Áttörést értek el a multirezisztens baktériumok elleni harcban

Ez az anyag nagy lehetőségeket rejt magában a jövőbeni integrálásra orvosi kötszerekbe és implantátumokba a bakteriális fertőzések megelőzése vagy kezelése érdekében.

Ez az innovatív technológia, amely széles körű preklinikai tesztelésen ment keresztül, számos baktériumfajjal szemben bizonyult hatékonynak, beleértve az olyan szuperbaktériumokat is, mint a Staphylococcus aureus, amelyek jellemzően nagyfokú antibiotikum-rezisztenciát mutatnak.

Az antibiotikum-rezisztencia jelentős globális egészségügyi fenyegetést jelent, évente mintegy 700 000 ember halálát okozza, és ez a szám 2050-re évi tízmillióra emelkedhet, hacsak nem dolgoznak ki új módszereket a bakteriális fertőzések elleni küzdelemre – hangsúlyozta a Pravda.

Az RMIT Egyetem és a Dél-ausztráliai Egyetem (UniSA) által közös kutatása a fekete foszfor felhasználásával készült nanotechnológiára összpontosít, és a fertőzések, valamint a sebek korszerű kezelésére szolgál.

Az Advanced Therapeutics című folyóiratban közzétett eredmények bizonyítják e technológia nagy hatékonyságát a fertőzések kezelésében. A biológiai modellekben a baktériumok több mint 99 százalékát képes elpusztítani, miközben más sejteket érintetlenül hagy.

A kísérletekben a sebek hét nap alatt nyolcvan százalékban gyógyultak be, ami szintén figyelemre méltó.

Sumit Walia professzor, az RMIT University kutatásvezetője hangsúlyozta, hogy új tanulmányuk rávilágít arra, hogy innovatív technológiájuk milyen módon biztosít gyors antimikrobiális hatást, majd biztonságosan lebomlik, miután a fertőzés veszélye megszűnt.

Kifejtette: „Innovációnkat az teszi egyedivé, hogy nem csupán egy felületi bevonatról van szó. Beépíthető olyan gyakori anyagokba, mint a pamut és a titán, amelyeket orvosi kötszerek és implantátumok, valamint műanyagok és gélek készítéséhez használnak, ellenállóvá téve azokat a mikrobákkal szemben.”

Az RMIT University korábbi kutatásai már kimutatták, hogy a fekete foszfor hatékonyan pusztítja el a mikroorganizmusokat, amikor nanofinom rétegként alkalmazzák.

A fekete foszfor a foszfor legstabilabb formája, amely a természetben számos élelmiszerben megtalálható. Ultrafinom formában ez az anyag könnyen lebomlik az oxigén hatására, így ideális a mikrobák elpusztítására.

Írta a Magyar Hírlap