Míg Max Verstappen 2023-ban olyan magasan szárnyalt, mint még soha senki, addig Sergio Perez hasonló szintű mélyrepülést mutatott be. A közvélemény nem igazán értette, hogy miért maradhatott az energiaitalos csapatnál, a kérdés pedig újra napirendben van: bár a mexikói vállalhatóan kezdte a szezont, a kötelező minimumot hozva csapattársa közelében tudott lenni, azonban az utóbbi futamokon ismét tavalyi önmagát idézi, mégis úgy hírlik, hogy maradhat.
A kiszivárgott információk szerint Perez három évre kívánt hosszabbítani, amelyből előreláthatólag egyéves szerződés lesz, opcióval egy újabb szezonra. Monacóban arról pletykáltak, hogy a Spanyol Nagydíj előtt megtörténhet a bejelentés, ám a Formula.hu forrásai szerint egyáltalán nem kizárt, hogy addig sem kell várnia az újra nagy nyomás alatt lévő pilótának. A kérdés viszont adott: miért szavaznának neki újra bizalmat?
Abban mindenki egyetért, hogy az utóbbi három futam az ékes bizonyítéka annak, hogy a Red Bullnak minden eddiginél nagyobb szüksége van egy jó formában lévő második pilótára Verstappen mellett.
A holland extraklasszis teljesítményt nyújtva hétvégéről hétvégére kihozza az autóból, amit lehet, néha annál többet is, azonban a Ferrari és a McLaren közelmúltbeli sikerei mutatják: idén vélhetően már nem lehet egyautós hadjáratot tervezni, a második autó által gyűjtött pontokra is szükség lehet a konstruktőri vb-címhez, a második embernek is fontos szerepe lehet a stratégiai megoldásokban.
Üzlet és harmónia
Pereznek mostanában nem alakultak jól a dolgai, ám a lapunk által a paddockban megszólaltatott szakértők szerint még mindig több a pro, mint a kontra a pilóta mellett.
Az egyik legfontosabb pro az üzlet, a Red Bullnak ugyanis Perez alkalmazása az el-elmaradozó eredmények ellenére is jó biznisz. Azóta, hogy megérkezett a csapathoz, Mexikóban és Latin-Amerikában drasztikusan megemelkedtek az energiaitalos divízió eladásai és a merchandising-bevételekre sincs panasz: ezen a fronton a mexikói az egész mezőny egyik legértékesebb portékájának számít.
Fontos tényező a bevételi oldalon az is, hogy Perez tehetős mexikói szponzorokat hoz magával, akik komoly összeggel járulnak hozzá a csapat költségvetéséhez. Ha a pontok nem is mindig úgy jönnek, a támogatókra lehet számítani, ez pedig sokat nyom a latba. Bár ezt érdemes egy csipetnyi sóval kezelni, a minap például az expilóta, manapság tévés szakértőként ténykedő Ralf Schumacher odáig ragadtatta magát, hogy kijelentette: a mexikói által produkált szponzori bevételek elengedhetetlenül szükségesek ahhoz is, hogy alkalmazni tudják Verstappent, akinek a sikereivel párhuzamosan a járandóságai is szépen növekednek.
Verstappen abban a tekintetben is fontos tényező, hogy ki van békülve Perezzel. Akadtak már ugyan komoly nézeteltérések a két versenyző között, de a mexikói semmilyen formában nem tudja veszélyeztetni a hollandot, ráadásul alapvetően békés a kapcsolatuk.
Carlos Sainz is tárgyalt a csapattal, de ha a menedzsment a spanyol mellé tette volna a garast, azzal vélhetően felerősödne a házon belüli rivalizálás is – márpedig az utóbbi hetek viszontagságai után ott mindenre van szükség, csak további feszültségre nem. Gyaníthatóan az is fontos tényező, hogy Perez lojális az utóbbi hónapokban a támadások kereszttüzébe került csapatfőnökhöz, Christian Hornerhez.
A versenyző leigazolásának ötlete 2020 végén a szakvezetőtől származott, aki azóta a legviszontagságosabb időkben sem támadta a mexikóit. Ez fordítva is működött: amikor az év elején kirobbant a nagy viharokat kavaró Horner-ügy, a közép-amerikai kiállt a csapatfőnök mellett. A jelenlegi helyzetben a harmóniát is fontos szempontként értékelhetik a Red Bull illetékesei.
Javulni kell
Amire Pereznek mindenképpen nagyobb hangsúlyt kell helyeznie, az a kiegyensúlyozott teljesítmény és az alkalmazkodókészség. Az elmúlt években a Red Bull fejlesztései rendre Verstappen irányába billentették a mérleget, a mexikói pedig képtelen volt igazodni az irányhoz.
Ha ezen a területen képes lesz javulni és jobban alkalmazkodik az újításokhoz, talán kevesebb teher lesz rajta és képes lehet jobb teljesítményt produkálni. Ha nagyjából azt a formát képes lenne hozni, amit az idei év első néhány futamán, azzal elérheti, hogy komolyabb nyomás nélkül versenyezhet. A többit pedig Verstappen úgyis megoldja…
formula.hu