A nap legfontosabb hírei egy csokorban a Formula.hu hírösszefoglalójában:
Briatore visszatér az F1-be
Kezdjük az összegzést egy saját sztorival, amit Mészáros Sándor kollégánk göngyölített fel a barcelonai paddockban: visszatér a Renault F1-es csapatához Flavio Briatore.
A lapunkhoz eljutott információk szerint hivatalosan is vezérigazgatói tanácsadó, miután – ahogyan arról a Formula Podcast műsoraiban is érkezettünk – az elmúlt időszakban feltűnően sok időt töltött Luca de Meo Renault-nagyvezér társaságában.
Az értesülések szerint a személyi változást ma közölték a csapat tagjaival, és hamarosan a hivatalos bejelentés is megérkezhet, jó eséllyel a pénteki nap során.
Sainzra vár az F1-es pilótapiac
Elkezdődött az F1-es Spanyol Nagydíj hétvégéje, a mai sajtónapon pedig az egyik legfontosabb téma megint a pilótapiac alakulása volt. Kevin Magnussent megkérdezték arról, hogy ki a dugó a palackban, kire vár mindenki, a dán pedig rámutatott a mellette ülő Carlos Sainzra: mint mondta, jelenleg az összes még szabad üléssel arra várnak a csapatok, hogy a spanyol pilóta vajon őket választja-e, és amint dönt, akkor nagyon gyorsan eldőlhetnek a dominók.
Így természetesen Sainzot megkérdezték arról, hogy mikor fog végre dönteni, a Ferraritól az év végével távozó versenyző pedig elárulta, hogy nagyon hamar. „Az a legfrissebb, hogy hamarosan döntés fog születni, nem akarok tovább várni. Szerintem eljutunk ahhoz a ponthoz, amikor már egyértelműen figyelmet von el tőlem hetek, vagy hónapok óta, és nyilvánvalóan itt az idő dönteni” – mondta Sainz a Formula.hu részvételével zajló sajtótájékoztatón a Spanyol Nagydíjon.
„Szerintem most 2024-ben megmondani azt, hogy 2026-ban ki milyen teljesítményre lesz képes, az szinte lehetetlen. Egy kicsit olyan, mint a lottósorsolás, vagy az érmefeldobás, a szabályok annyira mások lesznek, hogy csak így lehet tippelni arra, hogy ki lesz gyors. Szóval 2025 is fontos emiatt, de a hosszabb táv is számít, ahogy az is, hogy a motorprojekteket is meg kell érteni, a csapatok dinamikáját is. Mindent mérlegelni kell a döntésnél. Ezért tart ilyen sokáig, ezért kell nekem időt találni ahhoz, hogy átgondoljak mindent és döntést hozzak.”
Alexander Albon is kapott kérdést azzal kapcsolatban, hogy mit szólna hozzá, ha Sainz lenne a csapattársa jövőre, hiszen az Audi mellett a Williams neve merül fel leggyakrabban vele kapcsolatban. A brit-thai versenyző szerint nem számít, ha Sainz jön, akkor ő, de szerinte olyan pilótára van szükség most Grove-ban, aki tapasztalt, aki tud segíteni az autó fejlesztésével, beállításával és a csapat építésével kapcsolatban is.
Bearmant zavarják a pletykák, de az F1-es autót jobban vezeti, mint az F2-est
Oliver Bearman is beszélt a jövőjéről, bizonyos értesülések szerint az ő helye már eldöntött a Haasnál, ő lesz a mezőny egyik, de nem egyetlen újonca 2025-ben. Az F2-ben versenyző fiatal viszont jelenleg károsnak érzi az erről szóló híreket:
„Ezek mind csak pletykák és spekulációk. Nincs igazán alapjuk” – jelentette ki a barcelonai csütörtöki sajtónapon a Formula.hu jelenlétében Bearman jelenlétében, aki azt is elmondta, hogy bizonyos mértékig zavarók is ezek a pletyják:
„Csak arra próbálok koncentrálni, amit akkor tehetek, amikor az autót vezetem, és igyekszem távomaradni ezektől a találgatásoktól, mert egészségtelenek. Versenyzőként a célom az, hogy továbbra is jól teljesítsek. Úgy vélem, az imolai FP1-es szereplésem jól ment, elégedett voltam vele. Úgyhogy ezt szeretném továbbra is csinálni. Az időtervet illetően semmi sincs konkretizálva.”
