Sosem volt még ennyire erős és ütős egy kombi BMW: teszten a 601 lovas i5 Touring

A BMW-nél 1972-ben kezdődött az a sikertörténet, melyet úgy hívunk, hogy 5-ös sorozat. A bajor gyártó igen komolyat gurított középkategóriás szedánja révén, de az első 5-ös kombira igen sokáig, egészen 1991-ig kellett várnunk, amikor is az alapmodell már a harmadik generációjánál tartott.

Az 5-ös BMW aktuális nyolcadik nekifutása tavaly látott napvilágot és most végre a praktikusabb puttonyos változat, a Touring is elérhetővé vált belőle.

München környékén fogtuk vallatóra az újdonság i5-ös típusjelzésű elektromos verzióit, és reményeink szerint hamarosan a benzines, dízel, illetve plugin hibrid 5-ös kombikat is ki tudjuk majd próbálni.

Cape York fényezés az i5 eDrive40-en

László Ferenc

Fire Red színben az i5 M60 Touring

László Ferenc

Látványos dobozos

Míg a szedán formaterve enyhén megosztóra sikeredett, addig a kombiság valahogy sokkal jobban áll az új 5-ösnek. Kicsit olyan érzésünk támadhat, mintha a G60-as új generáció tulajdonképpen csak most, a G61-es Touring megérkeztével készült volna el úgy istenigazából teljesen.

A frontrész értelemszerűen semmit sem változott, mint ahogy a B-oszlopig a profil is maradt a régi, innentől hátrafelé azonban már klasszikus kombis, sportkombis dizájnjegyeket vonultat fel az 5-ös Touring.

Fedett hűtőrács a villanyos 5-ösön

László Ferenc

Az övvonal a C-oszloptól hátrafelé dinamikusan emelkedik, a hátsó szélvédő felett látványos légterelő trónol, illetve az új hátsó lámpák, valamint a diffúzor jellegű lökhárító betét mellett sem mehetünk el szó nélkül.

Az elődjénél 10 centiméterrel hosszabb, 3 centiméterrel szélesebb, 2 centiméterrel magasabb és 2 centiméterrel nagyobb tengelytávú újdonság milliméterre pontosan akkora, mint a szedán.

5 méter és 6 centiméter hosszú

László Ferenc

2,99 méteres tengelytáv

László Ferenc

Mi a helyzet elöl?

A 12,3+14,9 colos kijelzőket felvonultató műszerfal és az utastér egésze ismerős lehet a szedánból, itt nincs semmi újdonság.

Az első utasülésen helyet foglalónak nem jár külön kijelző, a triplakijelzős Superscreen a sváb rivális, a Mercedes E-osztály kiváltsága. Az infotainment rendszeren 8.5-ös szoftver fut egész gyorsan és egész jól használható klímavezérléssel, de a főmenü ikonos kialakítása továbbra is enyhén retró windowos érzést kelthet bennünk.

BMW i5 eDrive40 Touring

László Ferenc

BMW i5 M60 Touring

László Ferenc

A hangulatvilágítás látványos, a komfortra hangolt ülések természetesen elektromos állítással, hűtéssel, szellőztetéssel és adott esetben erőteljes masszírozással kényeztetnek.

Nem tudjuk, hogy a 6 hangszórós alap hi-fi hogyan szól, viszont a 192 ezer forintos 12 hangszórós 205 W-os Harman Kardon rendszerben nem sok kivetni valót találtunk, a vájtfülűeknek pedig ott a 479 ezer forintos 18 hangszórós 655 W-os Bowers & Wilkins rendszer.

BMW i5 eDrive40 Touring

László Ferenc

BMW i5 M60 Touring

László Ferenc

A középső kijelzőn akár olyan játékok is futtathatók, melyeket a két játékos a saját mobiltelefonjának segítségével vezérel – kipróbáltuk, kiválóan működik a dolog, egészen remek a játékélmény.

A helykínálat elöl és hátul is rendben van, hátul középen utazni azonban nem leányálom, az E-osztályéhoz hasonló méretű kardánalagút belerondít egy picit az összképbe. A közös platform hátránya, hogy ezúttal bizony az elektromos i5-ösben is van kardánalagút, ami a sík padlójú villanyautók korában ma már fura csökevénynek tekinthető.

