Mészáros 2Rule-jának pályája Dárdai lázálmán és a varázsütésre átöltöző sportklubokon át vezetett a bezárásokig

Úgy tűnik, valami nincs rendben a 2Rule-nál. Mészáros Lőrinc sportmárkája háza táján legalábbis komoly változások mentek végbe az utóbbi hónapokban, amelyekből arra is lehet következtetni, hogy a cég története hamarosan akár véget is érhet.

A társaság leváltotta az ügyvezetőjét, februárban áthelyezte székhelyét Herceghalomról Budapestre, miközben a Váci út 80. és a Ferihegyi út 280. szám alatti fióktelepét is bezárta, ráadásul a webshopján is az az üzenet fogadja az odakattintókat, hogy „Kedves Vásárlóink! Webshopunk átmenetileg nem üzemel.” A változásokat kiszúró Átlátszó érdeklődésére a cég az okokat nem tárta fel, de megerősítették, hogy a lakossági értékesítés szünetel, vagyis a webshopot nem technikai probléma miatt állították le.

Budapest, a Váci út 80. szám alatti üzlet kirakata

Reviczky Zsolt

A cég esetleges megszüntetése felé mutató események azért meglepők, mert a 2Rule a nehézkes kezdetek után 2020-tól legalább 2022 végéig masszívan sikeres és komoly növekedést hozó éveknek örülhetett. Ebben minden bizonnyal komoly szerepe volt annak, hogy a kormányközeli üzleti világ alaposan megtolta a társaság szekerét.

A 2Rule születése, háromszor

Az egész 2Rule-történet 2017. december 13-án kezdődött, akkor alapították meg a Magyar Sportmárka Zrt.-t, mely nem sokkal később megszülte az évek múlva is fájdalmas szóviccként ható elnevezésű brandet. A szülőcégben Mészáros az akkori ideiglenes szövetségi kapitány, a Felcsúton is focizó, majd edzősködő Szélesi Zoltán feleségével, Kővári Ágnessel társult. De a mémek özönét fakasztó bomba csak pár hónappal később robbant: a társaság 2018 májusában védette le a 2Rule – ejtsd: turul – márkanevet, ezt már megírta a teljes hazai sajtó, és jött, aminek jönnie kellett:

2Rule: elég jól felpörgette a mémgyárat Mészáros Lőrinc csodameze

Nem hazai alapanyagokból, nem Magyarországon készítik, de legalább a gyártó megnevezése magyar. A Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Magyar Sportmárka Zrt. által készített új sportmezek, illetve a mögöttük álló 2Rule márka megihlette az internet digitális népművészeit.

A 2Rule név nem volt eredeti, és nem csak abban az értelemben, hogy ugyanezzel az írásmóddal fárasztó szóviccként valószínűleg egy rakás magyar embernek eszébe jutott már. Rögtön azután, hogy Mészárosék levédették, kiderült, hogy Nigériában már működik egy ilyen cég, ráadásul ők is ruhákat gyártanak, igaz, nem sportszereket, hanem harsányan színes, lazán elegáns streetwear holmikat. És a nigériai cég is rögtön megtudta, hogy megszületett a magyar tesó – az afrikai brand tulajdonosai ugyanakkor nem berzenkedtek, hanem nagylelkűen üzentek. Egy azóta már eltávolított Facebook-posztban azt írták,

Ki tudja, egy nap talán a nigériai és a magyar 2Rule együtt a legnagyobb divatsztori lehet,

hozzátéve, hogy a ruhák „szeretetet és egységet teremthetnének”. Magyarországot mondjuk következetesen „hungray”-nek írták.

Mészárosék nem csaptak le a kollaborációs lehetőségre, és úgy fest, erre már nem is lesz lehetőségük. A jelek szerint ugyanis nemcsak a hazai, de a nigériai 2Rule-ra is rájár a rúd: a márka 2022. május vége óta nem frissítette sem a Facebook-, sem az Instagram-oldalát, illetve az ő webshopjukon nincs semmiféle szünetelünk-kiírás, hanem egyszerűen nem megy. Bár divattervezőjük a LinkedIn-en továbbra is a márka dizájnereként tünteti fel magát. Érdekesség, hogy időközben legalább egy további 2Rule-jelenség is született, de ennek a ruházkodáshoz már nincs köze. Egy brit női popduó vette fel a madaras-uralkodós nevet, ők Facebook-profiljuk szerint „klasszikusokat dolgoznak fel minden műfajból”. Valószínűleg ők nem tudnak a Mészáros-cégről, de nekünk ez olyan, mintha lenne itthon például egy Adidas vagy Nike nevű együttes.

Egyébként nemcsak a név, de a 2Rule logója se volt túl eredeti, nagyon hasonlít egy szerb sablonsasra.

