Miért az Aston volt Alonso legjobb opciója?

Csütörtök este jelentette be az Aston Martin, hogy szerződést hosszabbítottak Fernando Alonsóval, akinek a korábbi kontraktusa 2024 végéig szólt a silverstone-i gárdával. Az új trendnek megfelelően a csapat nem árulta el, pontosan meddig írt alá a versenyző – ezt láthattuk idén eddig Charles Leclerc-nél, Lando Norrisnál és Lewis Hamiltonnál is –, csupán annyit lehet tudni, hogy több évre szól a megállapodás, így az az új szabályrendszer 2026-os kezdetét is érinti.

f1-alonso-aston-japan-1

Alonso döntését alighanem ez utóbbi aspektusból érdemes elsősorban szemlélni, hiszen bár 2025-ben is történhetnek átrendeződések az erőviszonyokat illetően, igazán nagy dobásra az új szabályok jelentenek lehetőséget bárki számára. Innen nézve pedig a spanyol a(z egyik) legjobb opció mellett tette le a voksát.

Alonso a bejelentést követő gyors online sajtótájékoztatón a Formula.hu jelenlétében több érvet is felsorakoztatott az Aston Martinnal való hosszabbítás mellett. Mindenekelőtt jelezte, hogy bár egyeztetéseket folytatott más istállókkal is, a „zöldeknél” érezte igazán az akaratot arra, hogy együtt folytassák a 2023-ban megkezdett munkát.

Az is alighanem szerepet játszott a kétszeres F1-es világbajnok döntésében, hogy az Aston Martinnal a Formula-1-es pályafutásán túlmutató megállapodást írt alá. Ám amit ő maga is külön kiemelt, hogy a választásában kulcsszerepet játszott az a tényező, hogy 2026-tól az alakulat a Honda gyári partnere lesz a száguldó cirkuszban.

Pikáns lehet ez Alonso és a japánok feszültségektől sem mentes múltja miatt, de valójában a 42 éves pilóta alighanem jól gondolkodott. A mclarenes küszködős éveket már rég maga mögött hagyta a Honda, az elmúlt években a Red Bull-lal a sport domináns erőjévé léptek elő. És bár 2026-ban új motorok érkeznek, a váltás korántsem olyan mértékű, mint volt 2014-ben, hiszen bár az MGU-H kikerül a hajtásláncból, miközben növekszik az elektromos komponens szerepe, azért több elemében – például a V6-os belsőégésű motort illetően – az alapok változatlanok.

f1-alonso-aston-japan-3

Természetesen a 2026-os új szabályok mindenki számára ugrást jelentenek az ismeretlenbe, de jelen állás szerint nem tűnik úgy, hogy az Aston Martin rossz választás lenne. És nem is csak a Honda szempontjából, amely az utóbbi években bizonyította, hogy megértette a hibrid turbómotorok működését és sikeres projektet visznek jelenleg is a Red Bullnál, hanem maga a csapat oldaláról nézve is vannak biztató jelek.

Az Aston Martin Lawrence Stroll irányítása alatt egyértelmű fejlődést mutat, a tavalyi évközi visszaesés ellenére is stabil élcsapatnak tekinthetők. Mindez az előrelépés a korábbi évekhez képest nem a semmiből jön, Stroll óriási erőforrásokat fektet a csapat felfuttatásába és fejlesztésébe, aminek legnyilvánvalóbb jele az új technológiai kampusz, amelynek első épülete már tavaly működésbe lépett, a kettes és hármas számún pedig most is zajlanak a munkálatok – beleértve egy vadonatúj szélcsatornát is.

Az Aston jövője fényesnek tűnik: ultramodern gyár és központ, tőkeerős háttér, az Aramco révén egy fontos partner, amely a fenntartható üzemanyagra való váltás szempontból is lényeges, a Honda pedig immár a gyári státuszt is biztosítani fogja. Garancia persze nincs a sikerekre, de az előjelek és az összkép mindenképp biztató.

