Mai hírösszefoglalónkat kezdjük azzal, hogy távozik a Red Bull F1-es csapatától Lee Stevenson, aki 18 évet töltött el az istállónál, és az utóbbi időszakban Max Verstappen főszerelőjeként dolgozott. Stevenson fontos szereplője volt a csapatnak, 2020-ban nagy szerepet vállalt például abban, hogy Verstappen dobogóra állhasson azon a Magyar Nagydíjon, amelynek a felvezető körén hibázott és összetörte az autóját. A szakember tegnap, március 28-án, csütörtökön dolgozott utoljára Milton Keynesben, amely után Instagram-posztban búcsúzott – állítólag egy másik csapathoz igazol a paddockban.
Hatalmas fizetéssel csábítja az Aston Martin F1-es csapatához Adrian Newey-t Lawrence Stroll – számolt be saját forrásai alapján a Motorsport.com. A portál úgy tudja, hogy a Szaúd-arábiai Nagydíj hétvégéjén tett egy jelentős ajánlatot a Red Bull sztártervezőjének a silverstone-i istálló vezére, aki korábban sem rejtette véka alá, hogy komoly ambíciók mentén építi a csapatát.
Az F1-es pontrendszer megváltoztatását vetette fel Nico Hülkenberg. A Haas német pilótája kétszer is pontot szerzett az első három futam során, de véleménye szerint teljesen kettészakadt a mezőny, van öt csapat, amely a pontszerzésért küzd, és van még öt, amely csak a lepattanóra, az első ötös hibájára várhat, mert egyébként önerőből nem férhet be a top tízbe. Hülkenberg szerint mivel a megbízhatóság is minden korábbinál magasabb az F1-ben, így talán érdemes lehet átgondolni az egész pontrendszert, hogy csak tízen kapnak-e pontot, vagy hogy jár-e más részeredményért valami jutalom.
25 év börtönre ítélték a Mercedes F1-es csapatának korábbi szponzorát. Az FTX csődjét az utóbbi évek egyik legnagyobb pénzügyi csalásaként emlegetik, 14 hónapig volt a Mercedes partnere, majd 2022 őszén, a bedőlés után bontották fel a megállapodásukat. Az ügyvezetőt 25 év börtönbüntetésre, és 11 milliárd dollár büntetésre ítélték Manhattanben.
A potenciális F1-es visszatérésről kérdezték Sebastian Vettelt a hétközi WEC-tesztje után – és a négyszeres világbajnok nem zárkózott el teljesen ettől. „Az ember nyilván gondol rá, flörtöl a gondolattal, de néha az van, hogy az egyik gyerekem mondja, hogy ’apa, ne csináld, mert akkor sokat leszel távol’. Nagyon élveztem az utóbbi másfél évet, a gyerekeimmel töltött időt, remélhetőleg ők is” – mondta mosolyogva Vettel. „Talán a hangulat megint változni fog, de a dolgok jelenleg még nagyon jól haladnak. Ráadásul 24 futam van az F1-es versenynaptárban, és ezen felül is tudom az én időmből, hogy hogyan szeretném végezni a munkámat, ha úgy döntök, hogy csinálom” – tette hozzá.
Arra a kérdésre pedig, hogy a felszabaduló Mercedes-ülésről beszélt-e Toto Wolff-fal, így válaszolt: „Beszéltünk telefonon, nyilván beszéltünk arról, hogy sok minden történik a Mercedesnél, de nem konkrétan arról, hogy beülhetnék az autóba.”
Szintén Vettel beszélt arról, hogy mit gondol Lewis Hamilton Ferrarihoz igazolásáról. „Nagyon régóta tagja már a mezőnynek, rengeteg tapasztalata van, és sikeresebb a karrierje, mint bármely más F1-es pilótának. Meg fogja oldani, de egy új csapathoz igazolás mindig nehéz, főleg az elején” – mondta a négyszeres világbajnok. „Rengeteg olyan arc tűnik el a környezetből, akiket évek óta ismertél és megszoktál, egy teljesen új környezethez kell hozzászoknod, de még egyszer mondom: meg fogja oldani. Először nagyon szkeptikus voltam a hírek hallatán, azt gondoltam, hogy nem igaz, de nagyon örülök Lewisnak” – tette hozzá a témában.
Ami pedig Max Verstappen esetleges eligazolását illeti: „Nyilván elég nagy a nyugtalanság most, de szerintem a sportolói szempontból jelenleg nincs oka bármi máson gondolkodni. Ismerem a csapatot, Christiant és Helmut Markót is nagyon jól még a magam idejéből, de nagyon nehéz nekem véleményt mondani, mert nem tudhatjuk, hogy mi történt és mi nem. Szerintem ezen a téren jó lenne egy kicsit nagyobb átláthatóság, de remélem, hogy az idő letisztáz mindent.”
