F1-Archív: Rascasse-balhé Monacóban

2023: Ocon, Leclerc és Alonso is vezetett a monacói időmérő utolsó perceiben, de végül a vb-éllovas Verstappené lett a monacói pole az astonos spanyol és a hazai ferraris előtt. A másik Red Bull már a Q1-ben összetört.

2022: Charles Leclerc mindkét szabadedzésen s leggyorsabb volt, a másodikon Carlos Sainz előtt. A harmadik Sergio Perez úgy nyilatkozott: a Red Bullnál számítottak arra, hogy a Ferrari gyors lesz, de ekkora, közel négy tizedmásodperc előnyre nem.

2021: Dr. Helmut Marko szerint a Red Bull elfogadta tavaly, hogy a Mercedeshez használhatta az illegális DAS-t, nem értik, hogy a rivális most miért viselkedik így a hátsó szárnnyal kapcsolatban – amivel tulajdonképpen azt mondja, hogy illegális a hátsó szárnyuk…

2020: A Motorsport Világtanács rábólintott az F1 által tervezett szabálymódosításokra, köztük a 2021-ben bevezetendő, az eredetileg tervezettnél alacsonyabb költséglimitre is.

2019: Toto Wolff Mercedes-főnök szerint Lewis Hamilton „megmentette” a csapatot a vasárnap aratott monacói győzelmével, ugyanis a csapatvezető elismerte, hogy rossz döntést hoztak, amikor a közepes keverékű abroncsot rakták fel a brit autójára a biztonsági autós fázis során.

hamilton-verstappen-2019-monaco-dppi

2018: Stoffel Vandoorne úgy érzi, feláldozták Fernando Alonsóért. A belga a Monacói Nagydíjon épp csak a top 10-en kívül haladt, de jó tempót autózott – egészen addig, amíg nem hagyták kint túl sokáig. Vandoorne végül egy körrel Alonso után járt a bokszban, és szerinte ez arra ment ki, hogy Alonso érhesse el a lehető legjobb eredményt.

2017: Lewis Hamilton nem tudott kiszállni autójából, annyira letaglózta a Monacói Nagydíj csalódást keltő időmérő edzése. A Q2-ben kieső brit 14. helyen végzett a kvalifikáción, melyet a ferraris Kimi Raikkönen nyert Hamilton fő riválisa, Sebastian Vettel előtt.

2016: A pénteki pihenőnapon a Monacói Nagydíj tisztségviselői végigjárták a pálya összes csatornafedelét, és amelyik esetében szükség volt rá, hegesztéssel megerősítették. A csütörtöki első szabadedzésen baleset történt egy felpattant fedél miatt: Nico Rosberg defektet kapott, Jenson Button autója pedig megsérült, az eset pedig drasztikusabb következményekkel járhatott volna.

2015: Stoffel Vandoorne helye a Formula-1-ben van, és valami rosszul működik a sportban, ha nem kap ülést, nyilatkozott Kevin Magnussen. A két versenyző egyaránt McLaren-védencként 2013-ban a Formula Renault 3.5 kategória bajnoki címéért harcolt. Magnussen nyerte a szezont, és ülést is kapott az F1-es istállótól. Két év elteltével Vandoorne a GP2-ben nyeri halomra magát.

2014: Fabio Leimer 2013-as GP2-es bajnoki címért cserébe tesztlehetőséget kapott a Lotustól a gárda 2012-es autójában, egy Pirelli-teszt keretében – a svájci versenyző reméli, hogy ezzel sikerül előtérbe kerülnie az F1-es csapatok listáján.

2013: Kamui Kobayashi, a Ferrari fejlesztőpilótája (és GT-versenyzője) első ízben próbálhatta ki a maranellói istálló gépét – a japán a fioranói tesztpályán vezethette az F10-est a júliusi, moszkvai bemutatóra készülve.

2012: Mark Webber nyerte a Monacói Nagydíjat, hiába alakult ki komoly vonat a verseny végére – egyszerűen senki sem tudott előzni, így az ausztrált Nico Rosberg és Fernando Alonso követte a célban. A pole-t ideiglenesen megszerző Michael Schumacher üzemanyagnyomás hibája miatt esett ki a versenyből.

2011: Bernie Ecclestone kifejtette, hogy ha a szervezőknek mégis sikerül ebben az évben megrendezniük a Bahreini Nagydíjat, az Indiai Nagydíj időpontja átkerülhet december 11-ére, vagy december 4-ére, mindössze egy héttel a szezonzáróként tervezett Brazil Nagydíj után.

2010: Az USA Nagydíj visszatér 2012-ben, méghozzá egy vadonatúj, a texasi Austinban épített pályán – most az is kiderült, ki fogja tervezni a „Circuit Of The Americas”-t: az amerikai promóterek nem meglepően a Forma-1 „hivatalos” dizájnerét, Hermann Tilkét kérték fel erre a feladatra.

2009: A FOTA, azaz a Forma-1-es Csapatok Szövetsége felfüggesztette a Williams tagságát, mivel a grove-i istálló jelezte csatlakozási kérelmét a 2010-es F1-es világbajnokságba. A csapatok legfőképpen azért küzdenek, hogy ne kelljen költségvetési sapka alatt versenyezniük, legvégső esetben saját világbajnokságot fognak szervezni, kilépve a Forma-1-ből.

