Már nem csak a tempó dönt az F1-es élharcban

A hajrában rendkívül szorosan alakult a Formula-1-es Emilia-romagnai Nagydíj: a futam utolsó harmadában-negyedében Lando Norris nagy tempóban közelített az addig kényelmesen vezető Max Verstappenre, s a célban végül alig hét tizedmásodperc választotta el őket egymástól. Arról, hogy minek volt köszönhető a drámai változás versenyen belül, ebben a cikkünkben írtunk az érintettek nyilatkozatai alapján.

Viszont most már kirajzolódó tendencia az utóbbi egy-két fordulón, hogy – mint arra Frederic Vasseur Ferrari-csapatfőnök már a Miami Nagydíj után rámutatott – a Red Bullnak már koránt sincs olyan kényelmes előnye, mint tavaly vagy idén az év legelején. A McLaren teljesen megérkezett a nyakukra, de a Ferrari hét másodperces futamon összeszedett hátránya is jóval szorosabb csatát jelez, mint korábban.

Christian Horner, az energiaitalosok vezére jelezte is, hogy rá kell jönniük, mi történt a kemény gumis etap második felében: „Úgy vélem, az első 40 körben nagyon jó tartományban voltunk és menedzselni tudta a távolságot. Miután kijött a bokszból, a különbség hat másodpercre leesett, de azt tartani tudta. Lando viszont bármilyen tartományba is hozta a gumiját, az autója hirtelen életre kelt tőle, ami megmutatta, mennyire érzékenyek ezek az abroncsok a különböző körülményekre.”

 f1-redbull-mclaren-ferrari-imola

„Erős volt az, ahogy péntekről szombatra összeszedtük magunkat, ahogy az is erős volt, amit a közepes gumin produkáltunk. Úgy vélem, meg kell néznünk, miért voltunk gyengék az etap második felében, mert csak a második fele volt az a kemény gumis fázisunknak is Landóhoz képest.”

A McLarent irányító Andrea Stella az imolai fordulót követően arra is rávilágított, hogy mivel annyira kicsik a különbségek az élbolyban, még fontosabbá válik az, hogy az érintett csapatok tökéletes hétvégéket teljesítsenek:

„Mindig kulcstényező az, hogyan kivitelezed a versenyhétvégét, de amikor ennyire kicsik a különbségek, akkor nyilvánvalóan a működés, ahogy a gumikkal bánsz és az egész versenyhétvége kivitelezése válik a dominánssá. A McLaren és a Red Bull között nemigen volt most különbség, más tényezők is befolyásolták ezt.”

„Komoly tényezőnek tűnt az is, ha piszkos levegőben autóztál, szóval a pole-pozíció megszerzése, hogy elöl vagy az első kanyarban, az lehetővé tette, hogy egy bizonyos módon kezelje az abroncsait és menedzselje a saját tempóját” – mutatott rá Verstappen egyik előnyére.

Horner eközben szintén tudja, hogy nem dőlhetnek hátra, hiszen ahogy arra számított, az állandó szabályrendszer összébb rázza az F1-es mezőnyt: „Semmit sem vehetsz garantáltnak, és mi nem is veszünk. Megnyertünk öt versenyt a hétből, mindkét sprintet, valamint megszereztük mind a hét pole-pozíciót.”

f1-redbull-mclaren-ferrari-imola-2

„Ugyanakkor a különbségek kicsik, nagyon kicsik, és a szabályrendszer harmadik évében mindig is várható volt az összerázódás. Pontosan ezt is látjuk: az autók kinézete és teljesítménye is hasonlóvá válik, és több ilyen szoros versenyt láthatunk, mint most Imolában.”

A harmadik élcsapat, a Ferrari főnöke, Vasseur eközben szintén a mezőny szorosságáról és ennek kapcsán a fejlesztések fontosságáról beszélt: „Három csapat végzett hét másodpercen belül 63 kör elteltével, ami kevesebb mint egy tizedet jelent körönként. Ez jó hír számomra és az F1 számára is. Úgy vélem, mindenhol ugyanilyen lesz a versengés.”

„Ami tény, hogy eljutottunk a pontra, amikor fel kell gyorsítanunk a fejlesztéseket. Képzeljük el, hogy hoz valaki egy fejlesztést, amikor három csapat van egy tizedmásodpercen belül: az ötödik helyről az elsőre ugorhatsz. Ez azt jelenti, hogy fel kell gyorsítanunk a dolgokat.”

„Viszont azt is figyelembe kell venni, hogy most már az utolsó századmásodperceket kergetjük. Nincs többé szó öt tizedmásodperces újításokról. Emiatt biztosra kell menni, hogy amit hozunk, az működik. Ez lesz a kulcstényező a következő versenyeken” – jelentette ki Vasseur.

formula.hu