Így állnak az F1-es csapaton belüli párharcok a 2024-es szezon harmadánál

Nyolc forduló ment le a 2024-es Formula-1-es szezonból, véget ért a tavaszi szakasz, azaz épp a rekordot jelentő 24 állomást felvonultató idény harmadánál járunk. Ezt kihasználva áttekintettük a jelenlegi konstruktőri vb-állás sorrendjében, hogyan állnak a csapaton belüli párharcok a Monacói Nagydíjat követően – láthatunk igencsak egyoldalú küzdelmeket, de meglepően szoros összecsapásokat is.

Időmérő: Verstappen–Perez 8–0

Sprintidőmérő: Verstappen–Perez 2–0

Futam: Verstappen–Perez 7–1

Sprint: Verstappen–Perez 2–0

Pontok: Verstappen–Perez 169–107

Vb-helyezés: Verstappen 1., Perez 5.

f1-1-redbull-perez-verstappen

A világbajnok alakulatnál nagyon egysíkú a csapaton belüli párharc: Max Verstappen minden szempontból felülmúlja Sergio Perezt. Egyetlen alkalommal nem a holland végzett előrébb kettejük közül tétre menő helyzetben: az Ausztrál Nagydíj versenyén, amikor a címvédő fékproblémák miatt már az első körökben kiállni kényszerült.

Ezt leszámítva Verstappen dominálja a párharcot: pole-pozíciók tekintetében is 7–0-ra vezet, dobogók szempontjából 6–4 az arány – és mivel az energiaitalosokat szemlátomást elkezdték utolérni a riválisok, az egyéni összetettben ez négy helyezésnyi differenciát jelent már…

Időmérő: Leclerc–Sainz 5–2

Sprintidőmérő: Leclerc–Sainz 1–1

Futam: Leclerc–Sainz 4–3

Sprint: Leclerc–Sainz 2–0

Pontok: Leclerc–Sainz 138–108

Vb-helyezés: Leclerc 2., Sainz 4.

A Ferrarinál rögtön meg kell jegyezni, hogy eggyel kevesebb fordulót tartalmaz a statisztika, hiszen Carlos Sainz a vakbélgyulladása miatt kihagyta a Szaúd-arábiai Nagydíjat, ott Oliver Bearman helyettesítette (a teljesség kedvéért: őt a dzsiddai időmérőn és versenyen is felülmúlta Charles Leclerc).

f1-2-ferrari-leclerc-sainz

Hiába kezdett élete formájában Sainz, és hiába hasonlóan szoros a Scuderián belüli párharc, mint az előző közös idényeik során, mostanra Leclerc már átvette az irányítást házon belül. Az időmérők eleve a monacói erősségének számítanak az évad eleji haloványabb formát leszámítva, és a futamokat tekintve is immár zsinórban négyszer ő végzett előkelőbb pozícióban.

Dobogók tekintetében (mármint a nagydíjakat illetően) is már 5–4-re vezet Leclerc, és amit még mindenképp ki kell emelni a Ferrari párosa kapcsán, az a döbbenetes kiegyensúlyozottság: Leclerc eddig minden versenyt (és sprinten) az első négy, Sainz pedig a legjobb öt között zárt.

Időmérő: Norris–Piastri 6–2

Sprintidőmérő: Norris–Piastri 1–1

Futam: Norris–Piastri 6–2

Sprint: Norris–Piastri 1–1

Pontok: Norris–Piastri 113–71

Vb-helyezés: Norris 3., Piastri 6.

A McLarennél továbbra is egyértelműen az erőviszonyok: Lando Norris jobb teljesítményt nyújt, mint a másodéves Oscar Piastri – és ez nemcsak a Miamiban végre megszerzett hőn áhított első győzelme miatt van így. A brit dobogós helyezésből is már négyet gyűjtött 2024-ben, míg ausztrál kollégája egyedül a legutóbbi Monacói Nagydíjon állhatott fel a pódiumra.

f1-3-mclaren-norris-piastri

Azért érdemes megjegyezni, hogy néhány esetben voltak befolyásoló tényezők. A sprintek például kiegyenlítettebbnek tűnnek a McLarennél, de Norris Miamiban már az első kanyarban kiesett önhibáján kívül.

A másik oldalról viszont Piastri Imolában legyőzhette volna őt a kvalifikáción, hiszen második lett Verstappen mögött, de utólag feltartásért hátrébb sorolták, és ez a futamokon látott egymás elleni mérlegre is hatással lehetett – jóllehet, Dzsiddában pedig Piastri nem kis részben a safety carnak köszönhetően végzett jóval előrébb Norrisnál.

