Fedélzeti kamerás felvételen a Varga Racing Team borulása
https://formula.hu/parc-ferme/37262
Ahogyan arról mi is beszámoltunk, az Africa Eco Race hatodik szakaszán felborult a Varga, Toma páros, de szerencsére egyiküknek sem esett baja, s végül a célba is behozták az autót. Beszámoló és fedélzeti kamerás felvétel a borulásról:
Megkezdődik a monzai F1-es pálya felújítása
https://formula.hu/parc-ferme/37261
Stefano Domenicali, az F1 vezérigazgatója már 2023 végén kijelentette, hogy az olasz helyszínek nem állnak jól a jövőt illetően: Imolának az anyagi hátterét kell összerakni, ha maradni akar, Monzának pedig a megbeszélt felújításokat kell végrehajtania – azt is hozzátette, hogy már régen zajlaniuk kellene, de jókora késésben van a projekt.
Az olasz szövetség elnöke, Angelo Sticchi Damiani most bejelentette: megkezdődnek a munkák. Egyrészt a teljes pályát újraaszfaltozzák, másrészt építenek egy új aluljárót és kibővítik a jelenlegieket, felújítják a bokszépületeket, és a lelátók korszerűsítése is megtörténik majd.
A változtatások bejelentését maga Domenicali is üdvözölte, és a tervek szerint már idén júniusban elkészülnek velük – késésre pedig nincs sok idő, hiszen szeptemberben rendezik a pályán az F1-es Olasz Nagydíjat.
Videó: motorossal ütköztek Coronelék a Dakaron
https://formula.hu/parc-ferme/37260
Sok problémával küzdött meg a mai napon Tim és Tom Coronel a Dakar Rali harmadik szakaszán, de a legextrémebb talán az volt, hogy ütköztek egy szemből, váratlanul érkező motorossal. Szerencsére senki sem sérült meg, a motoros végül el is jutott a célig, bár Coronelék szélvédőjét kicsit megviselte az eset…
[embedded content]
Csigolyatörése van az újraélesztett Dakar-motorosnak
https://formula.hu/parc-ferme/37259
Nincsenek jó hírek Carles Falconról, a motorosról, aki vasárnap elesett és súlyos sérülést szenvedett a Dakar Ralin. A baleset után újra kellett éleszteni, amit szerencsére sikerült megtenni, de a kórházban komoly sérüléseket állapítottak meg nála.
Csapata, a Twin Trail Racing hivatalos közleményében olvasható az, hogy a motoros ájultan, pulzus nélkül feküdt, de szerencsére újra tudták éleszteni, a kórházban elvégzett további vizsgálatok viszont a C2-es csigolya törését állapították meg, ami sürgős műtétet igényel. Átszállították egy fővárosi kórházba, ahol próbálják kontroll alatt tartani a fejében keletkezett ödémát.
Az esett miatt Falcon csapattársa, Isaac Feliu is visszalépett a versenytől.
Grosjean nem tett le az F1-es Mercedes-tesztről – de már direkt késlelteti
https://formula.hu/parc-ferme/37258
Romain Grosjean azok után kapott ígéretet Toto Wolff csapatfőnöktől és a Mercedestől arra, hogy egy tesztnapot teljesíthet az egyik Formula-1-es autójukban, hogy a 2020-as Bahreini Nagydíjon elszenvedte az emlékezetes tüzes balesetét. A tesztre azonban az azóta eltelt három esztendő során sem tudott sor kerülni – pedig üléspróbán már járt a Mercedesnél az IndyCarban vitézkedő francia.
Grosjean azonban nemrég a GP Racingnek arról beszélt, hogy nem tett le a tesztről, de most már nem is bánná, ha csak akkor történne meg, amikor a szabályok lehetővé teszik, hogy 2022-es vagy az utáni autóval körözzön (az előírások szerint legalább kétéves technikával lehet tesztelni): „Igen, abszolút. Még nem találtunk rá időt – és igen, ez az én hibám. Persze nem is egyszerű, most is 30 versenyhétvégén fogok szerepelni. A 24 futamra panaszkodnak az F1-ben, de nekem lesz 18 az IndyCarban, hét az endurance-ben, öt F1-esen pedig ott leszek a Canal+ stábjában. Szóval nem egyszerű ebbe beilleszteni egy tesztet.”
