F1-Archív: Rakétatámadás Dzsiddában

2023: Eddie Jordan, aki annak idején komoly szerepet játszott Lewis Hamilton Mercedeshez igazolásában, úgy véli, a hétszeres világbajnoknak el kellene hagynia csapatát a Ferrari kedvéért. Közben a Hamiltonnal szemben rasszista megjegyzést tevő Nelson Piquet-t súlyos pénzbüntetéssel sújtják, Fernando Alonso pedig a Brawn GP-hez hasonlítja a szezont parádésan kezdő Aston Martint.

2022: Az első szabadedzés közben érkeztek a hírek arról, hogy a pálya közelében található Aramco-finomítót rakétatámadás érte. A történtek miatt a második szabadedzés kezdete előtt az F1 vezetősége rögtönzött megbeszélést hívott össze pilóták és csapatvezetők részvételével, ahol arról döntöttek, hogy megtartják a hétvége hátralévő részét.

2021: Valtteri Bottas szerint kérdéses, hogy bármit is tudott javulni a Mercedes a hétvégi szezonnyitóra fordulva a bahreini teszten tapasztalt kezelhetőségi problémái után.

2020: Daniel Ricciardóban mostanra tudatosult, mi is az F1 valósága 2020 tavaszán. Az ausztrál pilóta a járvány miatt eltörölt nyolc futam hírére reagálva elárulta, fájdalmas ez számára, és különösen a Monacói Nagydíj fog neki hiányozni, amit 1954 óta minden évben megrendeztek.

2019: A Ferrari még nem jelentette be, de különböző forrásoktól a szaksajtó már biztosan tudja: a bahreini teszt keddi napján Mick Schumacher Ferrarival fogja megtenni első Formula-1-es köreit.

2018: Sebastian Vettel nyeri az Ausztrál Nagydíjat, mivel a virtuális biztonsági autó mögött kissé érthetetlen előnybe kerül a Mercedesszel szemben – Lewis Hamilton meg is jegyzi, hogy neki kellett volna nyernie, ha jól működik a csapat szoftvere, így viszont odaajándékozták a győzelmet a riválisnak. A dobogó harmadik fokára Kimi Raikkönen állhat fel.

2017: Lewis Hamilton szerzi meg az Ausztrál Nagydíj első rajtkockáját, miután két és fél tizeddel legyőzi Sebastian Vattelt. A német ferraris így is „bravúrt” ér el azzal, hogy beférkőzik a két Mercedes közé és néhány századdal megveri Vatteri Bottast, hiszen csapattársa, a negyedik helyezett Kimi Raikkönen közel kilenc tizedet kap Hamiltontól.

2016: Jönnek a fogadkozások több részről is: Lewis Hamilton szerint a Mercedes rajtjaival vannak gondok, de ha ezt kijavítják, semmi problémájuk nem lesz, Daniel Ricciardo arról beszél, hogy erősebbnek érzi a Renault-motort, mint korábban, a Haasnál pedig úgy látják, hogy az élcsapatokat is megszoríthatják nekik kedvező körülmények között.

2015: Az F1-es szaksajtó szerint Nico Rosbergnek csak akkor lesz reális esélye a vb-címre, ha megtanulja, hogyan kell megelőzni Lewis Hamiltont a pályán. 2014-ben a németnek volt több pole-ja és ő volt a jobb az időmérőkön, de a versenyeken rendre elvérzett Hamiltonnal szemben, sosem tudta megelőzni, ez lehet a kulcs számára 2015-ben.

2014: Ron Dennis, a McLaren vezére kijelenti, hogy Kevin Magnussenben minden megvan ahhoz, hogy világbajnok legyen az F1-ben. A dán újonc az időmérőn legyőzte világbajnok csapattársát, Jenson Buttont, majd a dobogón zárta első F1-es futamát Melbourne-ben, ezzel pedig lenyűgözte a wokingiakat – legalábbis átmenetileg…

2013: Christian Horner a sajtóban tett ígéretet arra, hogy még többször el fog beszélgetni Sebastian Vettellel, aki Malajziában megszegte a csapat egyértelmű utasítását. A német ugyan elnézést kért azért, hogy nem engedte nyerni Mark Webbert, de csapattársávaé heves vitába keveredett és ezt most a Red Bull vezetése sem nézte jó szemmel.

2012: Fernando Alonso nyerte a Malajziai Nagydíjat, de nem ő volt a nap sztárja, hanem a remek teljesítménnyel a győzelemért csatázó Sergio Perez, aki végül a második helyre ért be a Sauberrel. Az eső alaposan felborította az erőviszonyokat a futamon, ahol se a címvédő Vettel, se az idénynyitót megnyerő Button nem szerzett pontot, miután mindketten ütköztek Narain Karthikeyannal.

perez_2012_mal

2011: Biztató formában kezdte az évet a McLaren, hiszen az ausztrál hétvége második szabadedzésén Jenson Button és Lewis Hamilton voltak a leggyorsabbak a mezőnyben. A HRT nem készült el időben, mindössze egyetlen installációs körig jutottak Vitantonio Liuzzi révén.

