Néhány példa:
Németország – vezetés és étkezés
Németországban a sofőrök 0,5 ezrelékes véralkoholszinttel is vezethetnek, azonban a vezetés közbeni étkezés szigorúan tilos. A rendőrség akár egy szendvics elfogyasztásáért is kiszabhat büntetést.
Lengyelország – tűzoltókészülék kötelező
Európa számos országában bizonyos felszerelések kötelezőek az autókban. Lengyelország különleges előírással rendelkezik: minden járműben tűzoltókészüléknek kell lennie és ez nem csupán egy egyszerű szabály. Azt szolgálja, hogy a sofőrök és az utasok gyorsan reagálhassanak egy esetleges tűzesetkor. Ez a követelmény érthetőbbé válik, amikor megvizsgáljuk az ország útjain történt múltbeli eseteket.
Ciprus – tilos enni és inni vezetés alatt
Cipruson nem csak enni, de inni sem szabad a volán mögött, így érdemes előre felkészülni az útra, és elintézni az evés-ivás ügyeit a kijelölt pihenőhelyeken.
Körforgalmak kihívásai:
Az európai országokban a körforgalmakban való közlekedés sajátos szabályokat követ. Ha nincs elsőbbségadás kötelező tábla a körforgalom bejáratánál, akkor a behajtónak van elsőbbsége a már a körforgalomban lévőkkel szemben. Ez a jobbkézszabály alkalmazásán alapul, és érdemes figyelmesen megközelíteni ezeket a forgalmas csomópontokat.
Olaszország, Svájc és Görögország különlegességei
Olaszországban és Svájcban tilos a stoppolás, Görögországban a vezetés közbeni dohányzás jogszabályban rögzített tilalom alá esik. A bírságok összegét az utasok korösszetétele is befolyásolja, és gyermekek jelenlétében a büntetés jóval magasabb lehet.
Szerbia közúti kihívásai – a vontatókötél alapfelszerelés
Szerbiában egy másik meglepő szabályra bukkanunk: minden gépkocsiban kötelező a háromméteres vontatókötél és a vontatószem megléte. Szerbia útjain a vontatáshoz szükséges eszközök minden járműben szükségesek, nem csak a teherautók esetében. Megmagyarázható ez a szabály a sűrű forgalom, az időjárás okozta veszélyek és a távoli területeken való közlekedés szempontjából.
A szemüveges vezetők kötelezettsége – biztonsági intézkedés vagy előírás?
Portugáliától Svájcig terjedően az európai országokban a szemüveges vezetőknek specifikus előírásoknak kell megfelelniük. Ha a vezetőnek szemüvegre van szüksége az optimális látáshoz, akkor ezt kötelező viselnie vezetés közben. Ezt az országonkénti jogszabályok határozzák meg. A vezetőnek meg kell felelnie az ország által előírt látásélességi követelményeknek. Ezeket általában dioptriában vagy más látási paraméterekben fejezik ki, és a jogszabályok részletesen meghatározzák az elfogadható értékeket. Bizonyos országokban rendszeresen szemvizsgálaton kell részt venniük a vezetőknek, különösen az idősebb korosztályban, hogy biztosítsák a megfelelő látási képességet, sőt tartalékszemüveg meglétét is ellenőrizhetik a vezetés ideje alatt. Néhány országban előírják, hogy a vezetők csak bizonyos típusú szemüveget használhatnak vezetés közben. Például tilos lehet azoknak a szemüvegeknek a viselése, amelyek túl sötétek vagy tükröződnek.
Szlovénia – vészvillogó tolatáskor
Szlovéniában a vészvillogó használata kötelező tolatáskor. A szlovén közlekedési szabályok előírják, hogy ha egy járművezető hátrafelé halad, és a vészvillogó használata növeli a jármű láthatóságát, akkor köteles bekapcsolni azt. Ez a szabályozás a biztonságos közlekedési gyakorlat része, amelynek célja a balesetek megelőzése és a közlekedési szabályok betartása. A vészvillogók használata tolatáskor más járművezetők figyelmét hivatott felhívni a közelgő járműre, segítve ezzel a közlekedési helyzetek egyértelműbbé tételét és a balesetek elkerülését.
Észtország – jégpályás kalandok
Észtországban a biztonságiöv-használati szabályoknak van egy különleges kivételük, ami azokra vonatkozik, akik jeges tavakon vagy folyókon autóznak. Az ilyen helyzetben lévő vezetők mentesülnek a biztonsági öv használatának kötelezettsége alól. Ennek az intézkedésnek az az oka, hogy a vezetőknek vészhelyzetekben gyorsan ki kell tudniuk szállni a járműből, például ha a jég megreped vagy beomlik. A biztonsági öv használata ebben az esetben akadályozhatná a gyors evakuációt, és ezért kivételt tesznek ebben az egyedi körülményben. Fontos azonban megjegyezni, hogy ez a mentesség csak a jeges vízfelületeken való közlekedésre vonatkozik, és más közúti területeken továbbra is érvényben van a biztonságiöv-használati kötelezettség.
Málta – lassabb tempó az autópályán
Máltán szokatlanul alacsony, 80 km/h-s sebességgel szabad közlekedni az autópályákon.
Spanyolország – csendes utak
Spanyolországban szigorú szabályok vonatkoznak a mobiltelefonok használatára vezetés közben. Tilos kézben tartott telefonnal vezetni, beleértve a beszélgetést is. A vezető csak akkor használhatja a telefonját, ha az kéz nélküli készülékhez csatlakozik, vagy a jármű rögzített tartóban van. A szabályok megszegése komoly büntetéseket vonhat maga után.
Hollandia – biciklisek csendes utazása
Hollandiában, ahol sok a biciklis, még nekik is megtiltották a fej- és fülhallgató használatát. Hollandiában a biciklizés népszerű közlekedési forma, és a biztonságos közlekedés érdekében szigorú szabályokat alkalmaznak. A fej- és fülhallgatók használata biciklizés közben veszélyes lehet, mivel csökkentheti a biciklisek figyelmét és érzékenységét a környezetükkel szemben. A zajszigetelés miatt a kerékpárosok nehezebben érzékelhetik a közeledő járműveket, jelzéseket vagy más fontos hangokat, ami növelheti a balesetek kockázatát. A holland hatóságok ezért megtiltották a fej- és fülhallgatók használatát biciklizés közben annak érdekében, hogy a kerékpárosok jobban tudjanak koncentrálni a környezetükre, és biztonságosabban közlekedjenek. Ez a szabályozás hozzájárul a közutak biztonságának fenntartásához és a biciklizés népszerűségének ösztönzéséhez Hollandiában.
A fentiekből kitűnik, hogy minden európai ország sajátos közlekedési szabályokkal rendelkezik, és érdemes ezekkel tisztában lenni utazás előtt. Ezen szabályok betartása nemcsak a biztonságot szolgálja, hanem a kényelmes és gördülékeny utazás élményét is fokozza. Ne feledje, hogy az útikönyv és az előre való felkészülés mindig jó társak a külföldi utazások során. Jó utat kívánunk!
Írta a Magyar Hírlap