Kreatív hirdetési stratégia

A kollektív kiröhögés is reklám, de Mészáros sportcuccainak hamarosan hivatalos, és mondjuk úgy, hogy aggályos hirdetések is jutottak. Kezdjük az előbbivel: a brand első reklámarca az edzőként akkor még sokkal jobb eredményeket szállító Dárdai Pál lett, a videó maga pedig a készítő szándéka szerint minden bizonnyal epikus képsor volt. Ezt ma már az eredeti helyén nem lehet megtekinteni, de szerencsére volt, aki lementette, és megosztotta a YouTube-on:

2Rule reklám

2Rule reklám All rights reserved for Magyar Sportmárka Zrt. 2018

Ha esetleg ez is eltűnne, álljon itt, mit írtunk a képsorról 2018. júliusában:

Dárdai a reklámban különféle sportokról és sportolókról – egy kerékpárosról, egy mogorva edzőről és úszójáról, valamint kézilabdázókról – álmodik, majd felriad, autóba pattan, és a legfiatalabb budapesti Duna-hídon, a Megyerin áthajtva jut el egy stadionba, miközben előbb egy szobor állapotából életre kelt turul repked körülötte. Mire aztán az arénába ér, a madár valahogy megháromszorozza magát. Dárdai hátán pedig szárnyak jelennek meg, a szemei pedig vörösen felizzanak.

A 2Rule-t az internetes népművészeti alkotások és a hivatalos hirdetés mellett bújtatott reklámokkal is segítették. A kormányközeli kézben lévő Tények például olyan riportot sugárzott, melynek konkrétan a címében is ott volt már a márkanév. „A 2Rule most Kaposváron hódít” – így hívták az anyagot, egy sportrendezvényről tudósítottak, lépten-nyomon tolták a brand logóját, és a képsor végén még azt is külön hangsúlyozták, hogy a helyi Intersport áruházban 20 százalékos kedvezménnyel kaphatók a 2Rule-cuccok. A Médiatanács meg is bírságolta őket, kemény 700 ezer forintra.

De az M4 Sport gyerekekről és gyerekeknek szóló, Kisbajnok című műsorának is minden riportjába sikerült belecsempészni valamit a 2rule-ról 2018 júliusában. Kicsit később a csatorna Góóól!2 című műsorának házigazdája viselt 2Rule-kitűzőt egy adásban, és még a Sajtóklubban is külön blokkban foglalkoztak vele, ahol elhangzott:

ez egy gyönyörű dolog, bátor! Gyönyörű üzenet a szent madár, szép a logója, tehetséges a társaság. Ez nagyon szép és nagyon jó.

Átöltözők

Míg az ország egyik fele kinevette, a másik pedig biztatta a 2Rule-t, a hazai sportklubok tudták a dolgukat. Miután bemutatták az első focimezeket – hol másutt, mint Felcsúton, a Pancho Aréna gyepén –, sorra jöttek a hírek a labdarúgócsapatokról, melyek korábbi gyártóikat a madaras márkára váltották. Ilyen volt a Puskás Akadémia mellett például a Haladás, a Diósgyőr, a Budafok, a Zalaegerszeg, a Csákvár és a Tiszakécske is, de a határon túl is volt némi térhódítás, a szlovén Lendvának és az erdélyi Csíkszeredának köszönhetően. De kosár-, kézi- és röplabdacsapatok is 2Rule-ba öltöztek, ahogy a magyar válogatott is, a 2019-es budapesti vívó-világbajnokságon.

A váltások hátterében a nemzeti érzelem mellett legalább részben minden bizonnyal Mészároshoz fűződő üzleti kapcsolatok álltak: a Tiszakécske névadó szponzora például Szíjj László Duna Aszfaltja, a Zalaegerszeg többségi tulajdonosa a Pancho Aréna gyepét lerakó Pharos ’95 Kft., a Csíkszereda pedig nem is a felcsúti üzletembernek, hanem egyenesen a magyar kormánynak tartozik köszönettel, a ruhaváltás éve előtt közel 6 milliárd forintot kaptak tehetséggondozásra.

A kritikusoknak coki

A rögtön a kezdettől a 2Rule-ra zúduló kritikákat Kővári Ágnes társalapító és kezdetben társtulajdonos azzal szerelte le, hogy „nem titkolt szándékunk, hogy a magyar könnyűipar e területen keresztül is új lehetőséghez jusson: varrodák, gyártósorok alakuljanak, új munkahelyek jöjjenek létre”. Ehhez képest hamar kiderült, hogy a holmijaik kínai és török alapanyagokból készültek, erre viszont azt közölték, hogy oké, de a cuccokat az importalapanyagtól még kis, hazai varrodákban szabják. Ez sem bizonyult igaznak, több mint egy évvel a varrodás kijelentés után is Törökországban, Bangladesben és Kínában is készültek. 2019 végén a termékek 20-30 százalékát varrták csak itthon. Ráadásul több fociklub a korábbi gyártók mezeinél másfélszer drágábbra árazta Mészárosék termékét a webshopjában.

