Fernando Alonsót és George Russellt is beidézték a felügyelők a Formula-1-es Ausztrál Nagydíj leintése után utóbbi versenyző futam végén történt balesete miatt. Bár a stewardok az FIA dokumentumában nem részletezték az okokat, de sejteni lehetett, hogy azért hallgatják meg Alonsót, mert felmerült a felvételek alapján, hogy az Aston Martin pilótája a szokottnál korábban fékezett a 6-os kanyar előtt.
Maga Russell elmondta a sajtónak nyilatkozva, hogy nem akar senkit gyanúsítani, az ő hibájáról van szó, bár furcsának találta, hogy beidézték Alonsót, míg a spanyol arról beszélt, hogy nem a mögötte érkező Mercedesszel volt elfoglalva a fináléban, mivel gondjai voltak az autóval.
A stewardok a két érintett versenyző meghallgatása és az adatok és a felvételek áttanulmányozása után végül arra jutottak, hogy Alonso veszélyesen vezetett, emiatt pedig utólag egy áthajtásos büntetést szabtak ki rá. Ez a verseny után 20 másodperces időbüntetéssé konvertálódik át, amellyel a kétszeres világbajnok a hatodikról a nyolcadik helyre csúszik hátra, Lance Stroll és Yuki Tsunoda pedig javít egy-egy helyezést.
A stewardok igen hosszú kommentárt fűztek a büntetéshez, amely mellé még három büntetőpont is járt Alonsónak. A felügyelők szerint a spanyol azt állította, hogy másképp akarta bevenni a 6-os kanyart: kisebb tempóval, korábbi gázelvétellel, hogy jobban sikerüljön a kigyorsítása. Russell viszont úgy fogalmazott a meghallgatáson, hogy az Aston Martin pilótájának manővere kiszámíthatatlan volt és váratlanul érte, emiatt túl gyorsan csökkent közöttük a távolság, a kanyarcsúcsponton tapasztalt alacsonyabb leszorítóerőnek köszönhetően pedig elveszítette az irányítását az autója felett.
A telemetriai adatok átvizsgálása után a felügyelők megállapították, hogy Alonso több mint száz méterrel hamarabb vette el a gázt a kanyar előtt, mint bármikor a futam során, és ott is fékezett és visszaváltott egyet, ahol korábban nem, majd rövid ideig újra felváltott és gyorsított még a kanyar előtt.
A felügyelők hangsúlyozták, a sportszabályzat 33.4-es cikkelyének szöveget vették figyelembe, miszerint egy versenyző nem vezethet indokolatlanul lassan és kiszámíthatatlanul. Azt is kiemelték, hogy az ítélethozatalkor magát a cselekedetet vették csak figyelembe, annak következményét – azaz Russell balesetét – nem.
Big impact for George Russell
Good to see the Mercedes man walk away unscathed from this crash#F1 #AusGP pic.twitter.com/Jsq6RZ1UBS
— Formula 1 (@F1) March 24, 2024
A stewardok szerint Alonsónak természetesen joga volt másképp megközelíteni a kanyart és az Astonja mögött felkavart levegőért sem tehető felelőssé, szerintük viszont az is tény, hogy bármilyen indíttatásból fakadóan ugyan, de a 42 éves pilóta manőversorozata rendkívüli és kiszámíthatatlan volt.
A büntetés mértékét illetően kiemelték: az idei évre az iránymutatás a hasonló vétségekért 10 másodperces időbüntetést ír elő, viszont súlyosbító körülmény esetén ez áthajtásos büntetéssé is emelhető – márpedig a szándékos manőversort annak tekintették egy egyszerű hibához képest.
Vizsgálták emellett a Stake F1 Teamet is Valtteri Bottas egyik kerékcseréje miatt, elgurult ugyanis az egyik kerékanya a bokszkiállás során. A stewardok úgy ítélték meg, hogy a Sauber „potenciálisan veszélyes” helyzetet teremtett mindezzel a bokszutcában, emiatt pedig 5000 eurós pénzbírságot szabtak ki az istállóra.
formula.hu