Jelentős előrelépést tett F1-es autójával 2024-re a Ferrari – így látja a csapatfőnök, Fred Vasseur. A francia szerint pont a legfontosabb területen, a tavalyi autó legnagyobb gyengeségében sikerült komoly javulást elérniük, ez a fő titka annak, hogy ebben a szezonban eddig egyértelműek ők jelentik a második erőt a Red Bull mögött. „Hatalmasat léptünk előre, és szerintem nem is egy körön, mert abban tavaly sem voltunk túl messze, inkább abban, hogy mennyire marad stabil az autó az egyik gumikeverékről a másikra váltás után” – idézi Vasseur szavait az Autosport. „Igaz az, hogy tavaly a fő problémánk az autó versenyen való nehezen vezethetősége volt. Amint sietni kellett, már jöttek is a hibák, elfogytak a gumik, és negatív spirálba kerültünk. Most viszont sokkal könnyebb ráérezni, hogy hol vannak a határok, és éppen azon belül maradni, így amikor gumikezelésről van szó, sokkal-sokkal könnyebb azt megtenni.”
Az F1 technikai igazgatója, Pat Symonds szerint a 2026-ban érkező új szabályrendszerrel átlépik az ezer lóerős határt a sorozat autói. Ugyan sokan aggódnak amiatt, hogy az új motorformula gyengébb erőforrásokat eredményez majd, de Symonds egyáltalán nem ezt várja – a tervek szerint jóval több energia érkezhet majd az elektromos részről, mint jelenleg. „Jelenleg 900 lóerő körüliek a motorok, a 2026-os autókkal viszont ezer lóerő fölé megyünk, és azt akarjuk, hogy ennek nagyobb része jöjjön az elektromos motorból” – mondta Symonds az F1 hivatalos honlapján.
Laurent Mekies, Peter Bayer és Christian Horner is azt emelte ki, hogy a futamon már jól dolgozott Ausztráliában a jelenleg nagy nyomás alatt álló Daniel Ricciardo, és a hétvége kezdetén tévedt be az erdőbe. „Olyan gyors volt, mint a pontszerzők, szóval a top tízért harcolhatott volna egy jobb rajtpozícióval. Pozitívum, hogy Daniel nagyon erős versenyt rakott össze még úgy is, hogy hátulról rajtolt” – mondta Ricciardo.
Utólagos kizárás a WEC-ben, Rovanpera-vezetés a WRC-ben
Három héttel a szezonnyitó után, utólag zárták ki a Cadillacet a WEC katari futamáról. A verseny után elvégzett vizsgálatok során viszont az derült ki, hogy az autó karosszériájának bizonyos elemi nem egyeznek meg a homologizált verzióval. Az ezt követő vizsgálat során meghallgatták a Cadillacet is, a csapat pedig azzal védekezett, hogy a karosszériát gyártó Dallara hibázott, utóbbi cég pedig elismerte, hogy két elemet is a végső minőségellenőrzés nélkül küldött el a Cadillacnek, így lehetett minimális eltérés. A stewardok elfogadták a magyarázatot, de úgy határoztak, hogy ettől még a szabálysértés megvalósult, így három héttel a verseny után kihirdették: kizárják a futam végeredményéből a #2-es autót. Az ötödik helyet így a #7-es Toyota kapja meg, és az utólagos döntés értelmében az első WEC-pontjait ünnepelheti a BMW is, ugyanis a tizedik helyre így a németek #20-as autója léphet előre.
Zárásként pedig WRC: elkezdődött a rali-vb idei harmadik futama, a legendás Szafari Rali, a csütörtöki szuperspeciál után ma már egy hosszú és megterhelő napot teljesített a mezőny. Már akinek sikerült, az első két versenyt megnyerő Hyundai ugyanis két autóját is elvesztete: Esapekka Lappi alatt a hajtás esett szét, Ott Tanak pedig egy olyan sziklán ment át, ami az út közepén bukkant fel előtte, mindketten kiestek. A kenyai futamot utcahosszal vezeti a hátulról, kedvezőbb helyről rajtoló, de amúgy is kiemelkedő formában autózó Kalle Rovanpera: a finn toyotás eddig mind a hét szakaszt megnyerte, és 56,9 másodperces előnyben várhatja a folytatást. A második helyen csapattársa, Elfyn Evans következik, a harmadik Toyotával Takamoto Katsuta a harmadik, a vb-éllovasként érkező Thierry Neuville pedig negyedik az egyetlen állva maradt Hyundaijal, megelőzve a fordos Adrien Fourmaux-t.
formula.hu