Egyszer sikerült már vasárnap este rögzítenünk és hétfő reggel frissen kiraknunk a Formula Motocast adását, és pont most nem kellett volna, hiszen néhány órával később az elhangzottak egy része már érvényét is veszítette a Ducati megváltoztatott döntésével. Persze a műsor elkészítése még mindig nem volt annyira hasztalan munka, mint anno 2020. január 1-jén kitenni egy összesített versenynaptárt a különböző szériák az évi menetrendjével…
A mostani eset két dolgot bizonyított. Egyfelől azt, hogy a MotoGP-ben mennyire gyorsan változhatnak a dolgok – és éppen ezért nem is érzem kínosnak, hogy a fentebbi adásban sok mindenben mellélőttünk, hiszen a műsor felvételének pillanatában az értesülések abba az irányba mutattak, hogy Jorge Martin kapja a Ducati gyári ülését. Másfelől pedig azt, hogy még mindig Marquez „fújja a passzátszelet” a MotoGP-ben.
Pedig immár lassan kereken négy esztendeje lesz annak a bizonyos jerezi futamnak, amikor hirtelen negatív fordulatot vett Marquez addig illusztris karrierje. Előtte az első hét királykategóriás idényéből hatban világbajnoki címet szerzett a spanyol, és azon a bizonyos júliusi évadnyitó Spanyol GP-n is elképesztő motorozást produkálva zárkózott vissza a dobogóra egy hibája után.
Csak aztán jött a bukás, a kartörés és az azt követő bő két esztendő félelmetes tortúrája. Műtétek sorával érte csak el Marquez, hogy rendbe jöjjön fizikailag – ő maga is elismerte, hogy talán a bukásnál is nagyobb része volt ebben annak a saját hibájának, hogy a kartörése után napokkal megpróbált rajthoz állni a következő versenyhétvégén –, amit tovább nehezített, hogy közben a kettős látása is kiújult újabb balesetek révén.
Mindehhez még hozzájött az is, hogy ezzel egyidejűleg a Honda is látványosan elveszítette a fonalat a MotoGP-ben, évről évre egyre jobban visszaesett a teljesítményük. Marquez így már egészségesen sem élvezte a motorozást: különösen látványos volt ez egyik kedvenc pályáján, a Sachsenringen tavaly bemutatott bukásszériája.
Ez után dönthetett úgy hosszas vívódás után a nyolcszoros vb-első, hogy szeretné újra élvezni a motorozást és megtudni azt, hogy még mindig versenyképes tud-e lenni. Így került a 2024-es idényre a Gresini Racinghez: Marquez annak ellenére is felbontotta a Repsol Hondával kötött szerződését, hogy ezzel komoly fizetéstől esett el, ráadásul gyári helyett szatellit csapatnál kellett versenyeznie, méghozzá nem is a legfrissebb, hanem 2023-as specifikációjú motoron – viszont egyértelműen a jelenlegi legjobb márkával, a Ducatival.
A 31 éves motoros pedig rögtön bizonyította, hogy a tudása nem kopott meg: az első ducatis tesztjétől kezdve otthon érezte magát a Desmosedici nyergében, idén pedig a technikai hátrány ellenére is nem egyszer versenyre kelt Francesco Bagnaiával és Jorge Martinnal, és az összetettben is ott van a nyomukban a harmadik helyen.
Mindezek miatt roppant nehéz döntés várt eleve a Ducatira annak kapcsán, kit ültessen jövőre Bagnaia mellé a gyári csapatba. Az elég hamar világossá vált, hogy feljavuló forma ide vagy oda, Enea Bastianininek nem sok esélye maradt az ülése megtartására – és nem elsősorban a saját teljesítménye miatt, hanem mert a másik két jelölt, Martin és Marquez is jobb volt nála a 2024-es idény első fázisában.
Egészen az Olasz Nagydíj csütörtöki sajtónapjáig úgy tűnt, a Ducatinak rendelkezésre áll a recept, amellyel a kecske is jól lakik és a káposzta is megmarad. Martin ugyanis többször kijelentette, hogy ha nem mehet a gyári csapathoz, dobbant az olaszoktól, míg Marquez egészen Mugellóig azt hangoztatta, hogy számára az a fontos, hogy a legfrissebb technikát kapja meg.
Így adta volna magát az a forgatókönyv, hogy Martint előléptetik a gyári istállóba, Marquez pedig megy a szintén a legújabb Ducatikat versenyeztető Pramac Racinghez. A Motorsport úgy tudja, hogy Martinnal már gyakorlatilag kezet is ráztak az Olasz GP-t megelőzően a gyári ülés kapcsán.
Csütörtökön azonban jött a fordulat, amikor Marquez kijelentette: számára nem opció a Pramac. Bár a sajtótájékoztatón még a Gresininél maradást is lehetőségként említette, sajtóértesülések szerint a háttérben a spanyol egyértelművé tette a bolognaiak vezetése felé: vagy gyári csapat, vagy távozik (a gresinis opció amúgy is ingatag lábakon állt, hiszen gyári motort aligha kaphatott volna az alakulat, hacsak a Pramac nem vált Yamahára).