„Emellett roppant önző módon próbálom addig a pontig késleltetni, amikor már jelenlegi generációs autót tesztelhetnék. De igen, még mindig szeretném ezt, és valahányszor találkozom Totóval, mindig megerősíti, hogy ez meg fog történni. Igen, nagyon klassz újra beülni egy F1-es autóba” – mondta el Grosjean, aki azt is megemlítette, hogy olykor a megégett bal kezében még szokott fájdalmat érezni, de az idő 95 százalékában eszébe sem jut az incidens.
Dakar: Al-Attiyah három keréken ért be a célba
https://formula.hu/parc-ferme/37257
Az utolsó ellenőrző pontnál még vezette a Dakar Rali harmadik szakaszát a címvédő Nasser Al-Attiyah, de a záró harminc kilométeren a negyedik helyig csúszott vissza, és bár csak másfél perccel kapott ki a győztes Lucas Moraestől, de nem tudott nyerni.
A katari klasszis veszteséségnek oka a képen látható: három keréken érkezett a célba azok után, hogy három defektet is kapott a szakasz során, és csak két kereke volt…
Sporttársiasságból is jelesre vizsgázott a Varga Racing Team az Africa Race-en
https://formula.hu/parc-ferme/37256
Az Africa Eco Race-en szereplő magyar autós egység, a Varga Racing Team egy belga quados segítségére sietett, akinek váratlanul kiürült az üzemanyagtankja. A magyar csapat a Facebook-oldalán számolt be a történtekről:
„Sporttársi segítségnyújtás a semmi közepén a Varga, Toma páros jóvoltából! Borzalmasan hosszú és kietlen az út Dakhlából Nyugat-Szaharán át Mauritánia határáig: ha létezik hely a világon, ahol rémálom a váratlanul kiürülő üzemanyagtank, akkor ez az. A 199-es rajtszámú quad pilótája, a belga Laurent Hellemans ma hajnalban megtapasztalta, hogy milyen, amikor ez bekövetkezik. Egy ideje már az út mentén rostokolt, amikor megérkezett a Varga Racing Team 200-as rajtszámú Toyotája és a srácok az Africa Eco Race szellemiségének jegyében cselekedtek. Ezen a futamon alapvetés, hogy bár versenyzünk, ha csak lehetséges, segítünk a másiknak, így Imi és Csimpi egy pillanatig sem gondolkodtak. Megálltak, lestoppolták a hamarosan érkező szervizkamiont: a Papp Tamás, Sallai Viktor és Horváth Béla Gombi összeállítású trió kerített egy üres hordót, lefejtettek némi üzemanyagot a Hiluxból és megtankolták a belga versenytárs járgányát. A kis csoport együtt folytatja az utat Mauritánia felé, ahol várja a mezőnyt a viadal hatodik, 205 kilométer hosszú szelektív szakasza.”
Verstappen motorozna, és tetszik neki a Super Formula is
https://formula.hu/parc-ferme/37255
Max Verstappen már korábban is beszélt arról, hogy nagyon szeretné kipróbálni magát az endurance-versenyzés ékkövének számító Le Mans-i 24 órás autóversenyen, de most az olasz Corriere dello Sportnak más versenysorozatokról is beszélt, amelyek felkeltették az érdeklődését.
Az IndyCar is ezek közé tartozik, de mint elmondta, Le Mans-nal ellentétben az oválokra nem vágyik: „Szeretem nézni az IndyCart, és nagyon tisztelem, amt csinálnak, de nem hiszem, hogy részt vennék rajta. Egy MotoGP-motort viszont szívesen kipróbálnék” – mondta, majd kitért Japán csúcsszériáira is:
„Szeretem a Super GT-t, tavaly volt lehetőségem kipróbálni egyet és nagyon jó volt. A Super Formula-autók gyönyörűek, a leggyorsabb autók az F1 után, de amit igazán szeretnék, az a Le Mans-i 24 órás. Már jártam ott, még amikor apám versenyzett” – nyilatkozta a háromszoros világbajnok.
