Annak idején a Formula Podcastban az elsők között számoltunk be róla, hogy egyre komolyabbak a tervek annak kapcsán, hogy a közeljövőben Madridba látogathat a Formula-1. Bár néhány hete még hűteni próbálta az ezzel kapcsolatos kedélyeket az FIA szenátusának az elnöke, aki szerint a Nemzetközi Automobil Szövetséghez még nem érkezett be semmilyen anyag ennek kapcsán, a napokban ismét intenzívebbé váltak a pletykák.
Ennek megfelelően kedden pedig az F1 hivatalosan be is jelentette, hogy 2026-tól Madrid bekerül a versenynaptárba. Méghozzá a jelenlegi trendeknek megfelelően egy vadonatúj új, részben utcai pályával, amelyet az IFEMA kongresszusi és kiállítóközpont közelében húznak majd fel (ez a létesítmény adott otthont az első hivatalos F1-es kiállításnak is tavaly, amely február elejétől Bécsben nyílik majd újra).
A pálya a tervek szerint 5,47 kilométer hosszú lesz és 20 kanyart fog tartalmazni, amelyen a becslések szerint 1 perc 32 másodperc körüli időmérős köröket láthatunk majd. A közleményből az is kiderül, hogy utcai és nem utcai szekciók is helyet kapnak majd a nyomvonalban.
A szervezők és az F1 hosszú távú szerződést kötött egymással: tíz évre írtak alá, így 2026-tól egészen 2035-ig garantált a madridi pálya helye az F1-es naptárban.
„Madrid egy hihetetlen város lenyűgöző sport- és kulturális örökséggel, a mai bejelentés pedig egy izgalmas új fejezet kezdetét jelenti az F1 számára Spanyolországban” – nyilatkozta az F1 vezérigazgatója, Stefano Domenicali. „Köszönetet szeretnék mondani az IFEMA Madrid csapatának, a madridi regionális kormányzatnak és a város polgármesterének, hogy összerakták ezt a fantasztikus ajánlatot.”
„Ez összefoglalja a Formula-1 vízióját a többnapos sportlátványosságot és szórakozást nyújtó eseményekről, amelyek maximális értéket szolgáltatnak a rajongóknak, innovációval és fenntarthatósággal karöltve” – mondta el Domenicali, míg Mohammed ben Sulayem FIA-elnök ugyancsak a fenntarthatóságot emelte ki, hozzátéve, hogy természetesen az FIA-nak kell majd homologizálnia az új pályát.
A madridi helyszín illeszkedik a jelenlegi Formula-1-es trendekbe, hiszen az elmúlt tíz évben Katart és a koronavírus-járvány sújtotta 2020-as idény beugróit leszámítva gyakorlatilag kivétel nélkül utcai/városi pályák debütáltak csak újonnan a naptárban: ebbe a sorba tartozik Szocsi, Baku, Dzsidda, Miami és Las Vegas is.
Madrid közelében egyébként korábban is rendeztek már F1-es futamot: a fővárostól bő 30 kilométerre fekvő jaramai aszfaltcsíkon összesen kilenc alkalommal futották a Spanyol Nagydíjat a hatvanas évek vége és a nyolcvanas évek eleje között.
A 2026-os kezdődátum azt is jelenti, hogy abban a szezonban akár két futamot rendezhetnek majd Spanyolországban, hiszen a Circuit de Barcelona-Catalunya pályának 2026-ig érvényes a szerződése az F1-gyel. Emiatt az is kérdés, hogy pontosan milyen név alatt fut majd a fővárosi esemény, bár a közlemény Spanyol Nagydíjént hivatkozik a madridi futamra – de a fő kérdés persze az, hogy mi lesz ezek után a barcelonai pálya sorsa, amely 1991 óta adott otthont az ibériai ország futamának.
[embedded content]
formula.hu