Az egész 2Rule-sztori talán legemlékezetesebb áldozata Kele János futballszakértő volt. Az akkor a TV2 Csoporthoz tartozó Spíler tévén Premier League-meccseket szakkommentáló Kele még 2018 nyarán Facebook-posztban szállt bele a brandbe. Azt írta, a történet jó és hasznos, mert „mindent megmutat a kapzsiságból, ostobaságból és azokból a sógor-koma-haver alapon osztogatott hátlapogatásokból, amikbe a magyar futball a közpénzfürdőben dőzsölés közben – látszólag észrevétlenül – belefullad”.

Az újabb kritikákra már maga Szöllősi György reagált, aki a Nemzeti Sportba írt főszerkesztői cikkben védte Mészáros sportbrandjét, egészen elképesztő érvekkel. A szöveget megint csak Kele vette elő, és szedte ízekre, pontról pontra haladva. A futballszakértőt már az első posztja után felhívta Kővári, majd a július végi, kritikus posztok után egy hónappal a TV2 Csoport úgy döntött, nem hosszabbítja meg Kele szerződését.

Szárnyalás

A 2Rule-sztori tehát döcögősen indult, és nem csak a fent sorolt jelenségek miatt. Az ígérthez képest csak egy éves késéssel, 2019 augusztusában sikerült megnyitniuk a webshopjukat, és rövid időn belül több vezetőt is elfogyasztottak. Kővári abban az értelemben is kikerült a képből, hogy a Magyar Sportmárka Zrt.-ben meglévő kezdeti, 30 százalékos tulajdonrészét megvásárolták, így a cég és a 2Rule 100 százalékban Mészáros Lőrinchez került, a Talentis Group Beruházásszervező Zrt.-n keresztül. Kővári további karrierjéről itt írtunk:

A viharos viszonyok ellenére a cég pénzügyileg hamar kilőtt. 2017 legvégén alapították, az első üzleti beszámolójuk a december 13–31. közötti időszakot tudta csak lefedni, így nem meglepő módon akkor még csak egymillió forintos mínuszt tudtak jelezni, ami mind anyagjellegű ráfordítás volt. Az sem meglepő, hogy első teljes üzleti évük is mínuszos lett (a cégek többségének indulása ilyen), 2018-ban közel 169 millió forintos nettó árbevétel mellé 130 milliós veszteség jött össze.

Egy évvel később már beindult a szárnyalás, akkor 527 milliós árbevételre 21 milliós nyereség érkezett, az első koronavírusév pedig meghozta az első valódi robbanást, 434 milliós nettó árbevétellel és 108 milliós nyereséggel – vagyis a járvány alatt megötszörözték a profitjukat. A folytatásban közel 557 milliós lett a bevétel, 138 milliós a nyereség, 2022-ben pedig 807 millió forint csorgott be hozzájuk, 196 milliós nyereséggel. Ekkor tehát a megelőző évhez képest az árbevételük 45 százalékkal, a nyereségük 42 százalékkal ugrott meg.

Itt tartunk

A fenti felhorgadás után jöttek a februári fejlemények. A bezárások, webshopleállítás és ügyvezetőcsere mellé az Átlátszó a társaság közbeszerzéseit is ellenőrizte, és arra jutott, hogy a Magyar Sportmárka Zrt. 2019 óta nem nyert tendert, sőt, nem is indult egyetlenen sem. A fentiek fényében pedig, mint írták, más keretezést kap az a múlt nyári hír is, hogy a Mészáros Csoport Pro Filii Alapítványa mintegy 70 ezer 2Rule-terméket adományozott rászoruló fiataloknak, összesen 200 millió forint értékben. A lap szerint a nemes felajánlás így már inkább készletkisöprésnek tűnik.

Reviczky Zsolt

Mivel a cég 2023-as üzleti beszámolója még nem elérhető (májusban lesz az), csak találgatunk, mi lehet a társaság tevékenységének látványos letekerése mögött. Ha kijön a beszámoló, és abban, mondjuk, brutális veszteségekről jelentenek majd, az sok mindent meg tudna magyarázni. Amíg a számokat nem ismerjük, maximum Mészáros Lőrinc „nagyinterjújára” tudunk támaszkodni: ebben az ország leggazdagabb embere szinte mindenről beszélt, csak a 2Rule-ról nem, pedig bevallott céljuk volt korábban, hogy külföldön is terjeszkednek, és miközben a felcsúti üzletember cégei külföldi terjeszkedésének fontosságáról beszélt, a sportszergyártót nem említette.

Borítóképünkön a budapesti Váci út 80. szám alatti üzlet kirakata. Fotó: Reviczky Zsolt

HVG