Alonso utalt rá, hogy egyeztetett más csapatokkal, de azok nem voltak igazán komoly tárgyalások. Konkrétan arra is rákérdeztek a spanyolnál, hogy ezek között szerepelt-e a Red Bull és a Mercedes is, de a versenyző rutinosan kikerülte azt, hogy megnevezze a szóban forgó alakulatokat. Mindenesetre az F1 élcsapatai közül valóban ez a két opció jöhetett volna még számításba, hiszen a Ferrarinál és a McLarennél is telt ház van pilótafronton – viszont nem biztos, hogy 2026-ra bármelyik jobb esélyt kínálna Alonso számára.

f1-alonso-aston-japan-2

A Red Bull ugyan dominálja jelenleg a Formula-1-et, de náluk óriási kérdőjelet jelentenek a 2026-os új hajtásláncok. Még nagyobbat, mint bármelyik másik csapatnál vagy gyártónál, hiszen a Red Bull Powertrains ekkorra rukkol elő az első teljes mértékben saját – a Ford némi közreműködésével – fejlesztésű erőforrásával. Eddig a Honda műszaki támogatása és az ő motorjuk továbbvitele óriási segítséget jelentett, 2026-tól azonban a saját lábukra kell állniuk.

Nem véletlen, hogy Max Verstappen esetleges távozása kapcsán is a Red Bullon belüli hatalmi feszültségek mellett a 2026-os motorszabályokat emlegetik potenciális kiváltó tényezőként, és bár a regnáló háromszoros világbajnok elmondta, hogy tudják, mekkora fába vágják a fejszéjüket, de nem pánikolnak, igenis komoly bizonytalansági faktort jelent az új motorprojekt. És láthattuk a turbóéra első éveiben, amikor a Renault silány erőforrással látta el őket, hogy a jó karosszéria sem tud mindent kompenzálni.

A Mercedes pedig – ahogy arra Alonso pikírten maga is utalást tett a Japán Nagydíj után – jelenleg sem érződik jobb választásnak, mint az Aston Martin. Egy-két villantást leszámítva a Mercedes érezhetően nem találja a nyitján a 2022-ben életbe lépett ground-effect autóknak, és bár időről időre elhangzanak optimista nyilatkozatok a részükről, Toto Wolff csapatfőnök is elismeri: a harmadik szezonban járva sem értik, miért nem köszön vissza a pályán az a teljesítmény, amit a szimulációk alapján mérnek. Az új motorformula persze ismét az élre repítheti az Ezüst Nyilakat, mint tíz éve, de erre bazírozni nem lenne kisebb kockáztatás, mint az Aston mellett letenni a voksot.

f1-alonso-aston-dzsidda-mercedes-1

Nincs tehát olyan projekt, ami biztosan jobb lenne Alonso hőn áhított harmadik világbajnoki címe – mert ne legyenek kétségeink, még mindig ez a célja a spanyolnak – szempontjából, mint az Aston Martin, ahol ráadásul érezhetően otthon érzi magát, amely alakulatot már ismer, és amely csapat az elmondása szerint tényleg akarta is őt.

Alonso hosszabbításával az egyik legfontosabb ülés kelt el, és ez alapjaiban befolyásolhatja az átigazolási keringő további lefolyását is. A Mercedesnél és a Red Bullnál eggyel kevesebb opció maradt, Carlos Sainz előtt pedig bezárult egy igen értékes ajtó.

Az említett két csapatnál viszont nincs sem pánik, sem sietség: a Red Bullnál Sergio Perez feljavult formája nem teszi ezt indokolttá, a Mercedesnél pedig érezhetően egyre erősebben Andrea Kimi Antonellit tekintik a jövő megoldásának. Az Alonso–Aston házasság így inkább Sainz szempontjából szűkíti a lehetőségeket: az Aston lehetett volna az egyik legjobb opció számára, amely azonban így kiesett – maradt vélhetően a Mercedes, a Sauber/Audi és esetleg a Williams. Izgalmas hetekre van még kilátás ilyen szempontból.

A pilótapiacról – még az Alonso-bejelentés előtt – a Pitwall e heti adásában is hosszan beszélgettünk:

formula.hu