Tokaj mellett a legkiemeltebb fejlesztendő területként tekint a kormány Hévízre és környékére – értesült a Népszava. A lap információi szerint Hévízt a gyógyturizmus mellett azon vendégek számára is vonzóbbá tennék, akik nem csak a gyógyvizet keresik, ezzel kapcsolatban kétmilliárd forintért már tervek is készültek. Az ár jól mutatja a tervezett beruházás nagyságát, hiszen szakemberek szerint a tervezési költségek jellemzően egy projekt esetében a teljes fejlesztés 1,5-2 százalékát érik el, vagyis ebben az esetben 100 milliárdos beruházásról lehet szó. Ennek keretében kétszer kétsávos út épülne Hévíz és Sármellék között, míg Alsópáhok és a fürdőváros határában egy 30 hektáros aquaparkot hoznának létre a megfelelő kiszolgálólétesítményekkel, üzletekkel, éttermekkel.
Az biztos, hogy a többségi állami, kisebbségi önkormányzati tulajdonban lévő Hévíz-Balaton Airport Kft. 2,2 milliárd forintot költ a sármelléki nemzetközi reptérre. Az infrastrukturális fejlesztések keretében megújul futópálya, a jelenlegi gurulóút, lecserélik a műszeres leszállító rendszert, az ILS-t, fejlesztik a forgalmi előtér térvilágítását, átalakul az utasforgalmi épület, energiahatékony fényforrásokat telepítenek, valamint a terminál hűtő-, fűtő- és légcserélő rendszere is megújul – közölte a Népszavával Benkő Attila, a sármelléki Hévíz-Balaton Airport Kft. ügyvezető igazgatója.
Két NER-cég versengett a reptér felújítási lehetőségéért, s végül a Mészáros Lőrinc-féle ZÁÉV Zrt.-t megelőzve a miniszterelnöki vő, Tiborcz István volt üzlettársa, Paár Attila érdekeltségébe tartozó West Hungária Bau (WHB) Kft. nyerte el a projektet, melyre tavaly ősszel írta ki a pályázatot a 90,3 százalékban állami, 9,7 percentben Hévíz tulajdonolta cég. A WHB-nak a munkálatokat a nemzetközi reptér folyamatos működése mellett kell elvégeznie.
Az állam 2020-ban vásárolta be magát a reptérbe, 114 millió forintért. A reptér – azóta sem – sikersztori, tíz évvel ezelőtt még 28 ezres forgalmat ért el a reptér, a múlt évben alig 4 ezren fordultak meg a légikikötőben. A kereskedelmi, utasokat szállító járatok száma a 2010-es évek közepén 250-325 volt, tavaly 34.
Hévízt nyilván nagyon rosszul érintette a pandémia, majd az orosz turizmus visszaesése, a nyugati nyitásra volt már – sikertelen – kísérlet. A kormányfő lányának Orbán Ráhelnek a barátnője, Jakab Zsófia, a Magyar Turisztikai Ügynökség marketing és kommunikációs vezérigazgató-helyetteseként jelentette be, hogy menetrend szerinti dortmundi járatot indított a Wizz Air Sármellékről. A járat azonban alig pár hónapot „élt”, sármellék hamar kikopott a menetrendből – igaz, ezt már nem verték nagydobra.
HVG