A Ducatit bevallottan derült égből villámcsapásként érte Marquez kinyilatkoztatása: a Motorsport megfogalmazása szerint „pánikba estek”, hogy elveszíthetik egy rivális gyártóval szemben a mezőny legeredményesebb versenyzőjét, aki a Desmosedicihez rögtön alkalmazkodott, így visszatáncoltak az eredeti döntésükből és inkább mégis Marqueznek adták a másik vörös GP25-öst a következő szezonra.
Ez megmutatta, hogy hiába telt el több mint négy év azóta, hogy Marquez dominálta a sportot, és lett azóta világbajnok már Joan Mir, Fabio Quartararo és kétszer Bagnaia, még mindig a nyolcszoros vb-győztes körül forog a MotoGP – pont úgy, ahogy korábban csaknem két évtizeden át Valentino Rossi esetén is láthattuk.
Egy olyan gyártó, mint a Ducati, képes volt az eredeti döntését felülírni csak azért, mert nem akartak elveszíteni egy olyan kaliberű versenyzőt, mint Marquez. És tették ezt annak árán is, hogy tudták: ezzel a jelenlegi világbajnoki éllovasukat, Martint fogják elbukni, aki könnyen lehet, hogy viszi is magával majd az #1-es rajtszámot az Apriliához.
Ahogy tavaly Marquez elérte, hogy kilépjen a hondás szerződéséből és egy szatellit ducatis alakulat leigazolja őt, most azt is elérte, hogy a bolognaiak miatta lemondjanak jelenlegi gyári versenyzőjükről és a jelenlegi világbajnoki éllovasról. Marc Marquez megmutatta: hiába Quartararo népszerűsége, hiába Bagnaia és Martin parázs vb-harca, még mindig ő a főszereplő a MotoGP-ben.
Az, hogy Marquez kapja a Ducati másik gyári ülését 2025-re, önmagában persze még nem meglepő és nem számítana ekkora szenzációnak. Annak a módja azonban mégiscsak egyedülálló, ha lehet hinni a The Race és a Motorsport értesüléseinek, miszerint kvázi már megtörtént előtte a szóbeli megállapodás és a kézrázás Martinnal.
Ahogy azt Martin jó barátja, az apriliás átszerződésében is komoly szerepet játszó Aleix Espargaro már néhány hete megjegyezte: igazságtalan a spanyollal szemben, ha nem öltözhet vörösbe. Martint 2022-ben egyszer már elutasította ilyen tekintetben a Ducati, amikor helyette Enea Bastianinit léptették elő. Ami akkor abszolút indokolható volt, hiszen az olasz váratlanul erős volt a Gresinivel, győzelmeket szerzett, miközben Martin esett-kelt a szezon a döntés szempontjából kritikus szakaszában.
Azóta azonban Martin egyértelműen az élmezőny meghatározó, egyik legerősebb és nyers tempó tekintetében talán leggyorsabb motorosává vált. Tavaly a végsőkig harcra kényszerítette Bagnaiát a címvédésért, idén pedig még egy szinttel feljebb kapcsolva vezeti is az összetettet – jóllehet, a fórja épp Mugellóban olvadt jelentősen, de aligha ez volt a döntő tényező a Ducati választásában.
Martin mindent megtett a gyári ülésért, ami tőle tellett, türelmesen kivárta a bolognaiak döntését – hogy az az utolsó pillanatban változzon meg Marquez „fenyegetése” után. Teljességgel érthető, hogy ezek után kevesebb mint 24 óra alatt megállapodott az Apriliával.
Ugyanis hiába állítja Massimo Rivola, a noaleiek csapatmenedzsere, hogy Martin nem idegből igazolt át hozzájuk, ez egészen biztosan szerepet játszott abban, hogy ennyire gyorsan kezet ráztak, sőt a Ducatit beelőzve megtették a bejelentést is – alig 20-30 perccel a szerződés aláírása után.
Ahogy a Ducati intézte az utolsó szakaszban a választását, amiatt tehát maradhat némileg keserű szájíz a felekben, de ez is csak azt mutatja, hogy Marquez megtartásáért ezt is bevállalták az olaszok. Ahogy azt is, hogy Bastianini és Martin elvesztése mellett benne lehet a pakliban az is, hogy még a Pramac Racinget is elcsábítja tőlük a Yamaha – ami pedig még további kavarodásokat idézhet elő az amúgy is felbolydult pilótapiacon.
Ha pedig Marquez esetleg világbajnok lenne vörösben 2025-ben – amire azért a Ducati formáját és a spanyol idei produkcióját látva bőven van esély –, az a cikk elején említett szenvedős évek fényében a sporttörténelem egyik legnagyobb feltámadását és visszatérését is jelentené.
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
formula.hu