Egy újabb nevet kihúzhatunk a 2025-ös pilótapiaci székfoglalóból, a több nagycsapattal hírbe hozott Alex Albon nem megy sehova, a Williamsnél harmadik szezonját taposó pilóta legalább a következő két évben marad az istállónál – új szerződése pontos időtartama nem ismert, újabb trend a Formula-1-ben, hogy „többéves” együttműködést jelentenek be, aminek hosszára általában később elejtett megjegyzésekből derül fény.
Ez a bizonytalan tényező Albon jelenlegi szerződését is jellemezte: James Vowles csapatfőnök azt kommunikálta korábban, a versenyző 2025-re is elkötelezte magát a Williams mellett, a thaiföldi azonban arra célzott, szabadügynök a következő szezonra – ez is táptalajt adott a spekulációnak, amely a nagycsapatoknál képzelte el, miután kiugró 2022-es és 2023-as teljesítményeivel a középmezőny többre hivatott hőseként épített magának hírnevet.
De miért választotta a korábbi évekhez képest szürkébben szereplő Williamst az az Albon, aki a Mercedesnél és a Red Bullnál is esélyesnek tűnt egy ponton? Kezdjük a hivatalos állásponttal a főszereplő szájából:
„Hiszek ebben az utazásban. Nyíltság és őszinteség jellemez minket, sosem próbáltuk azt állítani, hogy jobb a helyzet, mint valójában, a cselekvés viszont sosem maradt el. A gyárban dolgozó emberektől fakadt a szándék, ők akarták a változást” – mondta Albon a Williams által közzétett videóban, amelyben James Vowles csapatfőnökkel beszélt – mivel az istálló kommunikációs csatornájáról van szó, érthető, hogy hazabeszélt.
„Mindig is az volt az érzésem, hogy a jó irányba haladunk. Az elmúlt másfél, most már két évben végig ugyanazon az előre haladó röppályán tartottuk a szemünket” – folytatta Albon. „Úgy érzem, a csapat alapjai rengeteget fejlődtek, és örökké dolgozunk rajta. Úgy érzem, még rengeteg terünk van a javulásra, amit nem feltétlenül éreztem annak idején, amikor csatlakoztam.”
Hosszú távú tervek, építkezési fázis, amely végül, majd a jövőben kifizetődik – röviden így foglalható össze Albon monológja. A Williamsben kétségtelenül van potenciál, hogy a 2026-os szabálycsomag nagyot lendítsen teljesítményén, de ilyen frázisok bármely közép- és kiscsapat versenyzőjétől elhangozhatnának: senki sem fog úgy tekinteni a jövőbe, hogy éveken át sereghajtók fognak maradni. Az igazi választ inkább abban kell keresni, hogy a Williams maradt Albon legjobb, sőt talán egyetlen opciója.
A Red Bullnál bezárult az ajtó, a Mercedesnél ki sem nyílt
A szezonnyitót megelőző időszakban gyakori téma volt Albon potenciális visszatérése a Red Bullhoz, ahova 2019-ben újoncként dobták be, és túlságosan mély víznek bizonyult, így másfél év után nem csupán a csapatnál, de a Formula-1-ben sem volt maradása – akkor úgy tűnhetett, ennyi volt királykategóriás pályafutása, egy év tartalékos szerep után élesztette újjá karrierjét a Williams.
Télen olyan sajtóhír is felreppent, miszerint Albont 2025-től induló, három évre szóló szerződéssel várja vissza a Red Bull: ez aztán finomult úgy, hogy exversenyzőjének első számú opciós szerződést kínál Milton Keynes, azaz ha üresedés lenne a csapatban 2026-ban – itt már egy évvel későbbről volt szó –, Albonnak adnának automatikusan helyet. A szintén három szezont felölelő opció hamar lecsengett témaként, nem utalt arra semmi, hogy további lépések történtek az opciós szerződés felé.
