellett, hogy az összetettben is a pontszerzésre és a minél előkelőbb pozíció kiharcolására törekszik.
Péntek
11:40 – 12:30: 1. szabadedzés
15:20 – 16:10: 2. szabadedzés
Szombat
12:05 – 12:25: időmérő edzés
17:30 – 17:50: 1. futam
Vasárnap
14:00 – 14:20: 2. futam
17:30 – 17:50: 3. futam
formula.hu