Időmérő: Russell–Hamilton 7–1

Sprintidőmérő: Russell–Hamilton 1–1

Futam: Russell–Hamilton 6–2

Sprint: Russell–Hamilton 1–1

Pontok: Russell–Hamilton 54–42

Vb-helyezés: Russell 7., Hamilton 8.

f1-4-mercedes-russell-hamilton-2

Ha csak szimplán a világbajnoki tabellára nézünk rá, nem tűnik hatalmasnak a differencia a Mercedes pilótái között, a statisztikák azonban óriási George Russell-fölényről tanúskodnak. Az időmérők tekintetében 7–1-re vezet a fiatalabb brit Lewis Hamiltonnal szemben – aki legutóbb Monacóban már arra tett utalást, hogy nem is számít rá, hogy idén még le fogja valamikor is győzni kollégáját a kvalifikációkon, miután Russell kapta az új fejlesztésű első szárnyat (mint utólag kiderült: ezt a 39 éves pilóta önként ajánlotta fel neki).

Futamon is 6–2 az arány (itt kell megjegyezni: bár az utolsó körben összetörte az autót és nem ért célba az Ausztrál Nagydíjon, a táv 90 százalékának teljesítése miatt Russell ottani 17. helyezése beleszámít a mutatóba a hétszeres világbajnok motorhibás kiesésével szemben). Hamiltonnak tulajdonképpen egyetlen villanása volt idén: az esős sanghaji sprintidőmérő, majd a másnapi sprinten elért pódium.

Időmérő: Alonso–Stroll 4–4

Sprintidőmérő: Alonso–Stroll 1–1

Futam: Alonso–Stroll 6–2

Sprint: Alonso–Stroll 1–1

Pontok: 33–11

Vb-helyezés: Alonso 9., Stroll 11.

f1-5-aston-alonso-stroll

A szezon a várakozások szerint indult az Aston Martin házi csatáját illetően, Fernando Alonso simán Lance Stroll fölé magasodott. Az utóbbi hetekben azonban a spanyol produkciója – a teljes csapatával együtt – visszaesett, a kanadai így az időmérős mérleget zsinórban három „győzelemmel” mostanra már ki is egyenlítette.

A versenyeken még jobb Alonso mérlege, méghozzá úgy is, hogy Melbourne-ben eredetileg Stroll előtt ért célba, de a hajrában történt Russell-incidens után komoly büntetést kapott, így kanadai mögé került – jóllehet, Stroll pedig Monacóban autózott a kétszeres F1-es világbajnok előtt, amíg a falazása következtében defektet nem kapott.

Időmérő: Tsunoda–Ricciardo 7–1

Sprintidőmérő: Tsunoda–Ricciardo 0–2

Futam: Tsunoda–Ricciardo 6–1

Sprint: Tsunoda–Ricciardo 0–2

Pontok: Tsunoda–Ricciardo 19–5

Vb-helyezés: Tsunoda 10., Ricciardo 14.

f1-6-visarb-tsunoda-ricciardo

Váratlanul egyoldalú a csapaton belüli párharc az alsóház legjobb gárdájánál, a Visa Cash App RB-nél, ahol Yuki Tsunoda karrierje legjobb idényét futja, s a teljes mezőnyt illetően is az egyik legerősebb teljesítményt nyújtja eddig 2024-ben. Ez a Daniel Ricciardo elleni mérlegben is megmutatkozik: időmérőn és futamon is csak egyszer kapott ki az ausztráltól – ráadásul a Bahreini Nagydíjon ez egy csapatutasításnak volt köszönhető a versenyen (megjegyzés: Sanghajban mindketten kiestek, így az a futam nem számít bele a mutatókba).

Ricciardo produkcióját tulajdonképpen csak a sprintek mentik meg, ott a sprintidőmérőkön és a szombati viadalokon is 2–0-ra vezet a japánnal szemben. Az összes pontját is egy sprinten szerezte, méghozzá a Miamiban elért szombati negyedik helyezésével – ezt leszámítva viszont eddig Tsunoda egyértelműen uralja a többszörös nagydíjgyőztes elleni belharcot.

Időmérő: Hülkenberg–Magnussen 6–2

Sprintidőmérő: Hülkenberg–Magnussen 1–1

Futam: Hülkenberg–Magnussen 6–1

Sprint: Hülkenberg–Magnussen 1–1

Pontok: Hülkenberg–Magnussen 6–1

Vb-helyezés: Hülkenberg 13., Magnussen 17.

f1-7-haas-hulkenberg-magnussen

Tsunoda mellett Nico Hülkenberg a másik, aki kiemelkedik a mezőny második felébe tartozó istállók versenyzői közül: rendszeresen a pontszerzőzóna végén vagy annak közvetlen közelében, a 11. helyen végez a futamokon, így apránként, de szorgosan gyűjti a Haasnak a pontokat. A két kivétel a bahreini nyitány, ahol a rajtnál koccant Stroll-lal és hátraesett, valamint a legutóbbi Monacói Nagydíj – amely a Haas dupla kiesésével nem is számít a fenti statisztikákba.