Sergio Perez támogatottsága azonban egyre szilárdabbnak tűnik a csapatnál, Carlos Sainz pedig erős szezonkezdete után vonzóbb első opció Albonnál – a visszatérés a Red Bullhoz el is tűnt az F1-es közbeszéd témái közül.
Február első napjának bombahíre, Lewis Hamilton Ferrarihoz igazolását követően Albon a lehetséges utódok között szerepelt – a Formula.hu-nál is előkelő helyen említettük, közvetlenül Sainz mögött. Frissebb értesülések szerint (ezt írja a mai bejelentés kapcsán az Autosport szaklap is) azonban Albon sosem volt komoly jelölt a Mercedesnél.
Azóta jól kirajzolódott Toto Wolff terve, amellyel a Formula Podcastben és Pitwallban is sokat foglalkoztunk: a Mercedes dolgozik Andrea Kimi Antonelli mielőbbi F1-es bemutatkozásán, Valtteri Bottas lehet a csapat jokere egy átmeneti évre, miközben Wolff Max Verstappen megszerzésének csekély esélyéről sem mondott le teljesen.
Alternatíva lehetne még néhány kisebb csapat Albon számára, mint az Alpine vagy Haas, de egyik sem vonzó választás annyira, hogy a már jól ismert közeget, a Williamst, ahol tisztában van a tervekkel és rendelkezésre álló erőforrásokkal, eszközökkel, lecserélje.
Ki lesz Albon csapattársa 2025-ben?
A második Williams-ülés is a még kiadó tíz Formula-1-es hely egyike: gyakorlatilag borítékolható, hogy új versenyző érkezik a csapathoz, mivel Logan Sargeantot szinte garantáltan menesztik, elképzelhető, hogy már 2024-ben, nagyon rövid időn belül.
Feljebb a Mercedes kapcsán már céloztunk arra a forgatókönyvre, amelynek két szereplője a 17 éves Antonelli és a korábbi Mercedes-versenyző Bottas: helyszíni tudósítónk, Mészáros Sándor forrásai szerint Antonelli már idén debütál a Williamsnél – a kérdés a mikor –, ha viszont a Mercedesnél nem érzik felkészültnek a nagycsapatra, az olasz marad Grove-ban, 2025-re pedig Bottast hozzák vissza, akivel a jelek szerint nem tervez az Audivá alakuló Stake. Ha azonban Antonelli megfelel a felé támasztott magas elvárásoknak, fordított lesz a szereposztás, és Bottas másik korábbi csapatához, a Williamshez tér vissza.
Így jelenleg ez a két versenyző tűnik legesélyesebbnek arra, hogy Albon csapattársa legyen, de az F1-es sajtóban más nevek is forognak: az Alpine két elégedetlen versenyzője, Pierre Gasly és Esteban Ocon váltáson gondolkodnak, és a Williams célpont lehet mindkettőjük számára.
Guanyu Zhou számára valószínűleg szintén nem lesz hely az Audi-projektben, azonban második szezonja óta nem vall szégyent Bottasszal szemben, a kínai tőke pedig vonzóvá teheti a Williams számára – a hírek szerint a Haasnál is hasonlóan gondolkodnak, az amerikai istállónál teljesen új páros jöhet létre Zhouval és Oliver Bearmannel.
Arról se feledkezzünk meg, hogy röviddel a Hamilton-szerződés bejelentése után a lehetőségeit számba vevő Carlos Sainz a Williams főhadiszállásán járt látogatóban. Olyan alternatívák, mint a legvalószínűbb Audi, a Red Bull és a Mercedes, nem tűnik túl vonzónak a Williams, de Sainz ellen dolgozik, ahogy közeleg a 2025-ös szezon, így nem szabad elvetni azt a forgatókönyvet, hogy a spanyol elszámolja magát, túl hosszan kivár, és a D terv marad számára. A Williams ülése, Alex Albon társaként.
formula.hu