Viszont azt is hozzátette, hogy szerinte F1-es autóval jobban megy, mint F2-essel:
„Személy szerint úgy érzem, hogy az F1-es vezetési stílus természetesebben jön számomra. Úgy érzem, hogy az F1-ben intuitív módon tudok gyorsan menni: általában amikor jobban nyomom, köridőt is nyerek vele. Míg az F2-ben igazán tisztelned kell az autót, és nekem tudatosabban kell azt vezetnem, miközben az F1-est némileg tudat alatt is tudom, az valahogy természetesebben adja magát.”
Norris szerint Verstappent nem lehet megkérdőjelezni
Lando Norris is érez esélyt a Red Bull legyőzésére, de figyelmeztet: Max Verstappennek nincs gyenge pontja, tökéletesen kell teljesíteni ellene.
„Maxnál a rossz hétvége sosem rossz igazán, úgy is sok pontot szerez, minden területen erős. Ritkán hibázik, ritkán ront el időmérőt. De talán most, hogy nagyobb a nyomás, ez talán változhat, mert ilyenkor mindig könnyebb hibázni” – magyarázta.
„De kemény a helyzet, mert Maxot semmilyen területen nem lehet megkérdőjelezni, semmilyen gyengesége nincs. Lehetséges utolérni őt, de nagyon jó és nagyon kiegyensúlyozott autó kell hozzá. Mostanában nekik egy kicsit több volt a hullámvölgyük, szóval nekünk kell annak lenni, akik ott vannak ilyenkor a mezőny élén.”
Newey gyárlátogatáson járt az Aston Martinnál?
Amióta május elején hivatalossá vált, hogy Adrian Newey a 2025-ös esztendő elején elhagyja a Red Bull Racinget, folyamatosak a találgatások arról, hova vezethet a saját bevallása szerint előbb egyet pihenni szándékozó, de az újabb F1-es projektet sem kizáró szakember. A legtöbb forrás a Ferrarival hozza szóba a tervezőzsenit, de szóba került már a Mercedes, az Aston Martin, sőt még a Williams is.
Most a legfrissebb sajtóértesülések arról szólnak, hogy az Aston Martin és Lawrence Stroll annak ellenére sem tett le Newey megszerzéséről, hogy állítólag a 65 éves szakembert nem érdekli a projekt. A The Times és a holland Telegraaf is arról számolt be, hogy információik szerint Newey nemrég privát gyárlátogatást tehetett az Astonnál.
Perez a gyárban készült a Spanyol Nagydíjra
A borzasztó kanadai produkció után igyekezett összeszedni magát erre a hétvégére Sergio Perez:
Spanyolországba érkezve tudom, hogy szükségem van egy sikeres hétvégére a kanadai katasztrófa után. Olykor muszáj kicsit újrakezdened, és mi ezt is tettük a legutóbbi verseny óta” – mondta el. „Milton Keynes-ben dolgoztam együtt a csapattal, hogy megpróbáljuk beazonosítani, hol és mit tudnánk jobban csinálni, hogy kihozhassam a legtöbbet az autóból. Magabiztos vagyok az autóval és az abból kihozható teljesítménnyel kapcsolatban, de ezt a pályán is jobban meg kell mutatnom Barcelonában.”
Miért vezet Russell 8-1-re Hamilton ellen az időmérőkön?