Az üléspozíció nagyon rendben van, nincs semmilyen villanyautós nyűg, a 625 ezer forintos hatalmas panorámatető pedig tovább javít az amúgy sem rossz térérzeten, de sajnos nem nyitható. A süllyesztett külső kilincsek gyorsan megszokhatók, belső társaik viszont egyszerűen nem állnak kézre, nehézkes a használatuk.

BMW i5 Touring

László Ferenc

BMW i5 Touring

László Ferenc

Ide az összes csomaggal!

A szedán hajtáslánctól függően 490-520 literes csomagterét könnyen lepipálja a kombi minden esetben 570 literes hátsó traktusa, ami ráadásul a 40/20/40 osztatú hátsó üléstámlák ledöntésével egészen 1,7 köbméterig bővíthető.

A villanykombik közül egyedül a VW ID.7 Tourer rendelkezik hasonlóan tágas puttonnyal, a tisztán elektromos változatban nem készülő E-osztály pedig picit még nagyobb, konkrétan 615-1830 raktérrel kecsegtet (PHEV: 460-1675 liter).

570 liter

László Ferenc

1,7 köbméter

László Ferenc

Lemértük, az i5 csomagtere 107 centiméter mély, 112 centiméter széles, illetve 40-71 centiméter magas. És azt is megállapítottuk, hogy akár 217 centiméter hosszú tárgyak is szállíthatók vele, az 1,5-2 tonnás vontatási képességet viszont nem állt módunkban tesztelgetni.

A 33 éves múltra visszatekintő külön nyitható hátsó ablakról sajnos le kell mondanunk, ilyennel mostantól már csak a 3-as Touring szolgál bajor kombi fronton. A hátsó ajtó természetesen elektromos mozgatású, és bár a csomagtér rolót nem motorok húzzák-vonják, a mechanikus megoldásra sem lehet panasz, és legalább egy meghibásodási lehetőséggel kevesebb van.

A raktér alatti kis rekeszben kiválóan elfér a roló és a háló, azért viszont kár, hogy a farmotoros elektromos változat elejében nem alakítottak ki frunkot a töltőkábeleknek. Pedig hely aztán bőven lenne.

A cikk szerzője az i5 Touringban

László Ferenc

Itt nincs motor elöl

László Ferenc

Az erő vele van?

Az i5 eDrive40 hátsó kerekeit egy 340 lóerős és 400 Nm-es villanymotor hajtja, és a 60 kilogrammal nagyobb tömeg, illetve a kicsit rosszabb aerodinamikai mutató miatt 6 helyett 6,1 másodperces 0-100-as szintidőt biztosít.

Az összkerekes i5 M60-ban az említett hátsó villanymotor mellett egy 261 lovas és 365 Nm-es frontmotor is található, a végeredmény pedig nem kevesebb, mint 601 lóerő, illetve 820 Nm. A kombiság miatt 3,8-ról 3,9 másodpercre romlott 0-100-as gyorsulás még mindig elképesztő, letaglózó, csigolyákat roppantó.

A kormány mögötti Boost fül meghúzására 10 másodpercig jön a maximális löket

László Ferenc

Viszonyításképp, a legutóbbi M5 Touring 5 literes szívó V10-es csak bágyadt (de ordító) 507 lóerőt és 520 Nm-t tesz le az aszfaltra, és 4,8 másodperc alatt tudja le a 0-100-at. De nyugalom, érkezik a vadonatúj kombi M5-ös, melyben várhatóan plugin hibrid biturbó V8-as technika lesz, jóval 600 lóerőt feletti teljesítménnyel.

Az elektromos és a plugin hibrid 5-ösök alapáron légrugós hátsó felfüggesztésűek, az adaptív normál és az adaptív M futómű feláras tétel, ezenkívül pedig a hátsó kerekeket 2,5 fokkal elforgató összkerék-kormányzás mellett sem mehetünk el szó nélkül.

A kívül-belül sportos karakterű M60-as csúcsmodell kiválóan fekszik a patika minőségű bajor utakon, a kormányzásra sem lehet panasz, a 2425 kilogrammos üres tömeget viszont nem árt kellő tisztelettel megközelíteni fékezéskor és kanyarodáskor. Ehhez képest üdítően hat az 520i 1,8 tonnás alaptömege.

M Performance kiegészítőkkel így fest az M60

László Ferenc

Hatótáv, para?

