A CCS Insight piackutató cég felmérése szerint tavaly júliustól szeptemberig 5 millió darab felújított mobiltelefon talált gazdára Európában, 1,4 milliárd euró értékben, ami 17 százalékos bővülés az előző év azonos időszakához képest. A felújított készülékek közül az iPhone-ok a legkelendőbbek, míg a Samsung a második legnépszerűbb márka. A Rejoy.hu hazai értékesítési trendjei szerint is egyre nagyobb tudású és drágább készülékeket választanak a vásárlók a felújított mobilok közül, és jelentősen emelkedett a régi készülékeiket értékesíteni kívánók köre is.
A CCS Insight kutatása szerint 2023 harmadik negyedévében a megelőző két negyedévhez képest 16 százalékkal (mintegy 5800 forinttal) magasabb, 289 eurós (110 ezer forintos) átlagáron találtak új gazdára felújított okostelefonok Európában.
Európa felújítottkészülék-eladásait az Apple iPhone-ok dominálják, a másodpiacon értékesített készülékek 66 százaléka ezek közül kerül ki. Az európai országokban a legnépszerűbb felújított modell az iPhone 11 64 GB-os verziója volt a harmadik negyedévben, e típusból került ki a továbbértékesített készülékek 12 százaléka, amelyet az iPhone 12 és 13-as széria alapmodelljei követnek.
A második legnépszerűbb márka a Samsung, 26 százalékos aránnyal.
A rivális márkák kissé növelni tudták részesedésüket az Apple kárára, de ezzel együtt az összes többi gyártó csak a fennmaradó 8 százalékon osztozik.
A CCS Insight statisztikái szerint tavaly július elejétől szeptember végéig Európában 5 millió felújított készülék került új tulajdonoshoz (ez 4 százalékos növekedést jelent 2022 azonos időszakához képest), 1,4 milliárd eurós összforgalmat generálva, ami 17 százalékkal múlta felül a 2022 harmadik negyedéves forgalmat. A 2023 első kilenc hónapjában összesen 14,1 millió felújított készüléket adtak el Európában, ez mintegy 4 milliárd eurós forgalmat jelent.
A hazai felújítottmobil-piaci trendek
Az európai kutatás elkészítéséhez saját értékesítési adatainak megosztásával hozzájáruló Rejoy.hu saját, magyarországi számai is a felújított mobilkészülékek átlagárának növekedését mutatják:
egy magyarországi felhasználó 2023 utolsó negyedévében már 26 százalékkal magasabb összeget költött egy felújított készülékre, mint 2022 azonos időszakában.
Éves szinten négyből három magyar vásárló felújított Apple-készüléket választ, de a karácsonyi szezonban 82 százalékra is felment a márka részesedése az eladásokban. Az iPhone 11 (64GB) a legnépszerűbb készülék, de sokan választják a kicsivel olcsóbb iPhone SE 2020 (64 GB) típust, vagy az egy évvel fiatalabb iPhone 12 (64GB) modellt. A Samsung androidos telefonjai 14 százalékát teszik ki a Rejoy eladásainak, a legjobban kelendő típus pedig a Galaxy S21 5G (128GB) a hazai ügyfelek körében.
Hol találnak gazdára a felújított mobilok?
A CCS Insight egész kontinenst lefedő kutatásából az is kiderül, hogy a felújított készülékek fő forrásának a Rejoyhoz hasonló kereskedők, piacterek számítanak: a telefonok 66 százalékát ezek a társaságok értékesítik, míg a mobilszolgáltatók és gyártók részesedése 21 százalék a piacon.
A felújított telefonok fennmaradó 13 százaléka egyéb piaci szereplőktől, például nagyvállalati flottákból, biztosítótársaságoktól érkező készletekből származott Európában.
A magyar piacon a Rejoy.hu azt tapasztalta, hogy piacterén nagyobb arányban magánszemélyek által birtokolt készülékek érhetők el 67-pontos bevizsgálás, és a készülék egyedi körbefotózását követően. „Tavaly 1,1 milliárd forintot fizettünk azoknak a magánszemély eladóknak, akik a Rejoyon értékesítették telefonjukat. 2023 utolsó negyedévben dupla annyian kínálták eladásra készüléküket, mint az megelőzőben. Az éves árbevételünk pedig elérte a 2,8 milliárd forintot” – kommentálta a piaci trendeket Blaumann Bence, a Rejoy ügyvezetője.
Még nagyobb Apple-előny a táblagépek körében
A CCS Insight felmérése a felújított táblagépek európai piacának alakulására is kitér: ezekből a tavalyi év harmadik negyedévében 700 ezer darab talált gazdára, ami minimális mértékű visszaesést jelent a megelőző év azonos időszakához képest.
Egy felújított tabletet átlagosan 401 eurós, vagyis 150 ezer forintos áron vettek meg az említett időszakban, ami 7 százalékos átlagár-növekedést jelent a megelőző hónapokhoz képest. Tízből nyolc eladott készülék valamelyik Apple iPadből kerül ki, a Samsung gyártmányú táblagépek aránya 18 százalék volt, egyéb márkák készülékei pedig csupán 2 százalékát tették ki az eladásoknak, tízből kilenc tabletet piactéren vagy kereskedőnél szereztek be új tulajdonosaik, operátornál vagy más forrásból pedig csupán tízből egy eszköz származott.
A Rejoynál tavaly a legtöbben a kedvező árú, 2018-as és 2019-es modellévből származó iPad alapmodelleket keresték, ugyanakkora a harmadik legkelendőbb modell a professzionális felhasználásra is alkalmas iPad Pro 2021-ben kiadott változata volt.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.
HVG