James Allison, a Mercedes F1-es technikai igazgatója ismertette a saját elméletét. Azt határozottan tagadta, hogy ne kapna azonos bánásmódot a hétszeres világbajnok.
„Lewis nem véletlenül a legjobb időmérős menő a sport történetében, mivel szerintem ő a legjobb versenyző, idén viszont küszködik ezzel. Úgy gondolom, bizonyos mértékig – és épp ezt találgattam egy e-mailben, amit a minap küldtem a gyárnak – a jelenlegi autó–gumi kombináció nem szereti, ha erőltetik, és ez nem csak ránk, hanem a teljes bokszutcára igaz. Majdhogynem akkor éred el a legjobb köridőt, ha nem is próbálod nyomni.”
„Úgy gondolom, ha megpróbálunk ebbe beleolvasni olyasmit, ami nincs is ott, mint például azt, hogy valahogy szisztematikusan hátrányban van az időmérők napján, az nem igaz és nem is fair. Amennyire meg tudjuk csinálni, az autók egyformák. A motorhasználat azonos. Ha az autók eltérő beállításokon futnak, akkor az azért van, mert a versenymérnöki csapat a garázs egyik oldalán ezt kérte. De van lehetőségük arra, hogy azonosak legyenek, ha ezt választják.”
Európai rotáció és több sprint: az F1 tervei a versenynaptár kapcsán
Stefano Domenicali úgy érzi, a 24 nagydíj egy tökéletes szám, így azt nem kívánják bővíteni – viszont a sok érdeklődő miatt elképzelhető rotáció.
„Nem hiszem, hogy a 24 nagydíj túlkínálatot jelentene. Nézzük meg a többi sportot: a labdarúgásban és a kosárlabdában minden második nap játszanak. Sokkal intenzívebben szórakoztatják a rajongóikat. Mennyiség tekintetében sokkal kevesebb tartalmat kínálunk” – húzott párhuzamot más sportágakkal Domenicali.
„Gondolkodunk egy rotációs rendszeren. Valószínűleg Európában fogunk kezdeni ezzel” – fogalmazott.
A menetrendet még zsúfoltabbá teszi a tény, hogy a nagydíjhétvégék negyedén sprintversenyeket is rendeznek. Márpedig Domenicali kijelentette, hogy ez az arány viszont tovább nőhet a közeljövőben: „Ez a cél. A számok azt mutatják, hogy van érdeklődés irántuk” – fogalmazott annak ellenére, hogy a szurkolók és a versenyzők körében is felemás megítélésnek örvendenek a sprintek.
Jövőre is Bahreinben maradhat az előszezoni F1-es teszt
2025-ben a Ramadán miatt Melbourne ad otthont a nyitánynak, nem Bahrein, emiatt pedig felmerült, hogy a „téli” teszt is visszatérhet Barcelonába – elvégre a spanyol pálya közelebb esik a csapatok európai központjaihoz, mint a bahreini.
Sajtóértesülések szerint a csapatok többsége ennek ellenére is Bahrein mellett tette le a voksát: bár a döntést még nem véglegesítették, de állítólag az ottani stabilabb és jobb időjárás felülírja a barcelonai logisztikai előnyöket. A tervek szerint így a tesztre február 26-tól 28-ig kerülhetne sor, épp a Ramadán előtt, amely után az F1-es istállók még visszatérnének a bázisaikra, hogy elvégezzék a finomhangolásokat az Ausztrál Nagydíj előtt.
Megzsarolták Schumacher családját
A német Bild jelentése szerint több milliós tételben zsarolták meg Michael Schumacher családját. A lap úgy tudja, hogy két férfi követelte az összeget, de azt nem árulták el, hogy mi volt a zsarolás tárgya.
Az ügyészség szóvivője annyit mondott a Bildnek, hogy egy híres személlyel kapcsolatos zsarolási ügyet vizsgálnak, és letartóztatást rendeltek el, de ennél több információt nem adhatnak ki.
formula.hu