Kínai mérnökök egy olyan speciális alagútfúró berendezést fejlesztettek ki, ami a jelenlegi eszközöknél jóval könnyebben vágja át magát a legkeményebb kőzetrétegen is.
Autópálya vagy új metróvonal építésénél az alagútfúrás az egyik legköltségesebb része a projektnek. Ennek oka többek között az, hogy a fúrógépek csak lassan tudnak utat vágni maguknak, ha pedig a vártnál keményebb kőzettel találkoznak, azzal hosszasan meggyűlhet a bajuk. Kínában most egy olyan eszközt mutattak be, ami ebben hozhat jelentős változást.
A South China Morning Post beszámolója szerint a kínai China Railway Science & Industry Group mérnökei egy olyan új fúróberendezést fejlesztettek ki, ami 30 százalékkal növelheti a rendkívül kemény kőzet kitermelésének hatékonyságát, az eszköz ugyanis nemcsak fúrni, de robbantani is tud a készülő alagútban. Csen Csialö, a vállalat egyik kutatója szerint az eszközt többek között a vasút- és autópálya építésénél fogják majd használni.
A szerkezet különböző érzékelők segítségével monitorozza a környezetet. Két vágófejjel rendelkezik, és kihasználja a különböző fúrási és robbantási módszerek előnyeit. Ez nemcsak javítja a hatékonyságot, de a fúrás is környezetbarátabb lesz, ugyanis kevesebb energiát kell felhasználni, hogy egy nehezebben kitermelhető kőzetrétegen átjusson a gép. Emellett a kitermelt kőzet arra is felhasználható lehet, hogy adalékanyagként szolgáljon az építkezéshez, ami csökkenti a projekt költségeit.
A szerkezet képes megküzdeni a sár- és vízbetörésekkel is: miközben a gyűrűs fúrófej elvezeti a bekerülő anyagot, a gép képes megtisztítani a területet, majd befoltozni a rést, amin keresztül a víz beáramlik a járatba.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.
HVG