A vasárnapi Formula-1-es Monacói Nagydíj három első körös incidense közül Oscar Piastri és Carlos Sainz első kanyaros összeérése volt a legkevésbé látványos, pedig a verseny végkimenetele szempontjából nagyon is jelentős volt.
A spanyol is ugyan a kontakttól defektet kapott, így Casino-kanyart már nem is tudta bevenni, a Ferrarija leparkolt. Nem sokkal később aztán érkezett a piros zászlós megszakítás – persze nem miatta, hanem Kevin Magnussen és Sergio Perez jóval nagyobb balesete miatt.
Sainz a megszakítást követően a defektje és a félreállása ellenére is visszakapta a harmadik helyét a második rajtrácson. Ez pedig teljes összhangban van a sportszabályzattal, amely kimondja, hogy az újraindítás sorrendjét az utolsó olyan pont alapján határozzák meg, „ahol meg lehet határozni az összes autó pozícióját”.
A lényeges rész ebben ezúttal az „összes” kitétel. A Magnussen–Perez baleset miatt ugyanis a mezőny végén lévő Guanyu Zhou rendkívül lassan és óvatosan haladt át az incidens helyszínén – olyannyira, hogy még az orvosi autó is elment mellette, ahogy az a lenti nézői videón is látható –, így pedig hiába érte már el a többség az első szektor végét, a kínai Sauberje azonban ezt nem tette meg.
Az FIA így a bokszkijáratnál lévő második biztonsági autós vonalnál megállapított sorrendet vette alapul, magyarán ezzel Sainz pedig „visszakapta” a harmadik helyét, miután a félreparkolás után vissza tudott evickélni a bokszba.
Sainz „visszaállításának” legfőbb kárvallottja Lando Norris volt, akinek így be kellett érnie a negyedik hellyel. Nem meglepő módon a McLaren versenyzője nem is érzi igazságosnak a jelenlegi szabályokat:
„Nem hiszem, hogy ez a legigazságosabb dolog, de biztos vagyok benne, hogy voltak korábban olyan pillanatok, amikor én voltam szerencsés emiatt, és meg tudják kicsit szerelni az autómat vagy valami. Ha nyersen átgondoljuk, akkor ez frusztráló és igazságtalan, hiszen valaki hibázott, de egy bizonyos számú autó vagy bárhogy is van a szabály, nem haladt át egy vonalon a piros zászló előtt, bla-bla-bla, az érvényteleníti a hibát, és még ingyen bokszkiállást is kapsz. Ez igazságtalan.”
Norris főnöke, a McLarent irányító Andrea Stella egyetértett az FIA döntésével – ő viszont inkább összességében azt kifogásolta, hogy Sainz a Piastri-koccanást, valamint a szombati időmérős feltartást is megúszta büntetés nélkül:
„Az újraindítás sorrendjének meghatározását illetően szerintem az FIA a legjobbat csinálta. Ráadásul egybevág azzal a precedenssel, miszerint a második SC-vonalat használjuk, ha nem elérhetők szektoridők. Nem hiszem, hogy a miniszektorok használata jó lenne. Nyilvánvalóan az mentette meg Carlost, hogy Zhou még nem haladt át a szektorvonalon, amikor félbeszakították a versenyt.”
„Szerencsés volt Carlos, ahogy azzal is, hogy ma engedékenyek voltak a felügyelők, mert az első kanyaros incidens jelentős károkat okozott Oscar autójában – és ehhez még hozzájön a szombati feltartás megúszása. Szerencsés volt Carlos a dobogóval. Örülünk neki, de különösen az előző napi feltartás előtt állunk még mindig értetlenül, mert nem értjük, mi volt a különbség Piastri büntetett imolai esetéhez képest.”
formula.hu