Az jelentette a hétfői szakasz nehézségét Szaúd-Arábiában, a Dakar Rali harmadik hivatalos versenynapján, hogy az azt követő este mindössze két óra áll rendelkezésre a javításokra, a szervizre, így vigyázni kellett a technikákra, nem lehetett túl nagy kárt tenni bennük a 438 kilométernyi szelektíven, és a szűk 300 kilométernyi összekötőn.
Az autósok között a Toyoták kezdtek legjobban, az első mérési pontnál kisajátították az első három helyet, ám hiába volt szélvészgyors Guerlain Chicherit, nem sokkal az ellenőrző pont után elveszített húsz percet, így kiesett a szakaszgyőzelemre esélyesek sorából. 38 kilométernél Romain Dumas vette át a vezetést másodpercekkel a szombati győztes De Mevius előtt, aki a következő pontnál, 98 kilométernél megelőzte és az élre állt, és egészen a 310 kilométeres pontig ezt tartotta is – ott azonban meg kellett állnia, közel fél órát vesztegelt, így ő is visszaesett a mezőny közepére (végül a húszba sem fért be).
Ott Lucas Moraes állt az élre, alig pár másodperccel megelőzve a Rebellion Toyotájával nagy napot futó Romain Dumas-t, ám a következő negyven kilométert Nasser Al-Attiyah nyomta meg igazán, aki párperces hátrányát ledolgozva a Dakar során először élre állt egy szakaszon. Ebben a szektorban maradt le az addig top tízben autózó Sebastien Loeb is, aki csak ezen a negyven kilométeren eldobott több mint tíz percet, és végül jelentősebb hátránnyal, bő 23 perces lemaradással zárta a szakaszt.
Moraes és a Toyota napja
A hajrá, az utolsó harminc kilométer még egy őrült vágtát hozott, és ezen a távon végül többen is „lesprintelték” a címvédő Al-Attiyah Hunterjét (három defektet kapott, és három keréken ért be a végén), aki csak a negyedik helyen ért be, bár így is alig másfél percet kapott a szakaszgyőztestől.
Aki a tavalyi dobogós Lucas Moraes lett: a fiatal brazil toyotás végig ott ment az élmezőnyben, de csak az utolsó szektorban tudott az élre állni, és végül alig kilenc másodperccel (!) győzte le az audis Mattias Ekströmöt – míg a harmadik helyet Al-Rahji szerezte meg egyperces lemaradással.
Jól szerepelt Dumas, aki végül Al-Attiyah mögött, ötödikként zárt, az eddigi éllovas Carlos Sainznak pedig ugyan voltak jobb részidejei is, de végül hatodik lett mindössze három és fél perc lemaradással. A top tízben ott volt még Stephane Peterhansel és végig tartotta a lépést a toppilótákkal a Century CR7-esével Matthieu Serradori, aki parádés napot teljesített hétfőn.
A Toyoták közül Quintero és De Mevius is rossz napot zárt (11-12. helyen állnak az összetettben), ahogy Chicherit is, úgyhogy a japán márka nem lehet felhőtlenül boldog, de összességében mégis a nap nyerteseként beszélhetünk róluk: Moraes révén a gyári csapaté a szakaszgyőzelem, ráadásul az első ötbe három toyotás is befért. Plusz…
Összességében Al-Rahji és a Toyota vezet
Nem túlzás azt állítani, hogy döbbenetesen szoros küzdelmet hozott a nap, és egyelőre az összetett állása is teljes mértékben tükrözi ezt: Al-Rahji vette át a vezetést Sainztól, ő állt a futam élére, de alig 29 másodperc az előnye bő 13 óra versenyzést követően. A dobogó alsó fokán Ekström áll nyolc és fél perc lemaradással, majd jön Moraes kilenc perc hátránnyal, Al-Attiyah pedig már ötödik, az ő deficitje nem egészen 11 perc Al-Rahjihoz képest.
Szóval a háromból másodszor nyert szakaszt és vezeti a versenyt a Toyota, a dobogón áll még két Audi, míg a Prodrive futama eddig még nem az igazi: szakaszt egyelőre nem nyertek, Al-Attiyah ugyan a szombati hátránya felét ledolgozta, de Loeb újabb lemaradást gyűjtött, és jelenleg csak a kilencedik helyen áll.
