Vizsgálatot kérnek amerikai szenátorok az Andretti elutasítása miatt

Január végén jelezte a FOM és az F1, hogy annak ellenére, hogy tavaly ősszel a Nemzetközi Automobil Szövetség zöld jelzést adott – a pályázatra jelentkező új csapatok közül egyedüliként – az Andretti és a Cadillac közös projektjének, mégsem biztosítják számukra a 2026-os indulás lehetőségét a Formula-1 mezőnyében.

Azóta az elmúlt hetekben több fejlemény is történt ennek kapcsán az Egyesült Államokban. Mint arról mi is írtunk, előbb az USA Kongresszusának tizenkét képviselője írt levelet a Liberty Mediának, majd utána a kongresszus republikánus tagja, Jim Jordan jelezte feléjük, hogy vizsgálatot indít a képviselőház jogi bizottsága.

f1-andretti-michael-miami

Most ezen a vonalon történt egy újabb lépés, ugyanis ezúttal hét szenátor – név szerint Amy Klobuchar, Mike Lee, Gary Peters Todd Young, Debbie Stabenow, Alex Padilla és Mike Braun – fogalmazott meg egy közös levelet, amelyet az Igazságügyi Minisztérium főügyész-helyettesének, Jonathan Kanternek és a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság elnökének, Lisa Kahnnak címeztek.

Ebben a levélben a szenátorok azért kérnek vizsgálat indítását, mert véleményük szerint a FOM és az F1 elutasító határozó „erős ellentétben áll” azzal, hogy az Andretti Cadillackel folytatott kereskedelmi tárgyalásaik előtt technikai szempontból elfogadták – mármint az FIA – a projektet, és ez sértheti az amerikai trösztellenes törvényeket.

A levélben a FOM januári indoklásának több pontját is problémásnak találják. Mindenekelőtt azt, hogy az F1 arra hivatkozva utasította el Andrettiéket, hogy nem lennének elég versenyképesek ahhoz, hogy dobogókért és győzelmekért harcoljanak. Mint a szenátorok rámutattak: „A csapatok többsége nem tud futamot nyerni egy adott szezonban. 2023-ban egy kivétellel az összes versenyt egyetlen alakulat nyerte, és az istállók fele nem tudott győzni az előző négy idényben” – írták.

f1-cadillac-andretti-gm

Hozzáteszik: éppen ezért egy amerikai gyártóval megtámogatott csapat érkezése valójában növelné az F1 versenyképességi szintjét, nem pedig csökkentené az – főleg úgy, hogy a General Motors és a Cadillac mint motorgyártó beszállása is növelné a versengést a szériában ezen a fronton.

A szenátorok azt is kiemelik, hogy ellentmondásban áll az F1 egyértelmű amerikai terjeszkedési célja azzal, hogy szerintük egy amerikai istálló beszállása „nem adna értéket” a sporthoz. A levél szerzői szerint egy amerikai gárda „pénzügyi ösztönzést” jelentene a helyi piacon a Formula-1 még nagyobb növekedése szempontjából.

Végezetül a levélben azt is megkérdőjelezik, hogy bár a FOM utalt rá a januári közleményében, hogy a döntésük előtt nem konzultáltak a mezőny jelenlegi csapataival, viszont azt megjegyezték, hogy a „legfontosabb érdekelt felekkel” igen – márpedig ezek között szerepelhetnek olyan csapatszponzorok és autógyártók is, akik közvetlen riválisai a GM-nek és a Cadillacnek. Mindezek kapcsán pedig a szenátorok úgy érzik, „vizsgálatot érdemel” az F1 Andrettiékkel szembeni elutasítása.

Az Andretti Cadillac egyébként az elutasítás ellenére is gőzerővel dolgozik az F1-es projekten: a szélcsatornás tesztek és a létesítményeik bővítése mellett épp a minap bejelentették, hogy szerződtették a Formula-1 eddigi technikai igazgatóját, Pat Symondst.

formula.hu