A 81,2 kWh kapacitású akkumulátor 483-560 kilométert ígér a gyengébb, és 444-506 kilométert az erősebb i5 esetében.

A menetpróbán ennek közelébe sem jutottunk, ami nem csoda, hiszen a 21 colos kerekű M60-nal többször 230-nal hasítottuk a levegőt az Autobahnon. És az i5 nemcsak 50-nel csordogálva, hanem 200 felett is elképesztően halk – a mérnökök kiváló munkát végeztek.

150 kW-tal töltöttük az aksit

László Ferenc

A hétköznapi gyakorlatban 400 kilométer azért minden további nélkül hozható, és a 205 kW-os DC gyorstöltés révén ideális esetben akár 30 perc alatt letudható egy 10-80 százalékos feltöltés. AC-n alapvetően 11 kW jelenti a plafont, de az M60 kapásból megugorja a 22 kW-ot.

És ha már Autobahn, kipróbáltuk a nemrégiben külön cikkben is kitaglalt szupermodern önvezetést, mely lehetővé teszi a kormány tartós elengedését, és azt is, hogy egyszerűen a tükörre történő rápillantással váltsunk sávot. Boszorkányság:

Élet a villanyon túl

Magyarországon első körben a két i5-ösön kívül a hátsó- és összkerék-hajtással szerelt 520d érhető el a Touring kínálatban. Utóbbi “szíve” egy 2 literes 4 hengeres turbódízel motor, mely lágyhibrid technikával kiegészítve 197 lóerőt és 400 Nm-t tud. No és persze akár 1000 kilométer feletti hatótávot.

A németeknél már kapható a 3 literes 6 hengeres gázolajos verzió, a sokak által várva várt 540d xDrive, mely szintén lágyhibrid modell 5,8 literes fogyasztást kombinál imponáló 303 lóerős teljesítménnyel.

Felmálházott 520d

László Ferenc

Zöld rendszámos plugin hibrid fronton a hátsó- és összkerék-hajtással is kínált 299 lóerős 2 literes 530e figyel a német konfigurátorban, nem mellesleg a mintegy 100 kilométeres villanyhatótáv ígéretével.

A szedán esetében a 208 lovas 2 literes 520i jelenti a belépőszintet, ezenkívül pedig a 489 lóerős 6 hengeres PHEV, az 550e xDrive mellett sem mehetünk el szó nélkül, illetve az i5 egy ideje már 394 lóerős összkerekes változatban is képviselteti magát.

Plugin hibrid 530e

László Ferenc

Konklúzió, árak

A krisztusi kor több, mint jól áll az E34-alapú legelső 5-ös Touringnak, melynek kései leszármazottja, a G61 alapjaiban véve mit sem változott: egy tágas, kényelmes, szemrevaló családi utazóautó. Immár megannyi hajtáslánc opcióval.

A szedánnál sokkal praktikusabb és meglátásunk szerint pofásabb külsejű új 5-ös Touring esetében 900 ezer forintot felárat számítanak fel a kombiságért. Így az 520d 25 millió forinton nyit és 1,1 millió forint ellenében négykerék-hajtást is felvonultat.

Az első 5-ös Touring, konkrétan egy 250 km/h végsebességű M5-ös

BMW

A műszeregység szerint 233 km/h a végsebessége az M60-nak, kipróbáltuk

László Ferenc

Az i5 eDrive40 Touring 29,5 millió forinttól indul, az i5 M60 Touring esetében pedig minimum 41,4 millió forintot kell a kasszában hagynunk.

A legfőbb rivális Mercedes E-osztály 26,2-45,2 millió forintos áron kelleti magát, és bár ennek terepes All-Terrain kivitelére nem tud választ adni a BMW, a Mercedesnél komoly negatívum, hogy az E-ből nem létezik elektromos verzió.

A hasonló méretű és 27,7-48,8 millió forintos Mercedes EQE villanyautó nem ugorja meg az E-Klasse szintjét, ráadásul kombit sem gyártanak belőle.

Egész pontosan Bajorország közepére autóztunk

László Ferenc

És ha már villanykombi, a BMW i5 Touring legközelebbi riválisa a 23,8 millió forintos VW ID.7 Tourer, illetve a 25-29 millió forintos, 3,5 perc alatt cserélhető aksis Nio ET5 Touring, melyek azonban kisebbek a bajorok újdonságánál.

HVG