A békés közlekedőknek kedvez majd az új KRESZ

Megnövekszik a szabályosan közlekedők felelőssége, többek között bevezetik a védtelenebb közlekedő védelmét, külön figyelnek a közúti kakaskodókra, és nem lehet majd csak úgy üresben járatni a motort az utcán – ezek lesznek várhatóan a 2026-ban életbe lépő új KRESZ újdonságai. A még nem nyilvános tervezet részleteit a Telex ismertette. Arról nemrég a hvg.hu is írt, hogy jővő tavaszra lehet kész a tervezet:

A menetrend tehát az, hogy 2025. március 31-ig terjesztik a kormány elé az új KRESZ-t, és az egyéb, közlekedésszabályozáshoz kapcsolódó jogszabályokat, onnantól pedig még legalább fél-egy év, amire bevezethetik azokat. A cél, hogy korszerűbb, érthetőbb és rövidebb legyen az új KRESZ. Kerékgyártó János, a közlekedési tárca helyettes államtitkára szerint a jelenlegi keretrendszer régi, elavult: új járműfajták jelentek meg, más a technológia, gyorsabbak az autók, ezért szükség van a változtatásra. Bár

a szabályozás részletes kidolgozása még folyamatban van, az alapelvek felrajzolják, milyen irányba tartanak majd a változások.

A Telex emlékeztet arra, hogy eddig is benne volt a KRESZ-ben, hogy tilos másokat veszélyeztetni. Ezt meghaladó új elem viszont, hogy ugyanígy tilos lesz szándékosan akadályozni más haladását, vagy veszélyesen megközelíteni más közlekedőt akár hossz-, akár oldalirányból. Továbbá

bekerül a közlekedés rendeltetésével ellentétes magatartás a kifejezések közé, ide tartozhatnak például az egymással versenyző sofőrök vagy a driftelők.

Az új KRESZ jobban védi majd a közlekedők biztonságát, például azzal, hogy hiába nincs elsőbbsége a zebrán áttekerő bringásnak vagy a piroson átszaladó gyalogosnak, mondta Fülöp. A veszélyes megközelítés tilalma ugyanis a szabályosan közlekedő autóvezetőnek is szól. Mint kiderült, az alapelvek nemcsak szép, levegőben lógó kívánságok, hanem a majdani közlekedési büntetőügyekben már ez alapján fognak dönteni a balesetek felelőseinek megállapításánál is.

Növekszik az autóvezetők felelőssége abban is, hogy bármilyen közlekedési-baleseti vészhelyzetben kötelező lesz a haladéktalan veszélyelhárítás, vagy a kár, sérelem csökkentése. Igaz, azzal az óvatos kikötéssel, hogy csak akkor, ha nem idéz elő a segítségnyújtással még nagyobb veszélyhelyzetet.

Míg a jelenlegi KRESZ csak arra figyelmeztet, hogy közlekedés közben ne zavarjunk vagy akadályozzunk más közlekedőket, az új KRESZ alapelve előírja a türelmes és előzékeny közlekedést. Szintén új elem, hogy a közlekedőnek figyelemmel kell lenni a nála védtelenebb közlekedőre. Védtelenebbnek számít a kamionhoz képest a személyautó is, az autóhoz képest a motor vagy a kerékpár, és a biciklihez képest pedig a gyalogos. Külön csoportot alkotnak a legvédtelenebb közlekedők: a gyerekek, idősek, gyengén látók, kerekesszékesek, vagy a felismerhetően ittas személyek is. Őket mind fokozott óvatossággal kell megközelíteni, mert ha baj történik, az a sofőr felelősségét is felvetheti.

HVG