Ma, december 26-án ünnepli a 65. születésnapját a Formula-1 történetének egyik legsikeresebb tervezője, Adrian Newey. A szakember világbajnoki címet szerző autók sokaságával gazdagította az F1 történelmét, csúcsra jutottak a konstrukciói a Williamsnél, a McLarennél, az elmúlt másfél évtizedben pedig a Red Bullnál.
Bár a napi munkában már kevésbé vesz részt, Newey továbbra is a Red Bull sikereinek egyik kulcsszereplője – és a jelek szerint egy ideig még az is marad, ugyanis eszében sincs távoznia az F1-ből:
„Abszolút” – felelte a tervezőzseni a Motorsport azon kérdésére, hogy még mindig élvezi-e a munkát az energiaitalosoknál. „Amikor csatlakoztam a Williamshez és a McLarenhez, akkor ők már két nagyszerű csapat voltak, akik bőven az érkezésem előtt is nyertek futamokat és világbajnokságokat, szóval ott nagyon kevésre volt szükség infrastrukturális oldalról, ott csak remélhetőleg a tervezési részről kellett hozzáadni valamit.”
„Eközben pont ezért csatlakoztam a Red Bullhoz, ami kockázatos volt akkoriban a karrierem szempontjából, de csak részese akartam lenni ismét egy csapat kezdetektől való fejlesztésének. Ilyen tekintetben, hogy a kezdetektől részese vagyok ennek Christiannal és Helmuttal, ahogy fejlesztettük a csapatot, miért akarnék távozni innen?”
Newey több évtizedes pályafutása során csupán egyszer fordult elő, hogy eljátszott a sportágból való távozás gondolatával: amikor a hibridéra elején a Mercedes óriási fölényre tett szert a hajtásláncok terén. A szakembert nem is önmagában a Renault versenyképtelensége bosszantotta és csüggesztette, hanem az, hogy nem is érezte a franciák részéről, hogy ezen változtatni akarnának:
„Az egyetlen alkalom, amikor közel kerültem ehhez, 2014-ben történt, és annak is teljesen más oka volt. Nagyon egyszerű: akkoriban olyan motorunk volt, amely nem teljesített. Ami persze előfordult, de nem tűnt úgy a gyártó felsővezetése – nem a gyárban dolgozó srácok, hanem a legmagasabb szinten lévők – részéről, hogy komoly vágy lenne arra, hogy befektessenek és változtassanak ezen.”
„Úgyhogy emiatt egy kissé nyomasztó helyzetben voltunk, hiszen mint tudjuk, ahhoz, hogy bajnokságot nyerjél, szükség van a három kulcstényezőre: a versenyzőre, a karosszériára és a motorra – és ha ezek közül az egyik gyenge, akkor nem fogsz győzni.”
formula.hu