Akár az egész F1-es mezőny pontot kaphat az új rendszerben?

Néhány hete látott napvilágot, hogy az F1-es csapatok arról egyeztetnek, hogy a jövőben minimálisan megváltoztassák a pontrendszert. Az akkor említett átalakítás lényege, hogy az első tíz helyett az első 12 helyezett kapna pontot, s a vb-egységek kiosztása is csak a hetedik pozíciótól lefelé változna.

A cél ezzel, hogy a jelenlegi alsóházat alkotó istállók számára is legyen tétje a küzdelmeknek, hiszen a 2024-es erőviszonyok mellett gyakorlatilag a Visa RB, Haas, Stake, Williams, Alpine ötösből csak akkor szerezhet bárki pontot, ha az öt élcsapat – a Red Bull, a Ferrari, a McLaren, az Aston Martin és a Mercedes – pilótái közül valaki hibázik vagy valakit utolér a balszerencse, márpedig ennek a megbízhatóság folyamatos javulása miatt egyre kisebb a valószínűsége.

f1-start-2024-kina

Az F1 Bizottság azonban a múlt heti ülésén úgy határozott, hogy alaposabban megfontolják a tervezetet és egy későbbi ülésen visszatérnek rá. Mint aztán a Miami Nagydíj csapatfőnöki sajtótájékoztatóján kiderült, a kérdést nem az adja, hogy kiterjesszék-e a pontszerzőzónát, hanem azt, hogy mennyire: felmerült ötletként, hogy ne csak a 12. helyig osszanak pontokat, hanem még tovább – akár úgy is, hogy mind a 20 indulónak (vélhetően célba érkezéstől függővé téve mindezt).

„Úgy vélem, észszerű a pontrendszer megváltoztatása, de voltak kérdések annak kapcsán, hogy meddig menjünk el” – árulta el a Williamst irányító James Vowles a Formula.hu jelenlétében. „A 12., a 14., a 16. helyig vagy akár alapvetően az összes autóig? Nagyon jó beszélgetés alakult ki ekörül az F1 Bizottságban, ahol egységesek voltunk annak kapcsán, hogy csináljunk valamit, ami jó a sportnak. Ugyanakkor szánjunk rá időt, hogy jól és egyszer tegyük ezt meg.”

Mike Krack, az Aston Martin csapatfőnöke arra is rámutatott, hogy manapság már nem kell félni attól, hogy hozzányúljanak valami tradícióhoz az F1-ben: „Szerintem meg kell vizsgálni a rendszert. Új rajongói bázisunk is van, már nem vagyunk azok a puristák, akik voltunk sok évig. Úgyhogy itt az ideje, hogy megnézzük.”

„Személy szerint úgy gondolom, mindig legyen valamiért küzdened, bárhol is vagy” – vélekedett Krack. „Jó egyetértés alakult ki közöttünk abban, hogy módosítani akarunk, de ne siessük el, mert nem akarjuk később újra megváltoztatni. Szóval szerintem fontos, hogy jól átgondoljuk, és aztán következő alkalommal átbeszéljük az újabb tervezeteket.”

f1-vowles-brown-miami

Az ellenzők szerint felmerülhet, hogy ha mindenki vagy majdnem mindenki pontot kapna a futamokon, akkor elveszne annak a jelentősége, hogy valaki pontszerzőként ér célba, aminek más-más módon, de a Formula-1 történetében mindig érdemet és teljesítményt jelentett. Zak Brown, a McLaren elnök-vezérigazgatója szerint azonban annak is meglenne az előnye, ha az összes helyezett vb-egységet kapna:

„Szerintem minden mellett lehet érvelni. Nyilván ez egy jelentős átszabás lenne. Úgy vélem, amint pontok jönnek játékba, az minden egyes előzést még fontosabbá tesz. Néhány autó kiállhat, hogy spóroljon és megóvjon dolgokat az autóján, mert nincsenek pontszerző helyen – ez kiküszöbölné ezt a helyzetet.”

„Ha egy gyorsabb autó hátulra keveredik, akkor minden előzésnek lenne tétje. Szóval szerintem van érv amellett, hogy a teljes mezőny pontot kapjon – és semmiképp sem kevesebben, mint tizenketten. De ahogy mondták: ezen egyszer kell változtatnunk, és ebben is állapodtunk meg az F1 Bizottságban, hogy vizsgáljuk át. Úgy gondolom, minden csapat egyetértett abban, hogy a pontok kiterjesztése jó dolog.”

formula.hu