Dakar: Gyenes második, a Qualisport a legjobb húszban
https://formula.hu/parc-ferme/37254
A legtöbb magyar versenyző számára befejeződött a Dakar második teljes értékű napja, lássuk, hogyan teljesítettek. Két kamionos egységünk közül még csak Kovács Miklósék értek be a célba, a Qualisport kamionját ma a 21. helyen értékelték, összesítésben a 18. helyen állnak két nap után – Darázsi Zsolt egysége e sorok írásakor még a sivatagban tartózkodik. A Challenger (T3) kategóriában versenyző Lónyai Pál ma a 32. lett, összetettben a 34. helyen áll.
Az erdélyi Gyenes Emánuel a motorosok között a 33. helyen zárta a szakaszt, összetettben pedig a 35. pozíció az övé – de ennél sokkal fontosabb, hogy az asszisztencia nélküli Original by Motul (avagy Malle Moto) kategóriában a második helyen áll, s ebben a pozícióban zárta a mai szakaszt is. Gyenes „Mani” korábban kétszer nyerte meg a maraton értékelést, 2020-ban pedig az élen zárta az Original by Motult.
Dakar: Carles Falcónt újra kellett éleszteni
https://formula.hu/parc-ferme/37253
Nemrég számolhattunk be róla, hogy a Dakar mai szakaszának végén súlyos balesetet szenvedett a legendás sivatagi maratonon másodszor induló spanyol motoros, Carles Falcón. David Castera versenyigazgató most részleteket is elárult az esetről és következményeiről, s mint kiderült, Falcónt újra kellett éleszteni a bukást követően.
„A szakasz végén esett el, s amikor megérkeztünk az orvossal, nem volt pulzusa, újra kellett éleszteni” – mondta, majd így folytatta: „Most már van pulzusa, a vérnyomása egy kicsit jobb, kórházban van, és mindent kivizsgálunk, hogy lássuk, mi a következő lépés. Meg lehet-e ott operálni, vagy először stabilizáljuk, és aztán elvisszük Rijádba, hogy ott végezzük el a szükséges a dolgokat.”
Castera azt is hangsúlyozta, hogy Falcón állapota súlyos, de stabil, arra viszont nem tudott felelni, hogy életveszélyben van-e a versenyző.
FRISSÍTVE: A legfrissebb hírek arról szólnak, hogy a versenyzőt megműtötték, s jelenleg mesterséges kómában tartják.
Mazepin még nem mondott le az F1-es visszatérésről
https://formula.hu/parc-ferme/37252
Az Ukrajna megtámadása miatt Oroszországgal szemben foganatosított szankciók következtében 2022 elején F1-es ülését elveszítő Nyikita Mazepin második szezonját teljesíti az ázsiai Le Mans-sorozatban, ahol tavaly a bajnokság negyedik helyén Neel Jani partnereként a 99 Racing Orecájával, idén pedig Louis Deletraz és Ahmad Al Harthy csapattársaként két futam után vezetik a bajnokságot.
A semleges zászló alatt versenyző pilóta a Championat portálnak nyilatkozva elárulta, hogy nem tett le róla, hogy egyszer még visszatérhessen a királykategóriába, s z a legfőbb oka annak, hogy szerepel más sorozatokban is: „Biztosítani akarom, hogy csúcsformában legyek addigra, amikor az F1 ajtaja újra feltárul előttem” – mondta, majd azt is aláhúzta, hogy jó formában volt, amikor hirtelen véget ért az F1-es kaland:
„A 2022-es szezon előtti utolsó tesztnapon gyorsabb voltam Mick Schumachernél” – hangsúlyozta, s azt is elmondta, hogy fájlalja, hogy nem lehet ott a versenyeken.