2008: Noha a Spanyol Nagydíj előtt a Super Aguri csődöt mondott, a Honda vezetése biztosította bizalmáról az ülés nélkül maradt Takuma Satót. A japán mindenképp szeretne a karrierjét végig támogató márkával maradni, még akkor is, ha a szerepvállalás nem kapcsolódik a Forma-1-hez.

2007: Fernando Alonso senkitől sem zavartatva szerezte meg a Monacói Nagydíj győzelmét –igaz a verseny egy szakaszában Lewis Hamilton komoly fenyegetést jelentett számára, de végül nem került sor csatára kettejük között. Felipe Massa magányos harmadik helyet szerzett a Ferrarinak, Giancarlo Fisichella pedig ezévi legjobb eredményét szerezte a Renault-nak negyedik helyével. Kimi Raikkönennek a 16. helyről a 8., utolsó pontszerző pozícióba sikerült feltornáznia magát a verseny végére.

2006: Michael Schumacher szerezte meg a pole-pozíciót a Monacói Nagydíjra, a versenybíróság azonban éjszakába nyúló tanácskozás után megfosztotta a hétszeres bajnokot eredményétől. A német pilóta az edzés utolsó percében elsőre vezetői hibának tűnő módon állt meg a Rascasse-ban, így a meglengetett sárga zászló lehetetlenné tette Alonso számára, hogy megdöntse az idejét. Schumacher kétes értékű pole-ja felrobbantotta a paddockot, szinte mindenki direkt manővernek nevezte a „lefulladást” – „Így működnek a dolgok a Ferrarinál” – mondta Flavio Briatore, Jacques Villeneuve pedig még tovább ment: „Remélem, hogy direkt csinálta, mert ilyen hiba után még a szuperlicencét is el kellene venni tőle”.

2005: Rubens Barrichello figyelmeztette csapattársát, Michael Schumachert, hogy nem lesz többé az a kedves srác, aki azelőtt, és ezt követően meg fogja dolgoztatni a pénzéért. A német pilóta a Monacói Nagydíj utolsó körében előzte meg régi fegyverhordozóját, erre a brazil kifakadt az újságíróknak, hogy mennyire csalódott volt a hétszeres világbajnok manővere miatt.

2004: A világbajnokságot fölényesen vezető Michael Schumacher azt szeretné, hogy kedvenc riválisa, a 2001 végén visszavonult Mika Hakkinen visszatérjen a mezőnybe, noha ennek nagyon kicsi a valószínűsége. Pletykák szerint a finn versenyző a Williamsszel fog visszatérni, de Hakkinen kizárta ennek lehetőségét.

2003: A Sauber svájci tesztpilótája, Neel Jani a 2005-ös szezonban meg szeretné ejteni debütálását versenyen is. A jelenleg a Formula Renault V6-os szériában versenyző 19 éves pilóta bízik abban, hogy sikerül gyorsan felfelé lépdelnie a formaautózás ranglétráján, hogy a Sauber következő fiatal sztárjává váljon.

2002: Mika Salo a Monacói Nagydíj utolsó köreiben vágta oda Toyotáját a Massanetben vasárnap, később a finn pilóta elárulta: az első ütközés saját akaratából történt. „A fékpedál hirtelen ellágyult, és tudtam, hogy nagyot fogok esni. Ezért próbáltam csökkenteni a sebességemen a belső korláton, ami elég volt ahhoz, hogy megpördüljek” – mondta a finn versenyző, aki végül az autó bal oldalával, menetiránynak háttal csúszott a korlátnak.

2001: Michael Schumacher győzelmét semmi sem veszélyeztette a Monacói Nagydíjon, miután a pole-pozícióból induló David Coulthard lefulladt a rajtrácson, később pedig a fél versenyt Enrique Bernoldi Arrowsa mögé szorulva töltötte. Mika Hakkinen kiesésével Rubens Barrichello végzett a második helyen, míg mindenki meglepetésére Eddie Irvine futott be harmadikként – az északír első dobogóját szerezte a ’99-es Japán Nagydíj óta, és először állította pódiumra a sportágba 2000-be beszálló Jaguar istálló autóját.

1999: A Sportautó-Világbajnokságon szereplő Mark Webber a legfelsőbb körökben is támogatást szerzett: az ausztrál célja egyértelműen a Forma-1, hazája versenyének főszervezője, Ron Walker pedig biztosította arról, hogy mindent megtesz a queenbayeni F1-be jutásáért. Webber a 2000-es szezonra első lépésben egy állandó tesztpilótai ülést szeretne magának kiharcolni valamelyik csapatnál.

1998: A Honda 2000-ben motorszállítóként vissza a Forma-1-be a BAR farvizén, sajtóhírek most a másik japán gyártót, a Toyotát emlegetik, mint lehetséges csatlakozót. „Nem mondom, hogy nem valósulhat ez meg a jövőben, de még nem döntöttünk semmiről” – mondta Hiroshi Okuda, az Aicsi-ben székelő gyártó elnöke.

1997: Könnyen lehet, hogy a Benetton kiszáll a Forma-1-ből, mivel egyre nehezebben bírják a sportág költségeit. A legfőbb ok azonban az, hogy még mindig nem sikerült motorszállítót találniuk a ’98-as szezonra. Pletykák szerint az Audi, a BMW, vagy a Porsche veheti meg az enstone-i istállót.

formula.hu