2010: Bernie Ecclestone egy interjúban közölte, hogy Monza helye megingathatatlan a versenynaptárban – egyúttal azt is elárulta, hogy azon dolgozik, hogy 2012-ben megrendezzék az első New York-i F1-es futamot. Michael Schumacher közben azt mondja, hogy az a normális, hogy Nico Rosberg egyelőre gyorsabb nála a Mercedesnél.

2009: A tavaly visszavonult David Coulthard lesz a Red Bull tartalékversenyzője, miután az új-zélandi Brandon Hartley még nem kapta meg az induláshoz szükséges szuperlicenszet. Ugyan a hírek szerint pár hét alatt lezajlik a papírmunka Hartley-nál, a csapat inkább úgy döntött, hogy az első „távoli” versenyekre készenlétbe helyezi Coulthardot.

coulthard_2009

2008: Jövőre már éjszakai futamot rendezhetnek Sepangban, miután a malajziai szervezők úgy vélik, hogy szükség van a változtatásra tíz sikeres évet követően. A pontos dátumot egyelőre nem jelentik be, csak azt, hogy a közeljövőben történhet meg mindez, a „jövőre” egyelőre csak a promóter vágyálma.

2006: Hamarosan meghozza döntését a folytatásról – ezt ígérte Valentino Rossi, aki több ízben tesztelt már Formula-1-es autót. A Doktor leginkább magánélete miatt tart a váltástól, de sokak szerint egyébként sem lenne keresnivalója négy keréken, nem tudná felvenni a kesztyűt a legjobbakkal és csak lerombolná a hírnevét.

2005: Rommá törte Williams-BMW-jét Antonio Pizzonia a csapat barcelonai tesztjén – a brazil versenyző szerencsére sértetlen maradt. Pizzonia a kilences kanyarban vesztette el uralmát az autója felett, ezzel pedig a csapat tesztprogramját is lezárta, hiszen ez volt a teszt utolsó napja. 

pizzonia_williams

2004: Bejelenti az FIA, hogy módosítják az F1-es időmérő lebonyolítását. Mostanból szombaton két kvalifikáció lesz majd, az elsőn az dől el, hogy a második ki hol indulhat, a rajtrácsról pedig a második, egykörös időmérés dönt majd. A tv-társaságok szerint az eddigi formula nem érdekelte az embereket és most is csak a második kvalifikációt közvetítik majd.

2003: Rosszul kezdte a szezont az elmúlt három évet és különösen az előzőt uraló Ferrari, két futam után még nincs győzelme az istállónak és egyetlen dobogós helyet tudott szerezni, azt sem Michael Schumacher, hanem Rubens Barrichello. A Scuderiánál azonban nincs pánik, szerintük ez torvényszerű, de hamarosan visszavágnak majd, mert nem a tempójukkal van gond, egyszerűen balszerencséjük volt eddig.

2002: A hétvégi Brazil Nagydíjra a Ferrari már elkészül egy autóval a 2002-es fajtából, így a friss technikát Michael Schumacher megkaphatja, Rubens Barrichellónak viszont be kell érnie a 2001-es változattal. A terv az, hogy így majd élesben is összehasonlíthatják a kettőt.

2001: 220-as tempónál vesztette el uralmát a Paul Ricard-i Mistral egyenesben Mika Salo a Toyota tesztautója felett, és olyan keményen csapódott a falba, hogy mentőkelikopterrel kellett kórházba szállítani. A finn versenyzőnek nincs komoly baja, csak a hátát fájlalja, de a kivizsgálás természetesen így is kötelező.

2000: A Ferrari versenyzői végeztek az élen a Brazil Nagydíj mindkét pénteki szabadedzésén: délelőtt a csapat új brazil pilótája, Rubens Barrichello, délután pedig a kétszeres világbajnok Michael Schumacher volt a leggyorsabb, így remek szájízzel készülhetnek a hétvége folytatására.

1999: Michael Schumacher közölte a világgal, hogy felesége, Corinna néhány nappal korábban egészséges fiúgyermeknek adott életet, aki a Mick nevet kapta, így meglehet a kétszeres világbajnok „trónörököse” – ez elég aktuális téma most, 2019-ben, amikor ezt a cikket írjuk…

mick_baby

1998: A Ferrari bejelentette, hogy jövő héten hivatalosan is óvást nyújt be a McLaren ellen a wokingi csapat szabálytalannak vélt fékrendszere miatt.

1997: A Mercedes sportigazgatója, Norbert Haug elárulta, hogy a McLaren szívesen átcsábította volna Michael Schumachert a Ferraritól, ám a német a maradás mellett döntött.

formula.hu