Súlyosan megsérült egy motoros a Dakaron
https://formula.hu/parc-ferme/37251
A 135-ös rajtszámmal induló spanyol Carles Falcón nem sokkal a mai szakasz vége előtt, a szelektív 448-as kilométerénél nagyot bukott. Egy mögötte haladó versenyzőtárs azonnal riasztotta a szervezőket, s rövidesen megérkezett érte a mentőhelikopter, mely súlyos állapotban szállította Falcónt a közeli kórházba. Állapotáról pontosabb információ egyelőre nem áll rendelkezésre.
Falcón másodszor indult a Dakaron, a két évvel ezelőtti kiírást a 68. helyen zárta, az Original by Motul értékelésben 16. lett.
Newey felesége kiakadt Horner nyilatkozatán
https://formula.hu/parc-ferme/37250
Mi is beszámoltunk arról, hogy nemrég erőteljesen csökkenteni próbálta Adrian Newey jelentőségét egy interjúban Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke.
Horner úgy fogalmazott, hogy a csapat technikai csapata már nem Newey-ra támaszkodik, vagyis nem ő a sikerkovács az utóbbi két évben a mezőny fölé nőtt autó miatt – az interjú egy későbbi pontján, más témában pedig azt is hangsúlyozta, hogy a csapatot ő, vagyis Horner építette fel.
Nemrég az említett interjú megosztásainál tett több érdekes megjegyzést Amanda Newey, a mérnökzseni felesége.
Több poszt alá is azt írta, hogy „Ez micsoda szamárság”, volt, amelyiknél pedig azt, hogy ez „abszolút hülyeség” – fogalmazzunk úgy, hogy nem ért egyet Horner szavaival.
Videó: Víztározóba esett egy versenyző a Janner Ralin
https://formula.hu/parc-ferme/37249
Johannes Keferböck és Ilka Minor csobbant egyet a fagyos víztározóban az Ausztriában zajló Janner Ralin. Szerencsére mindketten sértetlenül ki tudtak szállni az elmerülő autóból.
Kalóztámadást is túlélt az egyik csapat, így lehet ott a Dakaron
https://formula.hu/parc-ferme/37248
A Dakar Rali mindig is az elképesztő történetek futama volt, íme itt az újabb: a brazil Rodrigo Varela és Enio Bozzano arról kapott értesítést karácsony magasságában, hogy a T4-es autójukat szállító hajót kalóztámadás érte a Vörös-tenger környékén. A Houthi kalózok a térség hírhedt csoportja, korábban is volt már velük komolyabb probléma.
Óriási szerencsére a hajó túlélte a támadást és el tudott menekülni, de csak úgy, ha teljességgel megváltoztatta az útvonalát, így húsz nappal később ér a helyszínre, mint kellene.
A csapatnak emiatt vészmegoldásként keresnie kellett egy másik elérhető autót, ami időben megérkezhet a helyszínre, és végül egy portugál csapatnál találtak is egyet, amin végre tudták hajtani a szükséges módosításokat még a gépátvétel előtt, így el tudtak rajtolni a Dakaron – tartalék alkatrészeik viszont szinte alig vannak, hiszen azok is a megtámadott, eltérített hajón érkeznek.
A hajó jön, a csapatnak addig is ki kell tartania, ami olyan jól sikerült, hogy a prológ ötödik helye után a szombati első éles szakaszt rögtön megnyerték – a Dakar csodái…
fotó: rallyraidnetwork.com
Videó: így néz ki belülről Al-Attiyah motorhome-ja a Dakaron
https://formula.hu/parc-ferme/37247
A kéthetes sivatagi versenyen nagyon nem mindegy, hogy ki milyen körülmények között tud pihenni: az utóbbi két év győztese, Nasser Al-Attiyah bemutatja a maga „lakását” az alábbi videóban:
Hogyan kezdték a magyarok a Dakart?
https://formula.hu/parc-ferme/37246
Négy egységnek szurkolhatunk az idei sivatagi száguldáson, de nem indult számukra egyszerűen a kéthetes maraton.
Az autósok között a Challenger kategóriában, vagyis egy T3-as buggyval induló Lónyai Pálnak rögtön technikai akadtak gondjai az első szakaszon (hajtásproblémákkal küzdött, a szakasz második felében csak az első két kerék hajtott, addig a 20. hely körül mozgott), és végül csak a 37. helyen zárt a 39 célba érőből, bő három óra hátránnyal tudott kiérni a szelektívről, de a szerviz után újult erővel folytathatja a küzdelmet.
