F1Stat: Ritkán látott események

Charles Leclerc 1931, azaz 93 év után az első monacói versenyző lett, aki meg tudta nyerni hazai nagydíját, s 1950 óta az első monacói, aki dobogón végzett a Hercegségben – a Leclerc előtti legnagyobb monacói versenyzőnek, Louis Chironnak sikerült ez a bravúr még a versenyzés hőskorában.

Leclerc karrierje hatodik futamgyőzelmét aratta, méghozzá az elsőt a 2022-es Osztrák Nagydíj óta. A Ferrari 10. monacói győzelme volt ez, Leclerc pedig mindössze a Scuderia harmadik versenyzője Lauda és Scheckter után, aki a pole-ból tudott győzni a legendás helyszínen.

ferrari-monaco-win

Monaco előtt Leclerc sorozatban 12 alkalommal nem tudta pole-pozícióját győzelemre váltani, ez a rossz sorozat most megtört, de így is csupán rajtelsőségei 20,83 százalékából lett győzelem – ez Nelson Piquet-vel holtversenyben a harmadik legrosszabb átlag Arnoux és Coulthard mögött a 10-nél több pole-t szerző versenyzők között.

A rajtelsőségek számát illetően viszont nem a legrosszabbak, hanem a legjobbak közé tart Leclerc öles léptekkel, immár a 12. legtöbbet szerezte az F1 történetében Laudával és Piquet-vel holtversenyben. Most 24-nél jár, a 11. helyen Hakkinen található 26-tal.

A Ferrari színeiben pedig már csak Michael Schumacher szerzett nála több pole-t, Lauda ugyanis 23-nál állt meg a maranellóiakkal. A nagydíjakat tekintve egyébként az ötödik, a dobogók terén a hetedik, míg a győzelmeket tekintve még csak most lépett be az első tízbe.

leclerc-monaco-trophy

Győzelmével Leclerc megszakított egy rossz sorozatot Monacóban, csapattársa, a harmadikként záró Sainz viszont folytatta saját remek szériáját: ez volt a kilencedik Monacói Nagydíja, és mind a kilencen pontot szerzett, ráadásul egyetlen aktív versenyzőként mindig bejutott a Q3-ba ezen a pályán.

Az a remek széria sem szakadt meg, hogy Leclerc az összes idei versenyt (sprinteket is beleértve) az első négy, Sainz pedig mindet az első öt között zárta – azaz a Ferrari egyetlen top5-ön kívüli versenyeredménye a beugró Bearman dzsiddai hetedik helye.

Ez sorozatban a második olyan versenyhétvége, melyen nem a Red Bull szerzi a legtöbb pontot, de ez egyáltalán nem olyan ritka, mint gondolhatnánk: tavaly sorozatban három is adódott Szingapúrtól Japánon át Katarig.

perez-crash-1

A második helyezett Oscar Piastri beállította karrierje legjobb nagydíjeredményét, a McLaren pedig Lewis Hamilton 2008-as győzelme óta nem végzett ilyen jó pozícióban a Hercegségben.

Ausztrália lett a hetedik ország (az Egyesült Királyság, Franciaország, Németország, Brazília, Finnország és Olaszország után), mely eléri a 350 pontszerzést, illetve szintén a hetedik (a felsoroltak közt Olaszországot Spanyolországra cserélve), mely eléri a 3000 pontot.

Ez volt a negyedik futam 2013 tavasza óta, melyen se Red Bull, se Mercedes nem végzett a dobogón. A korábbiak a 2020-as Olasz – Gasly (AlphaTauri), Sainz (McLaren), Stroll (Racing Point) –, a 2020-as Szahíri – Perez (Racing Point), Ocon (Renault), Stroll (Racing Point) – és az idei Ausztrál – Sainz (Ferrari), Leclerc (Ferrari), Norris (McLaren) – Nagydíjak voltak.

piastri-monaco

Az alábbi táblázatban szezononként felsoroltuk a Red Bull- és Mercedes-mentes dobogók számát 2010 óta:

2010

5

2014

0

2018

0

2022

0

2011

1

2015

0

2019

0

2023

0

2012

7

2016

0

2020

2

2024

2

2013

1

2017

0

2021

0

Össz.:

18

Az F1 történetében először fordult elő, hogy az első 10 helyezett ugyanabban a sorrendben ért célba, mint ahogy megkezdték a versenyt – eddig csak az első hattal történt meg ilyesmi, az háromszor is, egytől-egyig az elmúlt hat évben.

A negyedik helyen záró Lando Norris immár a harmadik legtöbb versenykört teljesítette a McLaren színeiben David Coulthard és Jenson Button mögött.

norris-mclaren-monaco

A tavalyi Szingapúri Nagydíj óta először a most hatodikként záró Max Verstappen egyetlen körön át sem vezette a versenyt, ezzel megszakadt 14 versenyes sorozata (az ötödik leghosszabb az F1 történetében), mely során legalább egy kört minden futamon az első helyen zárt.

Olyan versenyen, melyen nem esett ki, Verstappen utoljára 2022 őszén, Szingapúrban végzett ennél rosszabb helyen, s a 2019-es idény kezdete óta csak négyszer ért célba ennél rosszabb pozícióban.

Megszakadtak a pole-szériák is: Verstappen Sennával és Prosttal holtversenyben tartja a legtöbb zsinórban szerzett pole, illetve a szezon elején sorozatban elért legtöbb pole csúcsát nyolccal, illetve héttel.

verstappen-monaco-1

Hogy valami pozitívat is írjunk: Verstappen összesen 62 versenyen át vezette már a világbajnoki pontversenyt, amivel beérte Sebastian Vettelt a vonatkozó ranglista negyedik helyén – előtte jár még Hamilton, Schumacher és Prost.

Lewis Hamilton ezúttal a leggyorsabb kör megszerzésével ért el mérföldkövet: ő lett az első versenyző, aki egy csapattal 54-szer éri el a leggyorsabb kört, az első versenyző, aki 17 szezonban hajtja ezt végre, és beállította Schumacher rekordját azzal, hogy sorozatban 15 évig volt legalább egy leggyorsabb köre – egyedül a 2009-es szezonban nem jött össze ez neki.

Alexander Albon és Pierre Gasly is idei első pontjukat szerezték, ráadásul előbbi 9. helyével a Williams 2017 és Felipe Massa óta először ért el top10-es eredményt Monacóban. Albon egyúttal idén először jutott a Q3-ba, utoljára Williamsszel ez Pastor Maldonadónak sikerült Monacóban még 2012-ben.

gasly-alpine-monaco

Ez volt a nyolcadik Monacói Nagydíj, melyet piros zászlóval félbe kellett szakítani, viszont 2014 óta az első, melyben már az első körben kiesett valaki. Összesen négyen nem kezdték meg a második kört, erre utoljára a 2021-es Magyar Nagydíjon volt példa.

A Haas idei első kiesését könyvelte el (rögtön kettőst), ezzel már csak a McLaren és a Ferrari célba érési mérlege makulátlan az idei nagydíjakon – a sprinteket is figyelembe véve csak a Ferrarié.

Fernando Alonso sorozatban másodszor esett ki a Q1-ben, ami 2018 óta nem fordult elő vele – Perez pedig zsinórban második Monacói Nagydíján nem jutott túl az első szakaszon.

alonso-monaco-1

formula.hu