A jövőre már a Sauberhez igazoló német értelemszerűen a Kevin Magnussen elleni párharcot is uralja: futamon a dán csak az említett bahreini incidens miatt tudott nála előrébb végezni. Igaz, azt is tegyük hozzá, hogy Magnussen nem egyszer Hülkenberget segítette a vezetésével – és haragította magára a riválisokat –, de ehhez is az kellett, hogy rendre a csapattárs álljon előrébb és közelebb a pontszerzés esélyéhez.

Időmérő: Albon–Sargeant 7–0

Sprintidőmérő: Albon–Sargeant 1–1

Futam: Albon–Sargeant 5–2

Sprint: Albon–Sargeant 1–1

Pontok: Albon–Sargeant 2–0

Vb-helyezés: Albon 15., Sargeant 21.

f1-8-williams-albon-sargeant

A Williamsnél értelemszerűen csak hét nagydíjhétvége adatait vehettük számba, hiszen Logan Sargeant Ausztráliában tartalék karosszéria hiányában nem állhatott rajthoz, miután Alexander Albonnak adták át az ő autóját a thai-brit pilóta edzésbalesete után.

Az egymás elleni mérleg így is nagyon egyoldalú Albon javára, különösen a 7–0-s időmérős mutató demoralizáló az amerikai kolléga szempontjából. A futamoknál az 5–2-es arány sem sokkal jobb, de ráadásul ezt torzítja is, hogy Albon két veresége egy-egy kiesést takar: Suzukában a start után ütközött Ricciardóval, míg Imolában a rosszul rögzített kerék miatti óriási hátrányt követően állt ki idejekorán a bokszba. Sargeant eközben mémalapot jelent amiatt, hogy egy húszfős mezőnyben a vb-tabella 21. helyén áll…

Időmérő: Ocon–Gasly 6–2

Sprintidőmérő: Ocon–Gasly 1–1

Futam: Ocon–Gasly 6–2

Sprint: Ocon–Gasly 1–1

Pontok: Ocon–Gasly 1–1

Vb-helyezés: Ocon 16., Gasly 18.

 f1-9-alpine-gasly-ocon

Az összetett tabella alapján idén is a tavalyihoz hasonlóan kiélezettnek tűnhet az Alpine-ok belharca, hiszen mindketten azonos pontszámot (egyet-egyet) gyűjtöttek az első nyolc forduló során. A számok mögé pillantva azonban azt láthatjuk, hogy Esteban Ocon sokkal jobban boldogul az idei évre nagyot zuhanó csapat autójával: a „rendes” időmérőkön és futamokon is 6–2-re vezet honfitársával szemben.

Pierre Gasly tulajdonképpen csak Melbourne-ben és legutóbb Monacóban mutatott jobb teljesítményt a hozzá hasonlóan egyszeres nagydíjgyőztes társánál – igaz, a hercegség utcáin nem sokon múlt, hogy ez kettős kieséssel záruljon a francia alakulat számára Ocon meredek első körös előzési kísérlete miatt, amely miatt ő fel is kényszerült adni a viadalt.

Időmérő: Bottas–Zhou 8–0

Sprintidőmérő: Bottas–Zhou 1–1

Futam: Bottas–Zhou 4–4

Sprint: Bottas–Zhou 0–2

Pontok: Bottas–Zhou 0–0

Vb-helyezés: Bottas 20., Zhou 19.

f1-10-stake-zhou-bottas

A Sauber házon belüli párharcát a legnehezebb értékelni mind közül, és nem csak azért, mert egyedüli csapatként náluk mindkét versenyző pont nélkül áll az évad harmadánál, így Guanyu Zhou a bahreini 11. helye miatt előzi egy hellyel a vb-tabellán Valtteri Bottast. Hanem azért is, mert különösen az első néhány fordulón jelentősen torzították a képet a hinwili gárda botrányosan gyenge és lassú kerékcseréi.

Ezek többször sújtották Bottast – nem véletlen, hogy annak idején Alessandro Alunni Bravi csapatvezető a finntől külön is elnézést kért –, így ez is nagy szerepet játszik abban, hogy a futamokon 4–4-es egál az állás Zhouval. Az időmérős produkció azonban már árulkodóbb, ott a többszörös futamgyőztes eddig lenullázta kínai társát, aki csak egyetlen sprintkvalifikáción tudta felülmúlni őt.

formula.hu