A kamionosok között remek tempót diktált a Qualisport Racing: Kovács Miklós, Czeglédi Péter és Ács László az előkelő 13. helyen fejezte be a napot a Scaniával – a hátrányuk bő egy óra lett a végére az első helyezetthez képest.
Szintén a kamionosok között versenyez Darázsi Zsolt és Léner Tibor a Team SSP MAN-jével, ők a 41. pozícióban zárták a napot közel hat óra lemaradással, míg csapattársaik, Szalai Norberték a 46. helyről rajtolhatnak ma, a második szakaszon.
fotó: LP Racing
Már a 2025-ös autóját is tervezi a Red Bull
https://formula.hu/parc-ferme/37243
Még a 2024-es autók bemutatója sem kezdődött el, de a vezető teljesítménymérnök, Ben Waterhouse elárulta, hogy az energiaitalosok már a 2025-ös autón is gőzerővel dolgoznak. „Az RB19-esnek is megvoltak a maga határai. Gondoljunk csak Szingapúrra, ahol nyilvánvalóan előtörtek a negatív erények is.”
„Ugyanakkor egyértelmű, hogy sok már helyen nagyon erős autónk volt, így ezeket szeretnénk még tovább erősíteni. Ami az RB20-at illeti, az az autó már legalább hat hónapos, a figyelmünket pedig szépen lassan átirányítjuk az RB21-re.”
Alonso síeléssel pihen rá a 2024-es szezonra
https://formula.hu/parc-ferme/37245
2023-ra az Aston Martinhoz igazolt Fernando Alonso, amely egy újabb rossz döntésnek nézett ki részéről, azonban mindenki legnagyobb meglepetésére a spanyol versenyző végre jó lóra tett, és az Aston Martin abszolút versenyképes autót épített a mögöttünk hagyott szezonra. Hogy a csapat fenn tudja-e tartani tavalyi formáját, esetleg még egy lapáttal rá tud-e tenni, az idei szezon egyik nagy kérdése lesz. Mindenesetre Alonso egy kis síeléssel pihen rá a rendkívül hosszúnak ígérkező 2024-es szezonra.
Távozik a Ferrari korábbi főstratégája
https://formula.hu/parc-ferme/37244
Az olasz Corriere dello Sport értesülései szerint távozik a Ferrari Formula-1-es csapatától Inaki Rueda, aki 2015-ben csatlakozott a Scuderiához. Sokáig a Ferrari főstratégájaként dolgozott, mígnem Frederic Vasseur érkezésével visszafokozták a gyárba. A 2022-es szezonban rengeteg stratégiai hibát vétettek az olaszok, s 2023 óta már Ravin Jain dolgozik a helyszínen azért, hogy a lehető legjobb versenystratégiát biztosítsák Sainznak és Leclerc-nek.
Rueda nem szakad el teljesen a Ferraritól, továbbra is a család tagja marad, azonban az F1-es projektben már egyáltalán nem lesz érintett. A Corriere infirmációi szerint valamelyik sportautós részlegen kaphat szerepet a 45 esztendős spanyol szakember.
Megbukott a törésteszten a Red Bull? Marko ködösít
https://formula.hu/parc-ferme/37242
Több külföldi oldal is kész tényként közölte a héten, hogy a Red Bull új autója megbukott az FIA frontális töréstesztjén, azonban erről hivatalos megerősítés egyik fél részéről sem érkezett azóta sem.
A Red Bull tanácsadója, Dr. Helmut Marko – aki további három évig tölti be ezt a pozíciót – most megtörte a csendet, de igazi választ ő sem adott a kérdésre: „Ha átmegyünk az első törésteszten, akkor pont az lett volna a gond! Akkor valahol nem végeztünk volna megfelelő munkát” – mondta Marko, akinek szavaiból azért arra lehet következtetni, hogy valóban elbukott a Red Bull az első próbán.
formula.hu