Milyen fejlesztéseket hoztak az F1-es csapatok a Japán Nagydíjra?

Két csapat is nagyobb fejlesztésekkel érkezett meg Japánba: ez az első hétvége, amikor komolyabb csomagokat láthatunk, és az élen ezúttal a Red Bull, valamint az Aston Martin jár.

Kezdjük a világbajnokkal, amely amúgy is a mezőny élén található, de ahogy arról már hónapokkal ezelőtt szó volt, Suzukára átalakította az autóját. Egyrészt megújult az oldaldobozok légbeömlője, a csapat tájékoztatása szerint az optimális bemeneti nyomást keresték, és kisebb kilépő részt szerettek volna elérni, hogy hatékonyabbá váljon az autó aerodinamikailag.

f1-redbull-japan-verstappen

Ehhez hozzáigazították a padlólemez éleinek vonalvezetését, és magát a padlólemez „testét” is, a közlemény szerint azért, hogy még ideálisabban tudják elosztani a leszorítóerőt úgy, hogy megmaradjon a stabilitás – a padlólemez élei nagyobb dőlésszöget kaptak ugyanilyen okból.

Végül bemutattak egy Suzuka-specifikus módosítást is: az első fékeknél kisebb csöveket alkalmaznak ezen a hétvégén, úgy magyarázták ezt, hogy optimalizálták az alkatrész geometriáját – itt nem kapnak akkora terhelést a fékek, így aerodinamikai szempontból javíthattak a helyzeten.

Nagyobb csomaggal készült az Aston Martin is

A silverstone-iak jelentik a másik csapatot, amely komolyabb fejlesztésekkel érkezett meg erre a hétvégére. A tájékoztatás szerint a padlólemez minden eleme megújult, a vonalvezetésük más, és ők is a leszorítóerő elosztásán igyekeztek módosítani – mint mondták, nagyobb leszorítóerőt érhetnek el az új megoldásokkal, javul a légáramlás az autó alatt. 

Nem maradt ki a csomagból a diffúzor sem, annak felületén módosítottak, szintén azzal a céllal, hogy a légáramlatok minősége javuljon, amitől nagyobb és egyenletesebb leszorítóerőt várnak.

f1-astonmartin-japan

Szintén megújult a motorborítás, úgy tervezték meg, hogy több hűtési megoldást is választhassanak vele, de átalakították a „vállait”, módosították a padlólemez felső részét, és a motorborítás hátulját, a hátsó felfüggesztéshez érkező „kijáratot”. A hűtés javítása mellett ezt a padlólemez átalakítása indokolta, a leszorítóerő elosztását segíti az új kialakítás.

Végül pedig az övszárny is más, ami szintén a diffúzor és a padlólemez felső részének átszabása indokolt, a csapat úgy fogalmazott, hogy az egész csomag működéséhez kellett igazítani ezt az alkatrészt.

Ferrari, McLaren, Mercedes

A top ötből a másik három csapat közel sem hozott ekkora változtatásokat: a Mercedes konkrétan semmit, egyetlen új elemet sem mutatott be, a McLaren csak az első fékcsöveken módosította ugyanazt, amit a Red Bull, míg a Ferrari a beharangozott nagyobb fejlesztési csomagból csak két dolgot rakott fel az autóra. 

f1-ferrari-japan-sainz

Az egyik egy pályaspecifikusnak minősített hátsó szárny, az olaszok tájékoztatása szerint az alacsonyabb tapadási viszonyokra készülve ez tulajdonképpen egy 2023-as megoldás, amit választhatnak ezen a hétvégén, ha úgy ítélik meg.

A nagyobb módosítás a hátsó felfüggesztés átalakítása, aerodinamikailag javítottak rajta, bár ők maguk hangsúlyozták, hogy ez is csak egy apró változtatás – a felső lengőkar borítása más az eddigiekhez képest. A korábbi tervek szerint ehhez érkezik majd egy következő módosítás Imolában, és az első fejlesztési csomagot így tulajdonképpen két részletben szerelik fel az autóra.

Az alsóház

A mezőny második felében a Haas az, amely semmilyen fejlesztést nem hozott Suzukára, a többiek azért valamit faragtak az autón.

A Visa Cash App RB az anyacsapathoz hasonlóan a padlólemezen dolgozott, az alsó része, valamint az éle, a kis aeroszárnyak is módosultak, a várakozások szerint ezzel növelni tudják a leszorítóerőt. 

Nagyjából ugyanilyen módosításokat mutatott be a Stake, az autó alja változott meg erre a hétvégére.

f1-williams-japan

A Williams és az Alpine inkább a szárnyakon dolgozott. A grove-iak az első szárny véglapjait gondolta újra, másképp kapcsolódnak most a főelemhez, amelytől azt várják, hogy az első gumik körüli áramlás átalakul, és az egész autó aerodinamikailag hatékonyabbá, kiszámíthatóbbá válik. Ezen felül történt egy minimális módosítás a hátsó szárnyon, illetve az övszárnyon is, ezeket állítólag a suzukai pálya karakterisztikája indokolta.

Az Alpine is módosította az övszárnyat, az enstone-iak azt mondták erről, hogy a padlólemezt próbálták ezzel hatékonyabbá tenni – de dolgoztak az első szárnyon is, hogy kisebb legyen a légellenállásuk, és ehhez az első fékcsövek elrendezését is hozzáigazították.

formula.hu