A Magyar Nemzet Vitézy Dávidtól úgy értesült, Szaniszló és hivatala az, amely minden eszközzel gáncsolja a lajosmizsei vasútvonal átépítését, ugyanis a vasúti projekt egyik lényeges eleme a vasútvonal felsővezetésbe való emelése például azért, hogy a villamosok akadály nélkül áthaladhassanak alatta. Az is kérdéseket vet fel, hogy forrás csak a villamosvonal tervezésére van, a kivitelezésre nincs.
A lajosmizsei vasútvonal átépítését, felújítását Lázár János építési és közlekedési miniszter tárcája menedzseli. Nemrég jött ki a kormány az uniós projektek listájával, amely tartalmazza ezt a fejlesztést, a forrás rendelkezésre áll – mondta el a Magyar Nemzetnek Vitézy Dávid. A lap a 42-es villamosvonal meghosszabbításával összefüggésben kérdezte a korábbi közlekedési államtitkárt, a volt Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatóját.
Karácsony Gergely főpolgármester és Szaniszló Sándor, a XVIII. kerület polgármestere csütörtökön, sajtótájékoztatón jelentette be: a Gloriett-lakótelepig meghosszabbítanák a jelenleg csak Kispesten, az Ady Endre úton közlekedő 42-es villamosvonalat. Csak éppen a meghosszabbítandó villamosvonal útjában a lajosmizsei vasútvonal sínpárja áll. Ami nem is lenne probléma, ha pont Szaniszló Sándor (DK) vezette önkormányzat nem gáncsolná a vasút fejlesztését célzó kormányzati projektet. Vitézy elmondta: a vasútvonal fejlesztése jelenleg akadályoztatva van. A tervek készen állnak, a forrás rendelkezésre áll.
– A tervek szerint, miután a vonat elhagyja Kőbánya-Kispest vasútállomást, egyből egy felsővezetésben haladna tovább, egy hídon keresztezné az Üllői utat, amit ma szintben keresztez a Lajosmizsei sorompónál az 50-es villamos, majd a továbbiakban a magasított útvonalon szintén egy vasúti hídon keresztezné az Ady Endre utat, amely alatt a 42-es villamos meghosszabbított vonala földszintben haladna át – mondta el Vitézy Dávid a tervekkel kapcsolatban.
Mint a közlekedési szakember összegezte: a vasút a Kőbánya-Kispest vasútállomástól felsővezetésben haladna egészen a Budapest Honvéd stadionjának túloldaláig, onnan süllyedne vissza a földszínig.
A kialakítás hasonló lenne, mint például Zugló Vasútállomás mellett a Thököly út fölött, vagy Kőbányán a Liget tér mellett.
– Korábban még a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatójaként Gajda Péter kispesti polgármesterrel hosszasan egyeztettünk a 42-es villamos ügyében. Megállapodtunk, a kispesti részen nincs vitás kérdés. Jelenleg éppen a XVIII. kerületi polgármester próbálja akadályozni mindenféle irányított kérdésekkel, kérdőívekben a kormányzati vasútfejlesztést – mutatott rá a vasútfejlesztés akadályoztatására Vitézy.
A közlekedési szakembert az anyagi forrásokról is kérdezték, aki elmondta: a lajosmizsei vasútvonal fejlesztése az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz (IKOP Plusz) uniós pályázati program által valósul meg, aminek a kedvezményezettje az Építési és Közlekedési Minisztérium. A villamosvonal tervezésére a kormány tízmillió forintos uniós forrást biztosít, ott a kedvezményezett a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).
A március 4-i Magyar Közlönyben jelent meg, hogy a kormány a fővárosnak tízmilliárd forintot biztosít négy villamosvonal tervezésére, a „Fővárosi villamos előkészítési projektek” cím alatt. Ezeket a projekteket Vitézy Dávid még a BFK vezérigazgatójaként tárgyalta le Karácsonyékkal. A 42-es vonal meghosszabbítása mellett szerepel a Bajcsy-Zsilinszky úti villamos tervezése és a 3-as villamos pesterzsébeti szakasza is.
A közlekedési szakember arra is rámutatott: a kivitelezési forrásoknak nincs még nyoma, a 42-es villamos meghosszabbítása is az ismert okok miatt egy távolabbi jövőben valósulhat meg, ezért Karácsony sajtótájékoztatóját inkább egy kampányeseménynek tudja be. Leszögezte: a villamosfejlesztés nem tud addig megvalósulni, amíg a vasúti fejlesztés akadályozva van, azt pedig nem tudja megmondani, hogy mikorra szűnik meg ez az állapot, ez a DK-s polgármesteren múlik.
Az interneten az a hír is járja, hogy a 42-es villamosvonal meghosszabbítása kapcsán lakóházakat kell lebontani, kisajátítási folyamatoknak kell lezajlaniuk, ami a pestszentimrei lakótelepek házait is érintené.
– Az első tervek még Tarlós István főpolgármester első ciklusában készültek. Jelentősebb kisajátítást nem terveztünk, a Budapest Honvéd régi stadionja volt útban, azóta az új stadion megépült, ezzel már nincs gond. Nem emlékszem arra, hogy egyéb kisajátítási problémák lettek volna a 42-es villamos körül. Nyilván, ha újratervezi a főváros, akkor egy nyomvonal-változtatással ez a probléma előkerülhet. A nagyobb problémát inkább a vasúti átvezetés okozza – zárta a beszélgetést Vitézy Dávid.
Írta a Magyar Hírlap