„Részmunkaidősként” érkezhetnének új csapatok az F1-be?

Immáron több mint egy éve húzódik az Andretti-ügy a Formula-1-ben. Azok után, hogy az FIA tavaly év elején kiírta a pályázatot az érdeklődő új alakulatok számára, majd csak a General Motorshoz tartozó Cadillackel partnerségre lépő amerikai formáció kapott tőlük zöld jelzést, az F1 és a FOM január végén mégis visszadobta – legalábbis egyelőre – a jelentkezésüket, többek között arra hivatkozva, hogy Andrettiék nem adnának hozzá plusz értéket a sportághoz.

Az Andretti Cadillac ennek ellenére tovább dolgozik a projekten, folyamatosan bővítik a központjaikat és már szélcsatornában is teszteltek, miközben elmondásuk szerint a FOM-mal is egyeztetnek (ennek egy újabb körére állítólag a hétvégi F1-es Miami Nagydíjon is sor fog kerülni).

A RacingNews365.com viszont eközben arról számolt be, hogy egy javaslat egy új, alternatív útvonalat kínálhatna az esetleges új csapatoknak az F1-be való beszállásra. A tervezetet két olyan technikai szakember, Tim Milne és Lewis Butler állította össze, akik évekig az F1-ben dolgoztak, mielőtt motorsport-tanácsadási tevékenységbe kezdtek. Milne a Hitech és a LKYSUNZ tavaly az FIA által elutasított projektjein is dolgozott.

f1-start-2024-1

Az elképzelés meglehetősen újszerű lenne, viszont akár három új istálló érkezését is lehetővé tenné. A csavar az lenne a dologban, hogy nem teljes jogú konstruktőrként csatlakozhatnának, és olyan régiót kellene képviselniük, amely jelenleg nem indít F1-es gárdát, azaz Amerikát, Ázsiát, Afrikát vagy Óceániát.

Az, hogy nem konstruktőrként állhatnának rajthoz a Formula-1-ben, azt jelentené, hogy nem szerezhetnének pontokat a konstruktőri világbajnoki értékelésben, valamint a pénzdíjakra sem lennének jogosultak. Ráadásul kvázi „részmunkaidőben” versenyeznének csak az F1-ben: a tervezet szerint minimum nyolc olyan pályán indulnának, ahol elfér 26 autó, emellett pedig további hat versenyen állhatnának rajthoz külön azzal a céllal, hogy fejlődjenek a saját hazai piacukon.

Technikai fronton több területen is jóváhagyott eszközöket használhatnának, például a karosszériát is egyenbeszállító biztosítaná. Ami pedig az anyagi részét illeti: a csapatok minden versenyen jelen lehetnének a paddockban, hogy növeljék a bevételi forrásaikat, és egy minimális határértéket elő is írnának, amelyet el kell érniük az új piaci bevételi forrásaikkal. Eközben pedig a szakemberek toborzására, a létesítmények és az autó teljesítményének fejlesztésén lenne a hangsúly.

A tervezet célja elvileg az, hogy a negyedik szezontól kezdve teljes értékű konstruktőrré válhasson az a csapat, amely három idény során bizonyított. Ehhez az kell, hogy az említett minimumot elérjék a bevételi forrásokkal, növeljék a hazai piacukon a szurkolói elérést, valamint létrehozzák a központjaikat, a gyártási kapacitásaikat, szintén a hazai piacukon.

Mindemellett a pályán nyújtott teljesítményüknek is meg kell ütnie egy „elfogadható” szintet: ezt a második idény közepén mérnék fel, többek között a megtett versenykörök és a téttel bíró edzéseken futott köridők alapján.

f1-start-2024-2

Milne a RacingNews365.com portálnak elmondta: amikor az Andrettit elutasította az F1 – valamint előtte már az FIA kidobta többek között a Rodin, a Hitech, a LKYSUNZ pályázatát – , úgy érezte, hogy ezzel gyakorlatilag azt mondták ki, hogy nem lehet sikeres csapatot a semmiből felépíteni néhány év alatt, de logikátlannak találta, hogy rácsapják az ajtót olyan márkákra, mint az Andretti vagy a General Motors.

Viszont úgy érzékelte, hogy a 2026-os új Concorde-egyezménybe vélhetően bekerülő 600 millió dolláros belépti díj – ami a háromszorosa a jelenlegiben foglalt 200 milliónak – sem szolgálja senki érdekét, ha az új jelentkezők inkább másra is elköthetnék azt az összeget:

„Ha ehelyett azt mondjuk: ’oké, ne fizesd ki azt a 600 millió dollárt, de gyere és versenyezz, miközben semmit nem veszel ki a kasszából’, nagyon meglepődnék, ha ezt bármely új csapat ellenezné. Úgyhogy ahelyett, hogy 600 millió dollárt kérnénk „felhígulás elleni” díjként, inkább fektesse az új csapat ezt a pénzt abba, amivel segíthet fejleszteni a sportot, aztán a sport eldöntheti, mi legyen.”

„Egy új csapat csak akkor válhatna konstruktőrré, amikor már megmutatta a sporthoz hozzáadott értékét, és hogy minden istálló jobban jár az új alakulat jelenlétével. Találnunk kell egy stratégiát, amely minden fél számára előnyös” – mondta el Milne.

„Ez arról szól, hogy a csapatok prioritásként az autó teljesítményére fókuszáljanak. Az egyik dolog, amit a FOM mondott, hogy nem hiszik, hogy az Andretti megérkezne és versenyképes lenne. Mi azt mondjuk, koncentráljanak az új csapatok az alapteljesítmény elemeire, így az aerodinamikára, a járműdinamikára, a gumik megértésére, miközben mellette növekszenek és megszerzik a fennmaradó mérnöki kompetenciákat, amelyek szükségesek a Formula-1-es szinthez.”

formula.hu