A világ eredete című festmény egy performansz célpontja lett.
Gustave Courbet A világ eredete című festményét üveglap védte ugyan a Metzben található Centre Pompidou-ban, de a rendőrség azonnal kivonult a múzeumba, amikor kiderült, hogy az 1866-ban készült, női szeméremtestet ábrázoló alkotást festékkel fújták le.
Az ügyészség elmondta, hogy két nőt tartóztattak le, akik összesen öt művet fújtak le „me too” felirattal.
Deborah de Robertis francia-luxemburgi performanszművész az AFP-nek elmondta, hogy ő szervezte meg a két nő által végrehajtott akciót a Nem választhatod el a nőt a művésztől című performansz részeként.
De Robertis elmondta, hogy az akcióval „kihívás elé akarja állítani a művészettörténetet”, és nyílt levélben ítélte el a performanszban célba vett férfi művészek a viselkedését, „ragadozóknak” és „cenzoroknak” nevezve őket. Azt mondta, hogy az akciót feminista performanszként hajtották végre, mert „a kortárs művészet nagyon zárt világa eddig nagyrészt csendben maradt”.
Rachida Dati kulturális miniszter az X-en üzent „azoknak az »aktivistáknak«, akik úgy gondolják, hogy a művészet nem elég erős ahhoz, hogy egyedül hordozzon egy üzenetet… Egy műalkotás nem plakát, amelyet ki kell színezni egy aktuális üzenettel”.
Francois Grosdidier, Metz polgármestere a kultúra elleni, „fanatikus feministák” által elkövetett újabb támadásnak nevezte a történteket.
De Robertisnek nem ezt volt az első performansza Courbet festményével. Korábban a saját nemi szervét megmutatva pózolt A világ eredete előtt a Musee d’Orsay-ban.
A világ eredetét a párizsi Musee d’Orsay-ból kölcsönözték a Centre Pompidou-Metz-nek egy Jacques Lacan francia pszichoanalitikusról szóló kiállítás részeként, aki egykor a festmény tulajdonosa volt.
HVG