Ingyenessé válhat áprilistól a diákok és a nyugdíjasok közlekedése Kecskeméten

Ingyenessé válhat áprilistól a diákok és a nyugdíjasok közlekedése Kecskeméten

MH/MTI
2024. január 11. csütörtök. 20:15

A városvezető elmondta: a MÁV–Volán-csoport év eleji bejelentései kapcsán a februári közgyűlésen egy új kecskeméti tarifarendszerre vonatkozó javaslatot tesz a képviselő-testületnek.

Szemereyné Pataki Klaudia felidézte: a város tömegközlekedését biztosító Kecskeméti Közlekedési Központot öt éve, 2019 áprilisában alapította meg a kecskeméti önkormányzat. A vállalat révén a településnek önálló döntési jogosultsága van abban, hogy milyen tarifarendszert alkalmaz a közösségi közlekedés tekintetében.

Emlékeztetett: az elmúlt években a tömegközlekedés megújítása érdekében számos intézkedést tettek. A központ létrehozását követően, az elmúlt öt évben lecserélték a buszflotta járműveit, így jelenleg hetven korszerű, környezetkímélő autóbusz biztosítja a város tömegközlekedését. A több mint 12 éves országos átlaghoz képest Kecskeméten ezzel megfelezték a buszok átlagéletkorát – tette hozzá.

A polgármester elmondta, hogy az országban elsőként kötött háromoldalú megállapodást a település vezetése a MÁV-val és a Volánnal arra vonatkozóan, hogy elfogadják járataikon a város közigazgatási határán belül a kecskeméti bérleteket.

Az elmúlt évben iskolabuszjáratokat indítottak, és egy új bérletet is bevezettek a településen, amelynek értelmében minden a városban nappali tagozaton tanuló 6 és 25 év kor közötti diák ezer forint összegért válthat bérletet Kecskeméten. Az intézkedéseknek köszönhetően folyamatosan nő a tömegközlekedést választók száma a városban, az elmúlt évben a diákok száma 55 százalékkal, összességében az utazóké pedig 30 százalékkal nőtt Kecskeméten – sorolta.

Szemereyné Pataki Klaudia közlése szerint a tavaly bevezetett bérletet tennék áprilistól ingyenessé. A polgármester azt is bejelentette, hogy a közgyűlés támogatása esetén áprilistól valamennyi kecskeméti nyugdíjas is ingyen utazhat a városban kortól és a nyugellátás mértékétől, illetve jellegétől függetlenül.

Továbbá – a közlekedési útvonalak terheltségének csökkentése, valamint a munkahelyek védelme érdekében – áprilistól minden Kecskeméten munkát vállaló bérletének árát a felére csökkentenék. A gyakorlatban ez azt jelentené, hogy – amennyiben a képviselők megszavazzák a javaslatot – áprilistól minden kecskeméti felnőtt havi bérlet ára ötezer forintba kerül majd, míg a Kecskemét Kártyával rendelkező, zömében Kecskeméten élők bérlete 3500 forintért lesz megváltható – tette hozzá.

A távlati tervekről szólva a polgármester elmondta: elképzelhető, hogy öt év múlva akár már teljesen ingyenessé tudják tenni a kecskeméti tömegközlekedést. A folyamatos fejlesztések érdekében 2025 januárjától megkezdődik a városban a hidrogénhajtású autóbuszok tesztelése is, és az sem kizárt, hogy akár „találunk egy kötöttpályás útvonallehetőséget is, amely a teljes várost jelentős mértékben tehermentesítené” – tette hozzá.

Homoki Tamás alpolgármester a sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy a közösségi közlekedés fejlesztése érdekében az útfejlesztések mellett a külterületi buszmegállók a jövőben megfelelő világítást kapnak, a fontosabb csomópontokhoz, átszállási pontokhoz pedig kerékpártárolókat létesítenek.

Megvizsgálják továbbá az elektromosroller–elérési lehetőségek biztosítását is, illetve várhatóan az első negyedév végére befejeződő Izsáki út felújítása kapcsán a Homokbánya területén folyamatban van egy nagyjából 100 férőhelyes P+R parkoló kialakításának terve, amely a városba érkező autós forgalmat csökkenthetné. „Akkor tud versenyképessé válni a közösségi közlekedés, ha az utak telítettsége csökken, így jelenleg is ezen dolgoznak” – hangsúlyozta az alpolgármester.

Írta a Magyar Hírlap