Biztonsági öv is better than hullazsák, vagyis a biztonsági öv jobb, mint a hullazsák – áll azon a kartontáblán, amelyet egy rendőr tart fel a rendőrség X-en közzétett posztjában.
Magyarországon 1976 óta kötelező az első, 1993 óta a hátsó üléseken az övhasználat, de a KTI 2022-es felmérése szerint a sofőrök 88,5 százaléka, az elöl utazók 87,3 százaléka, a hátul utazók alig több mint fele köti be magát.
Az övhasználat fokozott ellenőrzése idén is folytatódik. Bár 2023-ban nőtt a biztonsági övhasználók aránya, a rendőrség a Közlekedésbiztonság megkeresésére azt közölte, hogy az övhasználat fokozott ellenőrzése idén is folytatódik. Az övhasználati hajlandóság ugyanis még mindig elmarad a fejlett közlekedésbiztonságú országokétól.
Lesznek az ittas vezetők kiszűrésére nálunk is gyakran és sikerrel alkalmazott finn módszerhez hasonló célzott ellenőrzések, amikor a rendőrök egy adott ponton megállítanak minden arra közlekedő járművet, de csak azt vizsgálják, hogy az utasok szabályosan használják-e a biztonsági övet, és megfelelő minőségű és az előírások szerint rögzített biztonsági gyermekülésben utaztatják-e a gyermekeiket, viselnek-e bukósisakot. Az ORFK utasítása szerint minden intézkedésnél ellenőrizni kell az öv- és gyermekülés használatát, még az ittasság ellenőrzésekor is.
Az övhasználat hiánya az európai összevetésben Magyarországon alacsony, és annak ellenére, hogy baleseteket nem előz meg, az öv használata jelentősen csökkentheti a sérülések súlyosságát. Berta Tamás, a KTI közlekedésbiztonsági igazgatóhelyettese szerint a biztonsági öv használatának 6,2%-os növelése 10-12 százalékkal csökkentené a halálos balesetek számát. 2020-ban és 2021-ben például 110 ember túlélte volna a közlekedési balesetet, ha induláskor bekötötték volna magukat. A hátsó ülések a legveszélyesebbek, az itt utazók 7,9-szer nagyobb eséllyel vesztik életüket a baleset során, ha nem használnak övet.
Az övhasználat elmulasztásáért kiszabható bírságok is emelkedtek, így már nem csupán biztonsági, de anyagi kockázatot is jelenthet ennek az egyszerű mozdulatnak az elmulasztása. Lakott területen 13 000, országúton 19 500, autópályán 26 000 forint bírságot kaphatunk a becsatolatlan övekért, ezeket pedig extra bűntetőpontok is kísérik. Nem csupán a sofőr, hanem az utasok is felelősek az övhasználatért, kivéve a fiatalkorúak, akikért a felügyeletet ellátó személy felel.
Az övhasználat csökkenti a sérülések súlyosságát is. Sérült, vagy nem megfelelően működő övvel senki ne közlekedjen, és rendszeresen ellenőrizze az öv állapotát!
HVG