Ocon megúszta, de bajban lehet?

Az Alpine pilótája a múlt vasárnapi Monacói Nagydíj első körében, a Portier kanyarnál optimista támadási manővert indított saját csapattársa, Pierre Gasly ellen, aminek ütközés lett a vége. Gasly versenyben maradt és pontot szerzett, míg a másik francia az autó sérülései miatt kiesett, húzásával pedig felbőszítette az évad egyik negatív meglepetésének számító alakulat vezetését.

Bruno Famin csapatfőnök már a verseny közben őrjöngve nyilatkozott a Canal+ francia tévétársaságnak: „elfogadhatatlannak” titulálta Ocon húzását és „komoly következményeket” helyezett kilátásba. Az indulatok a futam után sem csillapodtak, a Formula.hu helyszíni stábja is szemtanúja volt olyan pillanatoknak, amikor a szakvezető és a pilóta feldúltan jöttek-mentek a paddockban – a feszültséget tapintani lehetett.

Azóta a fél világ azt találgatta, hogy mik lehetnek a következmények: felmerült, hogy a Kanadai Nagydíjra parkolópályára teszik a pilótát, egyesek azt sem tartották kizártnak, hogy véglegesen menesztik, érdemi információra azonban egészen pénteken késő délutánig kellett várni. 

Akkor Ocon egy közösségi médiás posztban ecsetelte, nehezményezi a személyét ért kritikaáradatot, ugyanakkor közölte: a pletykákkal ellentétben az Alpine kötelékében versenyezni fog a Kanadai Nagydíjon. A történtek fényében a pilóta által közreadott kommüniké időzítésének komoly üzenetértéke van.

Monacóból távozva a Formula.hu úgy értesült, hogy az Alpine-főnök Bruno Famin valóban komolyan gondolja a felelősségre vonást, a hét elején pedig forrásaink azt jelentették, hogy az illetékesek ügyvédei mélyrehatóan tanulmányozták a különféle szerződéseket, keresve a megoldást.

Ha minden igaz, valóban felmerült, hogy Ocont a következő futamra kivonják a forgalomból, valamint az is, hogy akár véglegesen menesztik. Utóbbit akár úgy is lehetett volna értelmezni, hogy elébe mennek a dolgoknak, mivel az előző, Laurent Rossi nevével fémjelzett vezérkarral szoros kapcsolatot ápolt franciáról hónapok óta azt hallani, hogy nem az Alpine-nál képzeli el a jövőjét, az imolai forgatagban pedig már olyan pletykák is terjengtek, hogy a döntést is meghozta ezzel kapcsolatban.

Ocon kommünikéjére péntekig kellett várni, ami arra utal, hogy a színfalak mögött az érintettek valóban kísérletet tehettek egy radikális megoldás kivitelezésére. Úgy tűnik, hogy ez nem sikerült, amire szolgálhat magyarázattal az, hogy az illetékesek valamelyest megenyhültek, de sokkal valószínűbb, hogy nem találtak olyan megoldást, amelynek mentén észszerű keretek között lehetett volna kivitelezni az elválást. 

Egyelőre az idény korai szakaszában járunk, Monacóval az évad első harmada zárult le és az eddigi összkép alapján Ocon volt az Alpine-páros jobban teljesítő tagja, ami tovább bonyolítja a helyzetet. 

Általánosságban egy jól megírt versenyzői szerződésnek szigorú rendelkezéseket kell tartalmaznia arra vonatkozóan, ha egy versenyzőt ebben a fázisban akarnak meneszteni. Hacsak a szakítást nem valami egészen rendkívüli dolog idézi elő, jelentős lelépési díjjal kell számolni. Ocon idei, házon belüli teljesítménye nem ratifikálhatott egy drasztikus lépést, a monacói első körben történt, egy vakmerő előzési kísérletből származó ütközés pedig fájdalmas következménnyel járt ugyan, de szintén kevés ahhoz, hogy ráhúzzák például azt: rossz fényt vetett a márka jó hírnevére.

Noha Ocon a legvészterhesebb forgatókönyvek megvalósulását a jelek szerint elkerüli, szinte biztosak lehetünk abban, hogy nehéz idők várnak rá. A tavaly nyári változások során előbb ideiglenes csapatfőnöknek kinevezett, majd az idei évre véglegesített Bruno Faminnak tudnia kell, hogy a saját személyére nézve sem mindegy, hogyan kezeli a helyzetet.

Ha a paddock-közvélemény által egy darabig kényszermegoldásként kezelt francia szakember a nehéz idénykezdés után erőt akar demonstrálni és meg akarja szilárdítani a saját pozícióját, akkor keménynek kell lennie. A legdurvább megoldás a jelek szerint lekerült a napirendről, de így is rendelkezésére állnak olyan eszközök, amelyekkel meg tudja mutatni: a versenyzők számára a csapatérdeknek kell a legfontosabbnak lennie. 

A személyes teljesítmény értékelésének hangvétele ilyen, indokolt esetben a csapat oda-odaszúrhat a pilótának, ami különösen érzékeny pont lehet a francia számára annak fényében, hogy a pletykák szerint épp a következő állomáshelyét keresi. Ha a helyzet úgy hozza a folytatásban, előfordulhat, hogy kéréseit kevésbé hangsúlyosan veszik figyelembe bizonyos döntések meghozatalánál, ugyanakkor a Formula.hu által hallott feltételezések szerint más, jól látható jelei is lehetnek Faminék egyértelmű álláspontjának: amennyiben Ocon ki akarja húzni az év végéig az Alpine-nál, jobban teszi, ha nagyobb figyelmet szentel a kollektív érdeknek.

Bár a harmatos év eleji teljesítménnyel az Alpine szolgáltatta a negatív meglepetést, a csapat körül rég nem látott pezsgés zajlik. Az év eleje óta több személyi változás ment végbe, a napokban például az átszervezett technikai részleg élére leigazolták a jogelőd Renault-nál, a Ferrarinál és a McLarennél is megfordult David Sanchezt, majd útilaput kötöttek az enstone-i veteránnak számító operatív igazgató, Rob White talpára. 

Szinte mindennaposak a pletykák azzal kapcsolatban, hogy felvásárlási szándékkal különféle kérők kopogtatnak a Renault Group élén álló Luca de Meo ajtaján: a vezér a dzsiddai futam hétvégéjén a Formula.hu érdeklődésére nyomatékosította, hogy nem áll szándékában eladni a csapatot, sokkal inkább azon szeretne dolgozni, hogy megerősítse és sikeressé tegye az alakulatot.

Úgy tudjuk, hogy márciusi állásfoglalása mellett továbbra is rendületlenül kitart és ennek érdekében nem várt lépéseket is foganatosít. Ezek egyike például Flavio Briatoréhoz kapcsolódik: a napokban a nemzetközi sajtóban elterjedt, hogy az Alpine-jogelődökkel világraszóló sikereket elérő olasz menedzser újra célkeresztbe vette a csapatfőnöki pozíciót, forrásaink szerint azonban az utóbbi években az F1 körül nagykövetként ténykedő üzletember néhány hete azért sürög-forog az Alpine körül, mert de Meo tanácsadóként számít rá.

Noha nem ott tartanak, ahol szeretnének, minden kétséget kizáróan izgalmas időszak zajlik az Alpine-nál…

formula.hu