Az autós kategória állása három szakasz után:
1. | Al-Rahji, Gottschalk | Toyota | 13:07:29 |
2. | Sainz, Cruz | Audi | +0:29 |
3. | Ekström, Bergkvist | Audi | +8:26 |
4. | Moraes, Monleon | Toyota | +9:17 |
5. | Al-Attiyah, Baumel | Prodrive | +10:49 |
6. | Peterhansel, Boulanger | Audi | +18:05 |
7. | Serradori, Minaudier | Century | +18:32 |
8. | Dumas, Delfino | Toyota | +19:58 |
9. | Loeb, Lurquin | Prodrive | +24:58 |
10. | Zala, Fiuza | Mini | +26:12 |
Quintanilla nyert, Branch vezet a motorosoknál
Alig 11 kilométerrel a rajt után búcsúzott a kétkerekűek egyik esélyese: Sam Sunderland technikai hiba miatt fel is adta a futamot, miután három és fél órát várt a sivatagban. A szakasznak volt még egy vesztese, ugyanis 360 kilométernél Sebastian Bühler bukott, és ő is feladta a küzdelmet – Toby Price és Skyler Howes megállt és segített neki, amiért visszakapták az idejüket. Bühler magánál volt és képes volt mozogni, de derékfájdalmakra panaszkodott, helikopterrel szállították el kivizsgálásra.
Ami az eredményeket illeti: nagyon stabil motorozással Pablo Quintanilla nyerte meg a szakaszt, de alig másfél percet adott csak Joan Barreda Bortnak, míg a tavalyi Dakar-győztes Kevin Benavides harmadik idővel erősítette meg helyét az álmezőnyben. Ricky Brabec kettő, az éllovas Ross Branch négy percet kapott a negyedik-ötödik helyen, a tegnapi szakaszgyőztes Cornejo Florimo pedig nyolcadik lett, ő bő öt percet kapott Quintanillától.
Az összetettben továbbra is Branch vezet, jelenleg bő négy perc az előnye Cornejo Florimo, és öt perc Brabec előtt, a többiek már tíz percen kívül vannak.
FRISSÍTÉS: Utólagos büntetéseket osztottak ki Barredának, Brabecnek, Branchnek, és a szakaszgyőztesként értékelt Quintanillának is, így végül Kevin Benavidest hirdették ki szakaszgyőztesnek Brabec és Van Beveren előtt, Quintanilla pedig a hetedik helyig csúszott vissza. Az abszolútban ez annyit jelentett, hogy a húszperces büntetést kapó Barreda Bort kiesett a top tízből, a többiek között lényegesen nem változott a különbség.
A motoros mezőny frissített állása három szakasz után:
1. | Ross Branch | Hero | 14:32:51 |
2. | Jose Ignacio Cornejo Florimo | Honda | +3:11 |
3. | Ricky Brabec | Honda | +05:08 |
4. | Pablo Quintanilla | Honda | +16:16 |
5. | Adrien van Beveren | Honda | +20:16 |
6. | Kevin Benavides | KTM | +20:32 |
7. | Toby Price | KTM | +22:57 |
8. | Daniel Sanders | GasGas | +24:13 |
9. | Luciano Benavides | Husqvarna | +27:00 |
10. | Martin Michek | KTM | +27:12 |
Megtört a Goczal-uralom a Challengerben
Többször beszámoltunk már róla, hogy a háromtagú Goczal család uralja a T3-as autókkal versenyző Challenger kategóriát, most először azonban legyőzték őket: az amerikai Mitchell Guthrie egy percet adott Eryk Goczalnak, aki mögött édesapja, Marek lett a harmadik bő ötperces hátránnyal. Eryk nagybátyja, a futamon eddig második helyen lévő Michal Goczal viszont elvérzett: közel két órát veszített a hajrában, így a tiszta családi dobogóra már nincs esély.
A versenyt így is Eryk Goczal vezeti 15 perccel az édesapja előtt, Guthrie pedig 11 másodperccel követi utóbbit a harmadik helyen.
Vezetésváltás a kamionosoknál
Az eddig hibátlanul autózó Van Kasteren újabb szakaszgyőzelem felé haladt hétfőn, ám a vezetésből a szakasz közepén 13 perces hátrányt csinált egy szektor alatt, ez a műszaki hiba pedig azt jelentette, hogy a lehetőségre lecsapó Ales Loprais átvette az első helyet az összetettben. A cseh kamionos végül 16 percet osztott ki fő riválisának, így az abszolútban 3:15-tel már ő vezet, a harmadik helyezett Macik pedig 13 perces hátránnyal követi őket.
formula.hu